29 december 2009 | Ilja Jacobs

Een debat op een juiste wijze kunnen voeren. Dat is wat iedereen, die zich wel eens in een debatachtige situatie bevindt, wel zou willen. Hiervoor zijn natuurlijk trainingen te volgen, maar daarnaast hebben twee 'superdebaters' een boek geschreven over het onderwerp. In 'Overtuigend debatteren: Alle technieken, tips en trucs' geven Van der Geer en Kroes in een kort en goed leesbaar boek aan hoe u een winnend debat voert. Wat doet u vooraf, hoe houdt u de aandacht in het debat vast en wat zegt u zeker niet. Er zijn zeker tips en trucs die u zult onthouden na het lezen van dit boek. Nu alleen nog toepassen in de praktijk!

Debatteren is een vak apart. In 'Overtuigend debatteren' leggen twee experts uit hoe u kunt zorgen dat u er succesvol in bent. Van der Geer is een 'debatgoeroe' en Kroes is wereldkampioen debatteren. Alle technieken, tips en trucs komen langs. Want het gaat bij een debat niet alleen over uw argumenten, maar over hoe u het brengt, hoe u het publiek meeneemt en de tegenstander bespeelt.

Debatteren is bijzonder omdat het grote vaardigheden van een deelnemer vereist. Ook al weet u nog zoveel over een onderwerp, heeft u de juiste cijfers en het gelijk aan uw hand, daarmee hoeft u het publiek niet te overtuigen. Voorbeelden hiervan kunt u zich vast allemaal nog herinneren, kijk naar het gemiddelde debat dat Wilders voert. Inhoudelijk niet sterk, maar hij krijgt genoeg publiek mee. Waarom lukt dat sommigen van zijn tegenstanders niet? Andere voorbeelden zijn er ook, denk aan Obama of Bill Clinton. Wat kunt u doen om ook zo over te komen?

Het boek leest prettig, er is niet te veel tekst op een bladzijde en er zijn aparte kaders met voorbeelden. De verschillende stappen - van 24 uur voor het debat tot het succesvolle einde - zijn goed beschreven. In acht hoofdstukken leiden de auteurs u door de mogelijkheden. Zo kunt u bijvoorbeeld zelf aanvallen met duidelijke statements. En als u zelf wordt aangevallen zorg er dan voor dat u niet in de verdediging schiet, maar leg uit wat er aan de hand is. Zeg dus niet ' toch vind ik , maar: het zit zo'. Als iemand in de verdediging schiet dan zal de ander wel een punt hebben, toch?

Een volledig hoofdstuk is gewijd aan grip houden op het debat, hoe zorgt u er bijvoorbeeld voor dat u geregeld het woord krijgt? De oplossing is eenvoudig. Houd goed oogcontact met de gesprekleider, en u zult eerder het woord krijgen. Of laat zien dat u het woord wil, steek uw hand op. Het publiek zal willen weten wat u te melden hebt. En als u dan het woord heeft, licht dan duidelijk toe wat u bedoelt, niet wollig of heel uitgebreid, maar wees to-the-point. Bij voorkeur aan de hand van een voorbeeld dat het publiek aan zichzelf kan relateren. Of stel een vraag waarop het publiek een antwoord wil weten. Betrek het publiek erbij, zij maken uit wie er als winnaar uit de bus komt.

Er staan ook tips van een heel andere orde in het boek, bijvoorbeeld over de afstand tussen u en uw tegenstander. (Standaard 2 armlengten van elkaar, maar als u het persoonlijker maakt dan dichterbij.) Wat moet u aantrekken? En wat moet u zeker niet zeggen? In elk van de hoofdstukken staan tips en trucs die u in debatten maar ook daarbuiten kunt gebruiken. En met de debattest aan het einde van het boek ziet u welk debatprofiel u heeft en hoe u een, nog, betere debater kunt worden.

Het boekje leest als een trein, er komen veel ' ja natuurlijk' momenten in voor en dat moet ik echt eens doen. Wellicht kunt u zichzelf, net als ik, in het nieuwe jaar voornemen gewoon elke maand minstens twee tips toe te passen!

Overtuigend debatteren
29 december 2009 | Ilja Jacobs

Een debat op een juiste wijze kunnen voeren. Dat is wat iedereen, die zich wel eens in een debatachtige situatie bevindt, wel zou willen. Hiervoor zijn natuurlijk trainingen te volgen, maar daarnaast hebben twee 'superdebaters' een boek geschreven over het onderwerp. In 'Overtuigend debatteren: Alle technieken, tips en trucs' geven Van der Geer en Kroes in een kort en goed leesbaar boek aan hoe u een winnend debat voert. Wat doet u vooraf, hoe houdt u de aandacht in het debat vast en wat zegt u zeker niet. Er zijn zeker tips en trucs die u zult onthouden na het lezen van dit boek. Nu alleen nog toepassen in de praktijk! Debatteren is een vak apart. In 'Overtuigend debatteren' leggen twee experts uit hoe u kunt zorgen dat u er succesvol in bent. Van der Geer is een 'debatgoeroe' en Kroes is wereldkampioen debatteren. Alle technieken, tips en trucs komen langs. Want het gaat bij een debat niet alleen over uw argumenten, maar over hoe u het brengt, hoe u het publiek meeneemt en de tegenstander bespeelt.

Debatteren kun je leren
27 oktober 2009 | Bert Peene

Sinds Joep Schrijvers in 2002 zijn succesvolle boekje Hoe word ik een rat? publiceerde, geldt ‘rattigheid’ zo’n beetje als een serieuze competentie, al waagt niemand het haar in een officiële competentiebibliotheek een plaats te geven. ‘Rattigheid’ staat immers voor konkelen en samenzweren; gedrag dat je zonder discussie als negatief en ongewenst hoort af te doen.

‘Ratten’ zijn mensen die je mijdt als de pest. Ze zijn geoefend in trucs, meesters in het politieke spel en die zie je liever niet als vertegenwoordigers van je organisatiecultuur. Maar rattigheid komt in iedere organisatie voor, is meestal zelfs bijzonder effectief en daarom kun je je er maar beter tegen wapenen, want ontkennen is zelden een geschikte strategie.

Nu is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het vergt immers nogal wat, bijvoorbeeld het vermogen om op meerdere niveaus tegelijk te communiceren: niet alleen op inhoud maar ook op het proces. Je moet je voortdurend bewust zijn van wat er tijdens een gesprek gebeurt. Daarover zijn al heel wat boeiende verhandelingen geschreven en met Overtuigend debatteren is er weer een interessante publicatie bijgekomen. Het boek is geschreven door twee zwaargewichten op het vakgebied: ‘debatgoeroe’ Peter van der Geer, en Sharon Kroes die ooit kampioen debatteren was op nationaal, Europees en wereldniveau, Nederlands kampioen eloquentia – zeg maar: de meest welbespraakt Nederlander – en winnaar van talloze debattoernooien ‘all over the world’, en belooft niet minder dan ‘alle technieken, tips en trucs’. Daarin vond ik meteen al troost: debatteren blijkt voor 90 procent techniek, dus iedereen kan het leren. Dat zag ik tot voor kort anders.

Maar ‘Overtuigend debatteren’ is geen leerboek, al mag het in geen enkel boekenpakket voor het hoger onderwijs ontbreken, daar wordt namelijk wat af-gedebatteerd. De auteurs hebben gekozen voor een thematische opzet en behandelen achtereenvolgens de voorbereiding, opening, verdediging en aanval, grip krijgen op het debat, omgaan met dwarsliggers, balanceren tussen wat toegestaan is en wat niet en scoren in de laatste minuut. En ze bieden inderdaad, zoals de ondertitel belooft, talloze ‘tips and trics’ over hoe je ieder debat naar je hand kunt zetten.

Dat is tegelijk de kracht en de zwakte van hoe boek. ‘Overtuigend debatteren’ is een naslagwerk-in-zakformaat, uitermate praktisch maar lastig om te lezen. Per hoofdstuk worden zo veel ‘technieken, tips en trucs’ aangereikt dat je het overzicht al snel verliest. Op zoek naar houvast heb ik ten slotte de debattest maar gedaan, waarmee ik mijn favoriete debatstijl kon ontdekken. Vier stijlen of profielen worden onderscheiden, afhankelijk van de onderlinge verhouding tussen de aspecten leiden, volgen, gevoel en verstand. Ik bleek vooral hoog te scoren op ‘volgen’. In het debat ben ik de betere luisteraar. Ik weet snel hoofd- van bijzaken te onderscheiden en de vinger op de zwakke plek in het betoog van mijn tegenstrever te leggen. Mijn analyse is de perfecte voorbereiding om de leiding in het debat over te nemen. Dat moet ik dan ook wel doen, anders wordt mijn verhaal op den duur ‘oninteressante kritiek’ of ‘detailgeneuzel’. Dat geeft inderdaad houvast, al had het van mij best nog duidelijker gemogen. Zoals andere tests het doen: dit zijn je sterke punten en dit je valkuilen of verbeterpunten, daaraan moet je echt nog werken. Dan had het boek aan bruikbaarheid gewonnen.

23 oktober 2009 | Daniëlle de Jonge

Debatteren kan een behoorlijk pittige klus zijn. Want wat doet uw tegenstander? Brengt u uw argumenten wel goed over de bühne? Hoe reageert het publiek? Voor debatteren is een goede voorbereiding vereist, maar zelfs dan kunt u nog voor onverwachte situaties komen te staan. Peter van der Geer en Sharon Kroes zijn ware professionals op het gebied van krachtig debatteren. In 'Overtuigend debatteren' vertellen zij u over de fijne kneepjes van het vak die u zich gemakkelijk eigen kunt maken. Voor wie niet vaak in een debat verzeilt raakt, is het boek ook een aanrader. De tips en technieken zijn heel goed toepasbaar voor iedere gelegenheid, vergadering of gesprek waarin u uw argumenten sterk wilt neerzetten.

In trainingen gebruik ik wel eens de werkvorm van het debat, waarbij twee deelnemers over een standpunt debatteren in relatie tot het onderwerp van de training. Soms zitten er ware natuurtalenten tussen, veel vaker blijkt het toch behoorlijk lastig om argumenten goed te verwoorden in het debat. En zo werkt het ook in de praktijk. Uiteraard zorgt u er voor dat u de belangrijkste gegevens paraat heeft en uw standpunten kent. Alleen, hoe verwoordt u die het beste? Spreekt u vanuit u zelf of kiest u er voor om vanuit uw medestanders te spreken? Gaat u direct uw standpunt verkondigen om het vervolgens toe te lichten of zou de omgekeerde variant meer effect geven? Allemaal zaken om vooraf heel goed over na te denken. De voorbeelden in 'Overtuigend debatteren' helpen u stap voor stap om een sterke argumentatie voor te bereiden.

En dan staat u eenmaal in debat. Het kan wel een glazen kooi lijken! Iedereen kijkt naar u, uw tegenstander weerlegt wat u vertelt en voor u het weet, wordt er zomaar van uw onderwerp afgeweken. Lastige situaties die allemaal bij een echt debat horen. Er zijn vele mogelijkheden te bedenken waarom het debat anders loopt dan u zou willen. Al die mogelijkheden beschrijven Peter van der Geer en Sharon Kroes eenvoudig en duidelijk in het boek.

De hoofdstukken zijn onderverdeeld in korte subhoofdstukken. Zo zoekt u gemakkelijk de situatie op waarover u meer wilt weten. Bijvoorbeeld hoe u het beste een aanval pleegt op een argument van de tegenstander of hoe u een ogenschijnlijk verloren initiatief weer terug wint. Speciale technieken en trucs staan in kaders weergegeven, waardoor u ze snel terug vindt.

Aparte aandacht is er voor de dwarsliggers en de tegenstanders die over de schreef gaan. Let wel: dit u kunt u uiteraard ook zelf zijn! U ontdekt hoe u omgaat met weerstanden, of u mag bluffen en wat u kunt doen als u uw tegenstander niet gelooft. Maar hoe u reageert als uw woorden verdraaid worden, u suggestieve opmerkingen naar uw hoofd geslingerd krijgt of zelfs bedreigd wordt. Ook aanvallen op uw persoon weet u na het lezen van dit boek te pareren. Tot slot leest u hoe u omgaat met het publiek en op welke manier u een treffende afsluiter maakt.

'Overtuigend debatteren' leest vlot, is heel praktijkgericht en er staat een korte test in om te bepalen welke debatstijl u bij voorkeur gebruikt. De grote hoeveelheid tips en voorbeelden zorgt er niet alleen voor dat u zelf handig wordt in debatteren, ook het kijken naar een debat wordt een klein feestje waar u veel van leert. Voor u het weet, herkent u de Fünfsatz, de drieslag en het argumentum ad populum. Ik kijk voortaan in ieder geval op een andere manier naar alle televisiedebatten. En voor mijn trainingen heb ik voldoende inspiratie om de debat-oefeningen nog leuker en beter te laten verlopen!

Overtuigend debatteren
23 oktober 2009 | Daniëlle de Jonge

Debatteren kan een behoorlijk pittige klus zijn. Want wat doet uw tegenstander? Brengt u uw argumenten wel goed over de bühne? Hoe reageert het publiek? Voor debatteren is een goede voorbereiding vereist, maar zelfs dan kunt u nog voor onverwachte situaties komen te staan. Peter van der Geer en Sharon Kroes zijn ware professionals op het gebied van krachtig debatteren. In 'Overtuigend debatteren' vertellen zij u over de fijne kneepjes van het vak die u zich gemakkelijk eigen kunt maken. Voor wie niet vaak in een debat verzeilt raakt, is het boek ook een aanrader. De tips en technieken zijn heel goed toepasbaar voor iedere gelegenheid, vergadering of gesprek waarin u uw argumenten sterk wilt neerzetten. In trainingen gebruik ik wel eens de werkvorm van het debat, waarbij twee deelnemers over een standpunt debatteren in relatie tot het onderwerp van de training. Soms zitten er ware natuurtalenten tussen, veel vaker blijkt het toch behoorlijk lastig om argumenten goed te verwoorden in het debat. En zo werkt het ook in de praktijk. Uiteraard zorgt u er voor dat u de belangrijkste gegevens paraat heeft en uw standpunten kent. Alleen, hoe verwoordt u die het beste? Spreekt u vanuit u zelf of kiest u er voor om vanuit uw medestanders te spreken? Gaat u direct uw standpunt verkondigen om het vervolgens toe te lichten of zou de omgekeerde variant meer effect geven? Allemaal zaken om vooraf heel goed over na te denken. De voorbeelden in 'Overtuigend debatteren' helpen u stap voor stap om een sterke argumentatie voor te bereiden.