Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Autonomie in vijf stappen
20 juli 2011 | Pierre de Winter

Adviseur, coach en presentator Cees Harmsen houdt zich al jaren bezig met personal branding. In 2008 publiceerde hij het boek This is your wake-up call, maar al in 2001 verscheen zijn eerste boek, ‘Een zee van tijd’, waarin hij de lezer probeerde te verleiden tot een proactieve levenshouding. En eigenlijk is dat wat hij met zijn nieuwste boek Opmerkelijke ik ook weer doet. Als het aan Harmsen ligt, is het soort mensen dat zich elke dag naar z’n werk sleept, de tekst ‘het zal mijn tijd wel duren’ voor in de mond heeft liggen, en moord en brand schreeuwt als de werkgever op hem of haar uitgekeken begint te raken, liever gisteren dan vandaag uitgestorven in ons land.

En dus probeert hij ons Nederlanders aan het personal branding te krijgen. ‘Nee’, zo haast hij ons daarbij te melden, niet op zo’n schreeuwerige, inauthentieke Amerikaanse manier waar u allen van gruwt, ‘maar op werkelijk authentieke wijze, beginnend bij de vraag: wie ben ik en wat wil ik?’ Vandaar ook de melding op de cover: ‘De complete psychologie van personal branding.’

We worden allemaal professionals op een alsmaar woeliger wereldmarkt, luidt Harmsens premisse, die hij eerder al uitwerkte in This is your wake-up call. Vaste dienstverbanden worden steeds minder courant en de concurrentie komt in toenemende mate uit landen (India, China, Oost-Europa) waar ze heel graag willen voor minder geld. Alleen wie authentiek zijn of haar eigen profiel in de markt durft te zetten en daarin buitengewoon weet te presteren, is tegen die trend opgewassen, aldus Harmsen. ‘PVV of niet, die ontslagbescherming gaat er binnenkort tijd toch aan’, hoor je hem erachteraan denken.

Om de lezer te helpen zelf een personal brand te worden, bedacht Harmsen een stappenplan: van acceptatie (van die nieuwe realiteit), via ambitie (haal ik alles eruit wat erin zit?) naar authenticiteit (laat ik mezelf zien?), attentie (hoe presenteer ik me?), en ten slotte autonomie.

Prima plan, prima geschreven, met voor elke stap een hoofdstuk dat volgens een vast raster verloopt: eerst een inleiding, dan een belichting vanuit de positieve psychologie, dan vanuit de mindset (voorbeeld: ‘het draait allemaal om vertrouwen’) die je bij de betreffende stap aan dient te boren, vervolgens een vanuit de psychologische capaciteit (voorbeeld: wijsheid) die je ervoor nodig hebt en vervolgens enkele inspirerende/enthousiasmerende voorbeelden (brandingboosters - oeps, toch weer Amerikaans - noemt Harsmen dat).

Harmsen is niet de eerste auteur die de werknemer probeert te bevrijden van de beperkende overtuigingen die hem/haar van een autonoom bestaan afhouden en waarschijnlijk ook zeker niet de laatste. Persoonlijk vraag ik me altijd af hoeveel mensen zo’n boek werkelijk zonder begeleiding gebruiken waar het voor bedoeld is. Maar Harmsen heeft er een gratis online werkboek bij geschreven voor wie werkelijk aan de slag wil en hij is zeker niet de slechtste.

24 juni 2011 | Robert Haringsma

Personal branding heeft in Nederland enigszins een slechte naam. Het wordt geassocieerd met dikdoenerij, spierballenvertoon en andere 'Amerikaanse' praktijken. In 'Opmerkelijke ik' legt Cees Harmsen uit dat veel van die vooroordelen niet noodzakelijkerwijs waar zijn. Met behulp van de positieve psychologie legt hij een grondige basis voor personal branding. Daarnaast legt hij uit waarom het onderwerp juist nu zo belangrijk is.

In de wereld van de persoonlijke ontwikkeling is er de laatste jaren veel aandacht geweest voor empowerment en persoonlijk leiderschap. Dat moest er voor zorgen dat je als individu de touwtjes in eigen handen nam en zelf besliste waar je naar toe wilde. Dat was voldoende als je probeerde om binnen een organisatie op te klimmen of om te werken aan een solide CV met een klein aantal werkgevers binnen één branche.

De huidige arbeidsmarkt maakt echter dat carrières steeds grilliger verlopen. Steeds meer mensen kiezen voor een bestaan als zzp'er en steeds minder mensen werken hun hele leven bij dezelfde baas. Dat maakt dat individuen niet alleen moeten werken aan hun kwaliteiten, maar ook aan de presentatie van die kwaliteiten. Op dat moment komt personal branding om de hoek kijken.

Cees Harmsen noemt personal branding het 'commerciële aspect' van je loopbaan. Het gaat over het verhaal dat je aan opdrachtgevers wilt vertellen. Over het inzicht in je eigen capaciteiten, maar vooral ook hoe je dat inzicht communiceert. Personal branding zorgt er voor dat jouw unieke verhaal een plek krijgt op de markt waarop je actief bent.

In 'Opmerkelijke ik' wordt er gewerkt met het acceleratormodel. Met dit vijfstappenplan kun je je personal branding van binnen naar buiten opbouwen. Harmsen start met de Acceptatie van het feit dat personal branding in onze hedendaagse economie onvermijdelijk is. Er op hopen dat je baas het werk wel binnen haalt, wordt steeds riskanter. De volgende stap is het ontdekken van je Ambitie. Wat wil je bereiken? Wat zijn je sterke kanten. Daarna gaat het over Authenticiteit. Het vinden van je stem of het ontdekken van jouw eigen toon. De vierde stap is Attentie oftewel het verkrijgen van aandacht voor je boodschap. Tot slot is er Autonomie. Hierbij gaat het meer over de psychologische aspecten die personal branding mogelijk maken. Onderwerpen zijn bijvoorbeeld werken aan je weerbaarheid en het omgaan met teleurstellingen. Door al deze stappen te doorlopen, heb je een eenduidig verhaal klaar wat je ook nog kunt en durft te verkopen. Dat is wat personal branding uiteindelijk inhoudt.

De verschillende stappen van het accelatormodel zijn opmerkelijk goed onderbouwd. De auteur geeft blijk van een enorme belezenheid en kennis. Hij ziet goed hoe wetenschappelijke inzichten in zijn verhaal passen en weet ze vervolgens op een duidelijke en inzichtelijke manier voor het voetlicht te brengen.

Soms staan de wetenschappelijke inzichten de praktische bruikbaarheid wel wat in de weg. De verhouding tussen theorie en praktische voorbeelden schiet dan al te sterk door naar theorie. Dat zegt overigens niet per se iets over de bruikbaarheid van het boek, maar wel over de leesbaarheid. Bij sommige onderwerpen kan ik het gevoel niet onderdrukken dat een welgekozen voorbeeld iets sneller duidelijk kan maken dan een theoretische verhandeling.

Als je een geïnteresseerd bent in een serieuze, authentieke benadering van personal branding is 'Opmerkelijke ik' een fantastisch boek. Het vertelt van de hoed en de rand en brengt wetenschappelijk onderbouwde kennis en geen kretologie. Voor iedereen die zich de komende tijd wil (of moet) presenteren op de arbeidsmarkt is dit dan ook een echte aanrader.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden