Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Sportmarketing - waardecreatie binnen de sport
5 september 2017 | Rob van Nes

Sportmarketing gaat over de marketing van sport, niet over sport als marketinginstrument. Niet over sportsponsoring dus maar hoe sport, actief en passief, te vermarkten aan en bij gebruikers/afnemers.

In dit verband is de cover van Sportmarketing - Waardecreatie binnen de sport iets verwarrend. Formule 1 autoracen draait namelijk om commercie met de sport als instrument. Als men ergens niet bezig is om actieve deelnemers te vinden, de stoeltjes in de auto’s bezet te krijgen, dan is het daar wel. Maar eerlijk is eerlijk, het is wel een mooie cover.

Sportorganisaties en -verenigingen worstelen door het onder druk staan van subsidies en sponsoring enorm in hun financieel gezonde voortbestaan. Waardecreatie binnen de sport is daarmee relevanter dan ooit. Dit boek had dan ook op geen beter moment kunnen verschijnen.

In essentie is Sportmarketing een ‘gewoon’ marketingboek. Alle klassiekers van de marketing komen voorbij. SWOT en DESTEP, Kotler, Abell, Porter, Ansoff en Osterwalder, om maar een kleine en willekeurige selectie als voorbeeld op te voeren, worden behandeld. Het boek is een volwaardig marketingboek dat vele anderen kan vervangen bij het verwerven van algemene marketingkennis. Alle voorbeelden en cases komen echter uit de sport, waardoor ze aansprekend zijn voor hen die als marketeer actief zijn in de sport of dat willen worden. Maar niet alleen voor de (toekomstig) sportmarketeer, zeker ook voor sportbestuurders in brede zin hebben Robert Kok en Hugo Gruijters een heel waardevol document samengesteld.

Voorafgaand aan de meer generieke marketingtheorieën begint het boek met een overzicht van de sportmarkt en de sportconsument. Zelfs voor de meest doorgewinterde marketeer, voor wie een flink deel van de meer algemene tekst oude koek is, buitengewoon informatief. Een keerzijde is wel dat er veel feiten en cijfers worden gegeven die de houdbaarheid van het boek, in een tijdperk waarin alles razendsnel verandert, enorm beperkt. Hoewel net verschenen staan er nu al cijfers in die wat gedateerd zijn. Een regelmatige updated herdruk wordt daarmee een noodzaak om actueel te blijven.

De talrijke cases zijn informatief en relevant. Veel daarvan zijn letterlijke weergaves van bestaande artikelen en publicaties op websites. Dat is steeds keurig aangegeven, zeker geen oneigenlijk gebruik van teksten dus, maar de auteurs laten daarbij de kans liggen om een link te leggen tussen de theorie en de case. Weinigen zetten de leerpunten uit een case op de eigen website, in het becommentariëren lag er een taak voor de auteurs met een leerverhogend effect voor de lezer.

Daar waar het boek in het eerste deel bijna verslavend is, lijkt aan het einde de inkt een beetje op. Dat is jammer want twee voor sportverenigingen heel belangrijke thema’s blijven daardoor wat onderbelicht. Er is een hoofdstuk ‘Beslissingen rondom personeel in de sport’. Een heel groot probleemveld binnen de amateursport. Aan ‘analyse van en beleid met betrekking tot de vrijwilligers’ wordt een schamele twee pagina’s besteed. De situatie wordt vooral beschrijvend behandeld. Op dit terrein onderscheidt sport zich substantieel van het personeelsbeleid van bedrijven en ware het wenselijk geweest als de auteurs richtinggevend waren geweest.

Ook het hoofdstuk media, waaronder social media, krijgt slechts beperkte aandacht. We zijn in het tijdperk van Marketing 4.0 en zelfs 5.0. Dat geldt ook voor de sportmarketeer. Wat media en communicatie betreft blijft het boek een beetje hangen in ‘old school’.

Dat gezegd hebbend is er met Sportmarketing - Waardecreatie binnen de sport een gedegen en prettig leesbaar sportmarketingboek op de markt gekomen, wellicht het beste ooit in Nederland, dat thuishoort op het bureau van de sportmarketeer, student sportmarketing en sportbestuurder.

Rob van Nes MBA, Founding Partner van onder meer Ondernemen.in BV / International Business Development Academy en van Iber Business Group Nederland BV, is gespecialiseerd in Marktentreestrategie Route-to-Market strategie en waardepropositie )re)designg. Rob is auteur van Marktentreestrategie, Ondernemen in India, Kunst & Vliegwerk, The wheel of value en Ondernemen in Spanje. Hij spreekt in binnen- en buitenland op Masterclasses over International Business Development.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden