Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
11 september 2012 | Joke Verplanke

'Kies en ze kiezen jou' van Judith Webber is een lekker leesbaar boek over keuzes maken en gekozen worden. Toepasselijk in tijden van verkiezingen. Wij kiezen de politici, maar volgens Judith Webber moeten we ook in ons dagelijks werk steeds kiezen. Kies je klanten (bijvoorbeeld) en vervolgens komen die vanzelf op jou af.

Judith Webber schrijft haar persoonlijke verhaal (dat hoort ook bij haar visie: laat je zien) over haar loopbaan die niet altijd over rozen ging. Ze kon haar draai bij een bedrijf in het begin van haar loopbaan niet echt vinden en ging zichzelf vragen stellen. Onder andere: welke mensen vind ik leuk om mee te werken, wat zijn mijn drijfveren?

Zodra je daar in je eigen hoofd helder over bent, werkt alles mee (je onderbewuste bijvoorbeeld) om je ook die mensen met je in contact te brengen. Dan komt het naar je toe in plaats van dat je het moet gaan zoeken. Webber stelde zichzelf 3 soorten vragen en dat zijn nu ook de vragen voor de lezer of voor haar klanten. Waarom, wie en hoe? Voor de oplettende lezer: het 'wat' heeft ze bewust weggelaten.

Webbers antwoorden op haar eigen vragen waren voor haar de uitgangspunten voor haar huidige bedrijf. De auteur wil de binnenkant met de buitenkant in overeenstemming brengen. Zelf is ze daar ook eerst mee aan de slag gegaan en nu helpt ze anderen daarmee. Ze schrijft dan ook: 'Ik ga niet met mensen in zee met wie er geen klik is.' 'Is dat niet saai?', vragen veel mensen haar. Nee, dat is niet saai - er blijven genoeg verschillen over.

Als je iemand ontmoet, heb je de neiging om te vragen: 'wat doe je?', de ander vraagt dat ook aan jou en je wisselt visitekaartjes uit. Later weet je niet meer wie het ook al weer was. Het is veel interessanter om te weten waarom' 'iemand doet wat die doet (of: wat maakt dat je....). Dan heb je het over drijfveren. Daarin kunnen mensen zichzelf ook echt laten zien.

Met wie wil je samenwerken, met wie niet? Als je hiervan bewust wordt, komen die mensen gek genoeg ook vanzelf naar je toe. Dat heeft ook weer te maken met je onderbewuste dat meewerkt in de voor jou goede richting. Wat ook helpt: maak een beeld van je ideale klant met de ideale clicks en denk af en toe aan haar of hem.

Het hoe ten slotte gaat over je aanpak, hoe doe je de dingen die je doet? Bijvoorbeeld: hou je van doen of hou je van theorie? Het hoe leer je kennen door te doen en buiten je eigen comfortzone te treden. Feedback vragen aan klanten en opdrachtgevers is daarbij essentieel. Het hoe zegt dus veel over je ervaringen.

Hoeveel moet je van jezelf laten zien, ofwel hoe open moet je zijn? Door persoonlijk te zijn, ontstaan er betekenisvolle relaties. De juiste dosering is best lastig.

'Kies en ze kiezen jou' is mooi vormgegeven, is handzaam en doorspekt met mooie uitspraken waar je over kunt nadenken.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden