25 oktober 2016 | Renze Klamer

Nu weet ik het. Ik las zojuist een artikel over een onderzoek dat aantoont dat als je een puzzel van stukken van schuurpapier hebt gemaakt, je daarna stroever bent in onderhandelen en als je puzzelstukken van hard en glad materiaal in handen hebt gehad je je ook harder opstelt in sociale contacten. Onze tastzin is dus belangrijk voor ons gedrag. Wetenschappelijk bewezen!

Dat is goed nieuws voor de uitgever van het boek Zacht veranderen. Want het is uitgegeven in een zachte kaft. Dat voelt prettig aan. En daarmee wordt de toon meteen gezet. Het is een zeer prettig boek. Fraai en modern vormgegeven met heel veel prachtige foto’s en interessante kaders. En let eens op de bibliografie: gewoon een foto van een stapel gelezen boeken, prachtig! Kortom een echt mooi boek. Maar alleen met fraaiheid kom je er niet. Het moet ook inhoud hebben.

En daar ben ik van onder de indruk. Natuurlijk heeft Guns veel verzameld en veel van de behandelde materie is al door een ander bedacht. Maar in de verzameling van Guns komen die andere modellen en ideeën beter tot hun recht. Juist het onbevooroordeeld gebruiken van ideeën van anderen maakt dat je er vrijer mee om kan gaan. Ik betrapte mij er bijvoorbeeld op dat ik de ideeën van Kotter over veranderingen best wil gebruiken en dat ook vaak doe, maar dat ik tegelijkertijd ook een beetje moe werd van het dwangmatige in die ideeën, het Amerikaanse streven naar perfectie. Terwijl dat feitelijk niet nodig is. Het is gewoon een goed idee van Kotter om de verandering te faseren. In acht verschillende stappen. Punt. En daarnaast zijn er nog vele andere goede ideeën. Ook goed. Dat is wat dit boek ook zo boeiend maakt. Hebben de oorspronkelijke bedenkers (zoals Kotter en Covey en vele, vele anderen) vele honderden bladzijden nodig; Guns vertelt samenvattend wat je er mee kunt doen. En hoe handig dat is. Maar laat je vervolgens zelf de keuze of je er wat mee gaat doen.

Een ander voordbeeld: wat betekent klantgericht zijn? In het boek een prachtige anekdote waarin een ‘baas’ aan z’n medewerkers die vraag stelt en drie volstrekt verschillende en vervreemde antwoorden krijgt. De eerste staat de klant uitgebreid te woord en neemt alle tijd (terwijl er anderen te wachten staan) de tweede hoort aan en vraagt de klant vervolgens zijn klacht heel precies in een mail te verwoorden en hem die te sturen, pas dan kan hij actie ondernemen en de derde wacht met het behandelen van de storing tot het einde van de reactietermijn, dat is immers nog op tijd… Gedrag heeft dus alles te maken met de perceptie van de medewerker en aan de ‘baas’ de keuze om de verandering te bewerkstelligen. Zonder dat van te voren exact duidelijk is op welke manier dat moet gebeuren.

En dat is precies waar het in verandermanagement om gaat. Om het begeleiden van al die unieke mensen in hun transitie. Bij de ene werkt deze aanpak beter, bij de andere die.

Overigens betekent dat niet dat Rogier Guns geen keuzes maakt. Hij biedt alleen heel veel aan. Waaronder een aantal praktische tips. Wat te denken van bijvoorbeeld het instellen van een ‘radar’ groep. Dat is een groep mensen die werken ‘aan de rand’ van een veranderende organisatie om te zien of de gewenste communicatie eigenlijk wel bij ze aankomt. Want hoe vaak schrijven we niet memos en circulaires die bij verspreiding niet eens terechtkomen bij de personen waar ze voor bedoeld zijn? De projectgroep doet zijn uiterste communicatieve best. Terwijl de eindgebruikster nergens van weet. Zij is gewoon niet op de hoogte gebracht. Met een ‘radar’-groep wordt regelmatig gesproken om na te gaan wat er eigenlijk aankomt van al die ideeën, memo’s, goed bedoelde artikelen en prachtige web-pagina’s. Ontluisterend weinig is inmiddels gebleken…

Want zoals de ondertitel van het boek al zegt: de zachte kant van verandering negeer je op eigen risico!

Ik ben blij het boek af en toe te kunnen betasten. En daarmee een oplettender mens te worden die er voor zorgt dat in technische projecten de zachte kant niet wordt genegeerd. Zodat het permanent anders wordt.

9 maart 2010 | Perry Oostrum

Veranderen is moeilijk voor organisaties en voor leidinggevenden die veranderingsprocessen in goede banen moeten leiden. De veelal sterk theoretische literatuur over organisatieverandering biedt nauwelijks houvast, aldus Rogier Guns, auteur van 'Zacht veranderen' en global change manager bij Philips. '... want de zachte kant van verandering negeer je op eigen risico!' Hoe moeten modellen voor verandering in de praktijk worden toegepast? Waar moet je op letten? Op welke 'valkuilen' moet je bedacht zijn? Als het misgaat, kunnen de 'zachte' kanten van een organisatie keihard aankomen ... Met dit boek hoopt Rogier Guns zijn praktische ervaring te kunnen delen met al diegenen, (verander)managers en veranderingsgezinde medewerkers, die op zoek zijn naar praktische tips en inspiratie om ook in hun organisatie concreet en met succes veranderingen door te voeren.

Rogier Guns belooft de lezer: 'De ideeën van 30 hoogleraren, 100 uur college, 7 meter boeken en 1800 minuten audio-cd samengebracht in één boek'. Geheel in de stijl van iemand als Ben Tiggelaar, die er ook een handje van heeft zijn lezers of toehoorders veel te beloven. Alsof kennis en kunde snel en eenvoudig tot je te nemen is. Terwijl dat bij veranderen van organisaties en mensen nu juist zo moeilijk is. In die zin oogt de tekst op de achterflap dan ook sterk in tegenspraak met de wijsheid die Guns in zijn boek 'Zacht veranderen' tentoonspreidt. En de auteur zelf begrijpt dat ook heel goed. Veranderen is niet alleen maar een kwestie van het toepassen van boekenwijsheid. Verre van dat! Dat blijkt al aan het begin van zijn boek, in het met een knipoog geschreven 'Samenvatting voor de ongeduldige manager'. Daarin zegt Guns dat de eerste les van zacht veranderen misschien wel is om zacht en begripvol voor uw omgeving te zijn. 'Breng meer tijd door bij de koffieautomaat dan u misschien gewend bent te doen, want daar hoort u hoe mensen de verandering ervaren. Zorg voor een goede visie, die gedragen wordt door de mensen. Als u weerstand ervaart, beschouw dat dan als een signaal dat er nog heel wat moet gebeuren, in plaats van aan symptoombestrijding te doen.' Een heldere en bondige kijk op veranderen, waartegen ik niets in te brengen heb. Nu nog even doen...

'Zacht veranderen' geeft een overzicht van verschillende theorieën omtrent veranderen, die in de afgelopen tientallen jaren beschikbaar zijn gekomen. Veel bekend werk, maar ook de nodige verrassingen, zoals – voor mij – de theorie rondom het veranderkasteel van de Zweedse sociaal-psycholoog Claes F. Janssen. Guns heeft kans gezien de grote hoeveelheid theorieën, modellen en aanpakken jaloersmakend mooi weer te geven. De vormgeving zorgt ervoor dat droge – maar bruikbare – kost makkelijker verteerbaar is dan in de oorspronkelijke uitgaven.

Na integrale lezing van 'Zacht veranderen' heeft u veel, heel veel van wat op het vlak van veranderen gepubliceerd is tot u kunnen nemen. De vraag is of dat voldoende is. Theorie is één ding, toepassen is een andere. En op dat laatste had Guns zich vastgelegd. Ik vrees dat dat niet helemaal uit de verf komt. 'Zacht veranderen' biedt zo veel, dat het moeilijk achter elkaar te consumeren valt. Ook is het niet heel eenvoudig zoeken op onderwerpen, omdat een index ontbreekt. De hoofdstukindeling en -benaming helpt enigszins, maar is niet voldoende.

Maar misschien heeft Guns de lat ook wel iets te hoog gelegd met zijn praktische claim. Die is met een enkel boek moeilijk te realiseren. Veranderen is doen en iedere verandering is anders, al is het maar omdat er mensen bij betrokken zijn... Mensen als u en ik, met wensen, willetjes en belangen. Ga er maar aan staan! Guns geeft zijn gedroomde aanpak weer in het afsluitende Over de auteur: 'Ik geloof in proactiviteit en zelfsturende teams. Je kunt beter sorry zeggen voor iets dat je met de beste intenties tevergeefs hebt proberen te bereiken, dan altijd maar op toestemming van anderen te wachten en intussen niets te ondernemen. Mensen bloeien op als je hen ruimte geeft voor eigen initiatief en hen ondersteunt bij het nemen van initiatieven.'

Maar dat moet je wel durven. Niet iedereen is klaar voor een dergelijke aanpak.' Zacht veranderen' kan lezers in ieder geval een eind op weg helpen.