Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
19 februari 2013 | Jeroen Medema

'Wij moeten iets met social media.' De eerste zin in de inleiding van 'Social media op het werk' van Jeanet Bathoorn. Deze situatie komt helaas maar al te vaak voor. Bedrijven horen links en rechts over de successen en het enorme potentieel dat verschillende social media met zich meebrengen. Dat willen zij ook. Dus moeten ze iets met social media. Vervolgens beschrijft Bathoorn dat er wordt besloten om een stagiair in te huren die dit klusje wel even gaat klaren. Hoewel dit natuurlijk het schoolvoorbeeld is van hoe het niet moet, kom ik als organisatieadviseur deze situatie ook tegen. Het is mede daarom dat ik zeer geïnteresseerd was in dit boek over social media op het werk.

Na de algemene inleiding begint 'Social media op het werk' met een theoretische uiteenzetting over een aantal zaken die onlosmakelijk zijn verbonden met sociale media. Generatiedenken, privacy, cultuurveranderingen, social marketing. Wanneer je al wat meer hebt gelezen over social media dan zal het weinig nieuws brengen, maar het blijft interessante materie. Wat onmiddellijk opvalt, is de no-nonsense manier van schrijven van Jeanet Bathoorn. Persoonlijk vind ik dit erg lekker lezen en de combinatie van de theorie met wat voorbeelden uit de praktijk maakt dat de theorie ook goed te begrijpen is.

In het tweede hoofdstuk gaat Bathoorn wat meer in op de social media zoals die er nu zijn. Types, cijfers, angst en weerstand en de stand van Nederland op de global social media ranglijst. In mijn ogen een wat sec stuk, maar met waardevolle informatie. De echte toegevoegde waarde van dit hoofdstuk zit hem in de staart. Hierin geeft Bathoorn weer dat 'iets moeten met social media' veel meer vergt dan alleen het inzetten van een stagiair. Er moet nagedacht worden over de online presence van je klanten, over het doel van de inzet van social media, is het bedrijf klaar voor de overstap? Veel bedrijven gaan hiermee de mist in, maar de schrijfster geeft goede handvaten om bewust om te gaan met de inzet van social media.

Hierna volgen uiteenzettingen van verschillende social media; wat ze zijn en hoe je ze moet gebruiken. In mijn ogen zit hier de echte toegevoegde waarde van het boek. Bathoorn begint met een uiteenzetting van de meest voorkomende social media; LinkedIn, Facebook, Twitter, YouTube, maar raakt zelfs aan de (vooralsnog) 'kleintjes' in Nederland, zoals Pinterest en Google+. Ook in deze hoofdstukken valt weer de no-nonsense stijl op en geeft de auteur vele handige tips en handvatten aan bedrijven om de verschillende sociale media op een professionele manier in te gaan zetten.

Erg knap in de beschrijving van de verschillende sociale media is dat Bathoorn het voor elkaar krijgt dat je na het lezen van elk hoofdstuk zin krijgt om met het medium in kwestie aan de slag te gaan. Ik gebruik zelf al enige tijd verschillende social media, maar ik wist toch veel handige tips en inzichten uit dit boek te halen. Ook de voor mij nog onbekende sociale media werden goed uitgelegd en gaven mij de neiging om gelijk met deze voor mij nieuwe media aan de slag te gaan!

'Social media op het werk' sluit af met een hoofdstuk over een cruciaal aspect van social media; luisteren. Bathoorn geeft in dit hoofdstuk namelijk goed weer hoe bedrijven kunnen zorgen dat ze naar hun klanten kunnen luisteren door te monitoren wat er over het bedrijf en over ontwikkelingen rondom het bedrijf wordt gezegd/geschreven/getweet/geblogd... Klein puntje van kritiek zit hem hier wel in dat dit niet genoeg belicht wordt, aangezien het een van de belangrijkste social media-aspecten is voor bedrijven.

Over het algemeen is het een goed geschreven, makkelijk te lezen, interessant boek. Ik raad dit boek zeker aan, zowel aan bedrijven die nog moeten beginnen met sociale media, als aan bedrijven die hier al ervaring mee hebben. Hoewel het zich meer richt op bedrijven die nog moeten beginnen met het creëren van een online presence, biedt het ook genoeg nuttige inzichten en praktische tips om interessant te zijn voor verder gevorderde bedrijven. Dus wat houdt je tegen? Get Social in Business!


Get social in business
19 februari 2013 | Jeroen Medema

'Wij moeten iets met social media.' De eerste zin in de inleiding van 'Social media op het werk' van Jeanet Bathoorn. Deze situatie komt helaas maar al te vaak voor. Bedrijven horen links en rechts over de successen en het enorme potentieel dat verschillende social media met zich meebrengen. Dat willen zij ook. Dus moeten ze iets met social media. Vervolgens beschrijft Bathoorn dat er wordt besloten om een stagiair in te huren die dit klusje wel even gaat klaren. Hoewel dit natuurlijk het schoolvoorbeeld is van hoe het niet moet, kom ik als organisatieadviseur deze situatie ook tegen. Het is mede daarom dat ik zeer geïnteresseerd was in dit boek over social media op het werk. Na de algemene inleiding begint 'Social media op het werk' met een theoretische uiteenzetting over een aantal zaken die onlosmakelijk zijn verbonden met sociale media. Generatiedenken, privacy, cultuurveranderingen, social marketing. Wanneer je al wat meer hebt gelezen over social media dan zal het weinig nieuws brengen, maar het blijft interessante materie. Wat onmiddellijk opvalt, is de no-nonsense manier van schrijven van Jeanet Bathoorn. Persoonlijk vind ik dit erg lekker lezen en de combinatie van de theorie met wat voorbeelden uit de praktijk maakt dat de theorie ook goed te begrijpen is.

In het tweede hoofdstuk gaat Bathoorn wat meer in op de social media zoals die er nu zijn. Types, cijfers, angst en weerstand en de stand van Nederland op de global social media ranglijst. In mijn ogen een wat sec stuk, maar met waardevolle informatie. De echte toegevoegde waarde van dit hoofdstuk zit hem in de staart. Hierin geeft Bathoorn weer dat 'iets moeten met social media' veel meer vergt dan alleen het inzetten van een stagiair. Er moet nagedacht worden over de online presence van je klanten, over het doel van de inzet van social media, is het bedrijf klaar voor de overstap? Veel bedrijven gaan hiermee de mist in, maar de schrijfster geeft goede handvaten om bewust om te gaan met de inzet van social media.

Hierna volgen uiteenzettingen van verschillende social media; wat ze zijn en hoe je ze moet gebruiken. In mijn ogen zit hier de echte toegevoegde waarde van het boek. Bathoorn begint met een uiteenzetting van de meest voorkomende social media; LinkedIn, Facebook, Twitter, YouTube, maar raakt zelfs aan de (vooralsnog) 'kleintjes' in Nederland, zoals Pinterest en Google+. Ook in deze hoofdstukken valt weer de no-nonsense stijl op en geeft de auteur vele handige tips en handvatten aan bedrijven om de verschillende sociale media op een professionele manier in te gaan zetten.

Erg knap in de beschrijving van de verschillende sociale media is dat Bathoorn het voor elkaar krijgt dat je na het lezen van elk hoofdstuk zin krijgt om met het medium in kwestie aan de slag te gaan. Ik gebruik zelf al enige tijd verschillende social media, maar ik wist toch veel handige tips en inzichten uit dit boek te halen. Ook de voor mij nog onbekende sociale media werden goed uitgelegd en gaven mij de neiging om gelijk met deze voor mij nieuwe media aan de slag te gaan!

'Social media op het werk' sluit af met een hoofdstuk over een cruciaal aspect van social media; luisteren. Bathoorn geeft in dit hoofdstuk namelijk goed weer hoe bedrijven kunnen zorgen dat ze naar hun klanten kunnen luisteren door te monitoren wat er over het bedrijf en over ontwikkelingen rondom het bedrijf wordt gezegd/geschreven/getweet/geblogd... Klein puntje van kritiek zit hem hier wel in dat dit niet genoeg belicht wordt, aangezien het een van de belangrijkste social media-aspecten is voor bedrijven.

Over het algemeen is het een goed geschreven, makkelijk te lezen, interessant boek. Ik raad dit boek zeker aan, zowel aan bedrijven die nog moeten beginnen met sociale media, als aan bedrijven die hier al ervaring mee hebben. Hoewel het zich meer richt op bedrijven die nog moeten beginnen met het creëren van een online presence, biedt het ook genoeg nuttige inzichten en praktische tips om interessant te zijn voor verder gevorderde bedrijven. Dus wat houdt je tegen? Get Social in Business!


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden