3 maart 2010 | Projectleider-Worden.nl

'Het is tijd de projectsaboteurs te voorzien van het juiste gereedschap: een boek dat uitlegt hoe je een project kunt manipuleren en vernietigen.' Een prikkelend en veelbelovend voorwoord van Jeroen Gietema en Dion Kotteman in hun boek 'De projectsaboteur'. Een volgens hen leerzaam boek voor zowel de projectsaboteur, als projectleider om zich te wapenen tegen de saboteurs en hun ondermijnend gedrag. En dat klopt, zij het dat de erkenning en waardering afhankelijk zijn van het aantal ervaringsjaren van de lezer. De ervaren projectleider waardeert dit boek direct. De onervaren projectleider waardeert het in de komende tien jaar van zijn carrière steeds meer.

Toegegeven: er is tot nu toe weinig aandacht geweest voor het saboteren en manipuleren van projecten. Met hun boek 'De projectsaboteur' maken Jeroen Gietema en Dion Kotteman dat niet alleen meer dan goed, zij bieden u daarmee ook een verrassend leuke blik in de praktijkkeuken van de ervaren projectsaboteurs.

U begint met een self assesment. Aan de hand van elf eenvoudige vragen komt u te weten of u uit het juiste sabotagehout bent gesneden. U kunt dit zien als een flauw testje. Maar verplaatst u zich in uw rol als projectleider en vul het in voor de personen in en rond uw project. U merkt snel dat het een verrekte handig hulpmiddel is om potentiële saboteurs en hun motieven te ontdekken.

Vervolgens presenteren Gietema en Kotteman de door hun bedachte methode CRIME 1 als wapen tegen de projectmanagement methode PRINCE2. CRIME is een afkorting voor Conspire (beraam), Recruit (mobiliseer), Infiltrate (infiltreer), Manipulate (manipuleer) en Execute (voer uit). Een amusante knipoog richting al die neuroten die denken dat ze met PRINCE2 hun project onder controle hebben en een kapstok voor de inhoudelijke uitwerking van de volgende hoofdstukken.

In die volgende hoofdstukken komen achtereenvolgens de opdrachtgever, de projectmanager, de gebruiker, de specialist en het lid van de ondernemingsraad aan bod als projectsaboteur. Ieder vanuit zijn eigen motieven. Ieder met zijn eigen, specifieke invulling van de CRIME 1-methode. En alsof iedere individuele projectsaboteur op zich al niet erg genoeg is, komen allen uiteindelijk tezamen in één grote samenzwering! De sabotagetips komen alle uit de praktijk en worden verduidelijkt met herkenbare voorbeelden die op de werkelijkheid zijn gebaseerd. Aan het einde van elk hoofdstuk vindt u handvatten voor succesvolle sabotage-acties. Draai deze handvatten om en ook nu weer hebt u een handig afvinklijstje om uw project te behoeden voor een ondergang.

Dat Gietema en Kotteman gepokt en gemazeld zijn, blijkt uit de aansprekende 'sabotagetips' en praktijkvoorbeelden. Ze hanteren een leuke afwijkende insteek door uit te gaan van het saboteren van een project. Als ervaren projectleiders herkennen wij de situaties en tips direct, en de afwijkende insteek levert ons hier en daar leuke inzichten op. Maar beginnend projectleiders kan het aan voldoende ervaring ontbreken om de tips en voorbeelden te kunnen plaatsen. De afwijkende insteek maakt het daarbij niet makkelijker.

De vlotte schrijfstijl, afwisseling van tips, praktijkervaringen, spreuken en humoristische illustraties doen prettig aan. Het boek is bovendien keurig verzorgd: netjes ingebonden, een stoffen kaft en hoogwaardig papier. Al met al is dit boek uitermate geschikt om cadeau te doen aan beide doelgroepen: de ervaren projectleider waardeert dit boek direct, de onervaren projectleider waardeert het in de komende tien jaar van zijn carrière steeds meer.

De projectsaboteur. U bent gewaarschuwd!
23 februari 2009 | Ronald Buitenhuis

Lijfsbehoud is het dominante motief voor de saboteur. Dat concluderen Jeroen Gietema en Dion Kotteman in hun boek De projectsaboteur. Lijfsbehoud zal in deze tijden van economische crisis eerder regelmaat dan uitzondering worden. Reden te meer om de gereedschapskist in dit boekwerkje snel uit te pakken.

Veel, heel veel mensen zijn er bij gebaat om een project te laten sneuvelen. Logisch, want projecten worden veelal ontwikkeld omdat er iets niet goed gaat in organisaties en er gereorganiseerd gaat worden. En dat gaat ten koste van mensen die dan natuurlijk de hakken in het zand zetten en gebaat zijn om een project te torpederen. Lijfsbehoud dus. Maar hoe doe je dat? Hoe laat je een project in jouw voordeel sneuvelen? Lees het boek De projectsaboteur en je weet het.

Natuurlijk is dit een boek met een vette knipoog. Gietema en Kotteman organiseren ook workshops om te leren saboteren. Maar natuurlijk schrijf je daar niet op in als potentiële bedrijfsintifada kandidaat. Het is uiteraard geschreven voor (project)managers om te ontdekken wie de potentiële saboteurs zijn in een organisatie. Hoe kun je ze herkennen en welke trucs gebruiken ze? Wie het boek leest, zal geregeld een ‘Aha Erlebnis’ krijgen. ‘Ah, daarom reageerde meneer X of mevrouw T toen zo.’ Of: ‘A-ha, dus daarom kwamen ze toen met nieuwe gegevens.’

Enkele tipjes van de sluier om de saboteur te detecteren. Wees alert op gesprekken bij de koffieautomaat en babbeltjes tijdens de rookpauze. Mensen die slachtoffer dreigen te worden, zullen op dit soort plekken trachten zand in de raderen te strooien door contra-informatie te gaan verspreiden. Secretaresses van projectmanagers of projectopdrachtgevers zijn ook een dankbaar doelwit. Laat informatie terloops vallen en ga er maar vanuit dat het vroeg of laat terugkomt op een vergadering of in rapportages. Mensen die vertragingstactieken toepassen, zijn ook verdacht. Vertraging is de grootste vijand voor een project en van uitstel komt afstel. En het meest dankbare domein voor een saboteur is bureaucratie. ‘Voed het bureaucratische monster’, schrijven de auteurs dan ook.

De saboteur is een veelkoppig monster, zo lezen we verder in het boek De projectsaboteur. De opdrachtgever kan saboteren, de projectmanager zelf, de gebruiker, de specialist, het OR-lid… Op alle niveaus zijn mensen actief die er op een of andere manier baat bij hebben dat iets niet gaat lukken. Wie De projectsaboteur leest, ontdekt alle trucs. Formuleert de projectmanager of opdrachtgever een heel vaag doel, ga er dan maar vanuit dat hij het project helemaal niet wil. De saboteur wil geen toetsbare doelen. Wat ook heel goed helpt, is halverwege een onderzoek instellen. Ook zo’n vorm van vertragingstactiek. En - als je die macht hebt - laat vooral tijdens het proces doorschemeren dat de kosten van het project vermoedelijk explosief veel hoger zullen worden. Kijk niet gek op als iemand op moment X opeens de stekker uit het project trekt. Treed toe tot de groep kernbeslissers, verander je eisen als gebruiker, manipuleer de OR…. Stapels adviezen krijg je aangereikt om de boel te ontregelen. Het boek Hoe word ik een rat?, van Joep Schrijvers, heeft een waardig opvolger gekregen. Zeker in tijden van crisis, zoals nu dus, zullen veel saboteurs gaan opstaan. Er dreigen namelijk ontslagen en dan begint de periode van lijfsbehoud. U bent gewaarschuwd!