Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Patronen doorbreken
20 december 2016 | Fred Rutgers

Patronen doorbreken van Hannie van Genderen, Gitta Jacob en Laura Seebauer Heeft inmiddels alle kenmerken van een standaardwerk waar je niet omheen kunt.

Hannie van Genderen, Gitta Jacob en Laura Seebauer hebben met Patronen doorbreken een boek geschreven dat niet alleen nuttig is voor mensen die actief of passief te maken hebben met psychotherapie, maar zeker ok voor managers die willen snappen waarom hun medewerkers soms wat ‘bijzonder’ kunnen reageren.

Mensen zijn soms maar lastig te doorgronden. Waarom reageert de een telkens weer anders dan de ander? De één haalt de schouders op terwijl de ander helemaal uit zijn plaat gaat in de zelfde situatie. Hoe komt dat, hoe ga je ermee om en wat kun je er aan doen?

Voor mij was dit boek een waar feest van herkenning. Ik ontdekte zelfs waarom ik in bepaalde gevallen reageer zoals ik dat doorgaans doe. Ik las zelfs hoe ik daar voor mijzelf veel prettiger mee zou kunnen omgaan, dus alleen daarom was het al fijn om dit boek eens te lezen.

Belangrijker was het voor mij nog dat dit boek mij ook voor mij nieuwe inzichten heeft gegeven waarom allerlei mensen in mijn omgeving soms voor mij wat onverwacht reageren als ze in hun werk ergens tegenaan lopen. Als manager en coach werk ik voortdurend met allerlei verschillende mensen in vaak stressvolle situaties. Soms maak je dan mee dat mensen opeens heel sterk emotioneel reageren op dingen die om hun heen gebeuren waardoor de gemoederen soms hoog oplopen. Regelmatig voer ik gesprekken met mensen om ze door een moeilijke fase van hun bedrijf of hun baan heen te loodsen. Vaak moeten er dan allerlei dingen gaan veranderen, Mensen zitten vaak vast in patronen en vinden het erg lastig om te veranderen. Als je weet hoe patronen ontstaan en hoe levenspatronen invloed hebben op gedrag en beslissingen, dan krijg je niet alleen veel meer begrip voor die persoon, maar kun je hem of haar ook veel beter helpen om daarmee om te gaan.

Daarom is dit boek voor mij van grote waarde! Ben jij als manager ook nieuwsgierig naar de mens achter de mens in jouw team? Dan wil ik je dit boek graag aanbevelen. De auteurs hebben een schat aan ervaring samengebracht in dit prettig te lezen boek. Je hoeft echt geen ervaren therapeut te zijn om je door dit boek heen te kunnen worstelen. Het is helder en zeer toegankelijk geschreven. De voorbeelden vond ik erg herkenbaar. Niet gezocht, maar echt zoals je ze in de praktijk tegenkomt!

Door het gehele boek vind je ook vele werkbladen waarmee je gemakkelijk zaken nog scherper in beeld kunt brengen. Ook zie je hoe je positieve gevoelens kunt oproepen en negatieve gevoelens kunt leren vermijden. Alleen al het feit dat je gemakkelijker leert herkennen wat er echt gevoeld wordt door de ander helpt enorm om er in de praktijk op de juiste manier op te reageren. Zelf heb ik besloten om dit boekje ook regelmatig aan te bevelen aan mensen waarvan ik denk dat ze nog op een zoektocht zijn naar wie ze nu echt zijn en wat ze nu echt voelen, want volgens mij is dit boek ook zeer geschikt als je gewoon jezelf eens wat beter wilt leren kennen en begrijpen. Dit boek kan daarmee volgens mij echt een bijdrage leveren aan een leuker leven en meer succes in het dagelijks functioneren als mens, maar dus ook als manager!

Fred Rutgers is retailtrendwatcher en retailexpert. Hij schreef daarnaast verschillende boeken over retail. Hij helpt winkeliers om te bouwen aan het onderscheidend vermogen van hun winkel. Klanten willen zich verbonden voelen met een winkel. Daarom moet een winkel de klanten een unieke beleving en een aangename ervaring bezorgen. In die zin is een winkel net een merk, met een unieke lading en een bijzonder verhaal!


Hannie Genderen, Patricia Jacob, Laura Seebauer
Patronen doorbreken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden