Kleine ingrepen met grote effecten
6 oktober 2014 | Daniëlle de Jonge

Wie contact heeft met klanten heeft ongetwijfeld de wereldwijde bestseller Invloed van Dr. Robert Cialdini beduimeld in de kast staan. De zes principes van beïnvloeding doorvoeren in de dagelijkse praktijk levert zonder meer zakelijke successen op.

Met zijn nieuwe boek klein GROOT gaat Cialdini een stap verder. Samen met auteurs Steve Martin en Noah Goldstein heeft hij ruim vijftig makkelijk te nemen acties omschreven die stuk voor stuk grootse effecten hebben. Klein, zodat ze weinig tijd, geld en moeite kosten. Groot, zodat…., tja zodat uw klanten, collega’s en anderen er blij van worden natuurlijk.

Elk hoofdstuk is kort en krachtig geschreven. In een minuut of tien leest u het uit en bent u wijzer over de kracht van kleine dingen. De hoofdstukken hebben bovendien een vergelijkbare invulling wat het lezen prettig en herkenbaar maakt. Er komt een thema naar voren waarbinnen de kleine actie past. U krijgt inzicht in de grote effecten die er te behalen zijn, compleet met voorbeelden uit de praktijk. En u leest hoe die effecten worden gestaafd door onderzoeken. Sommige daarvan zijn door de auteurs zelf uitgevoerd, andere zijn gevonden in het wetenschappelijke veld van gedrag en beïnvloeding. Een aantal interessante voordelen op een rij, die u na het lezen zo kunt toepassen binnen uw bedrijf. Om te beginnen: hoe maakt u sprongen voorwaarts bij het opbouwen van relaties en teams? Of deze: wat moet u zeker vermijden als u succesvolle besluitvorming wilt bereiken? Ook boeiend: wat te doen om meer orders binnen te halen? Verder een keur aan klein GROOT-acties over communicatie, samenwerking, succes behalen en effectief werken. Aardig is het daarnaast dat u er achterkomt hoe u beïnvloedingspogingen keer op keer kunt laten slagen. En hoe u voorkomt dat ze onverhoopt verkeerd uitpakken.

De lengte van de hoofdstukken, enthousiasmerende stijl en nieuwsgierigheid naar de mogelijkheden maakt dat u de tips wilt opzuigen. Om er voor te zorgen dat u door de grootse effecten het kleine niet meer ziet hebben de auteurs er voor gekozen om het boek te verdelen in 52 onderwerpen. Cialdini’s tip die hij gaf toen hij recent in Nederland was: lees elke week met uw team een hoofdstuk, brainstorm hoe u de kleine actie gaat uitvoeren en doe het. Na een jaar heeft u ontdekt welke klein GROOT-acties voor uw bedrijf werken en bent u in staat daar uw voordeel mee te doen. Mijn tip: zet het boek naast ‘Invloed’ in uw kast, dan heeft u twee uitstekende naslagwerken om zo nu en dan de overtuigingskracht en beïnvloeding in zakelijke gesprekken op te frissen.

Daniëlle de Jonge is salestrainer en –coach, spreker en ondernemer. Met een praktische, eigentijdse aanpak helpt zij om bedrijven zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te maken en prikkelt zij ondernemers en (sales)professionals om klanten te werven en te behouden. Daniëlle is auteur van het boek 'Verleid de Klant'.