Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
26 september 2005 | Peter Velseboer

In 2001 kwam ik voor het eerst in aanraking met 'Welke kleur heeft jouw parachute?' Een Account Director van een groot ICT bedrijf sprak er lyrisch over en gaf aan dat dit een 'levensveranderend' boek voor hem was. Inmiddels is hij hoofd van een basisschool en gelukkig. Korte tijd daarna adviseerde ik het boek aan een secretaresse die dagelijks uren op het internet zocht naar een nieuwe job, 10-tallen sollicitatiebrieven en -mails per week stuurde, maar zelden op een gesprek kwam. En als dat al gebeurde, dan bleef het daarbij. 3 maanden later vond ze haar droombaan, nog steeds als secretaresse, maar bij een organisatie die helemaal bij haar past.

Richard N. Bolles herschrijft al 35 jaar hetzelfde boek. Van 'Welke kleur heeft jouw parachute?' zijn inmiddels meer dan 8 miljoen exemplaren verkocht. Nederlandse vertalingen verschijnen ongeveer om de 2 a 3 jaar en ten opzichte van de editie van 2003 is de 2005 versie behoorlijk aangepast en verbeterd. Dat is noodzakelijk, want ook de arbeidsmarkt omstandigheden zijn drastisch veranderd. Er is een work-quake gaande, die de banenwereld letterlijk en figuurlijk op z'n kop zet. Nieuwe 'gevaren' als outsourcing en offshoring worden beschreven als een veelomvattend fenomeen; werkgevers zullen altijd proberen de kosten te drukken als zij werk gedaan willen krijgen. Als je baan eraan gaat, vat dat dan niet persoonlijk op: Alle banen zijn eindig, dat ligt in hun natuur.

Met het gegeven dat de gemiddelde werknemer in zijn carrière acht maal op zoek gaat naar een nieuwe baan is het verstandig om te leren van de lessen van Bolles.

Nu het web steeds meer wordt gebruikt om kandidaten en jobs te vinden veranderen ook de succesvolle methoden. In hoofdlijnen onderscheid Bolles 2 vormen van banenjacht:

1. De traditionele zoektocht, via personeelsadvertenties op het web of in de krant, een CV opstellen en solliciteren.
2. De zoektocht die uw leven verandert, een grondig (zelf)onderzoek en contacten zoeken.

Bolles geeft succesvolle tips en trucks voor beide vormen van banenjacht. Hij laat zien hoe werkgevers banen laten ontstaan en hoe zij deze jobs invullen. Ook laat hij zien hoe online testen en psychologisch advies kunnen helpen in uw zoektocht. Niet voor niets zetten steeds meer bedrijven persoonlijkheidsvragenlijsten als OPQ in om van werkgeverszijde de risico's in te dammen. Wat de werknemer kan doen om niet de foute keuze te maken zijn eigen verantwoordelijkheid. De 'Parachute' kan daarbij als de 'job-hunters' bijbel dienen. Bovenal laat Bolles zien hoe de zoektocht naar een nieuwe uitdaging leerzaam en plezierig kan zijn.

Erg verhelderend zijn de lijstjes met de 10 grootste fouten in sollicitatiegesprekken, de 10 geboden bij sollicitatiegesprekken en de 10 sollicitatietips. Al leest u de rest van het boek niet, het doornemen van deze delen zal ertoe leiden dat u uw sollicitatiegesprekken anders gaat voorbereiden en voeren.

Enkele tips en wetenswaardigheden uit het boek wil ik u niet onthouden:

Slechts 4% van de werkzoekenden die internet als enige zoekmethode gebruiken zijn zo aan een nieuwe baan gekomen.

Vergeet de 'beschikbare' vacatures. Ga achter de baan aan die u het liefst zou willen doen.

Hoe duidelijker het u voor ogen staat wat u zoekt, des te groter is uw kans om het te vinden.

Houd u, wanneer u vragen van de werkgever beantwoordt aan de twintig seconden tot 2 minuten regel.

"Waarom wilt u lijkbezorger worden?" vroeg de man aan de jonge vrouw. "Omdat", zei ze, "ik graag met mensen werk".

'Welke kleur heeft jouw parachute' combineert directe toepasbaarheid met een diepere achtergrond en helpt werkzoekenden om succesvol en vanuit zelfkennis te handelen.

Deze recensie is geschreven op basis van Welke kleur heeft jouw parachute? 2007/2008.


3 april 2003 | Gérard Hendriks

Richard N. Bolles (1927) is pastor en komt uit een familie van journalisten. Hij heeft reeds in 1970 onderzoek gedaan naar de 'banenjacht' in de VS en daarover in eigen beheer een boek uitgegeven: 'What Color Is Your Parachute?' Deze publicatie is in 33 jaar uitgegroeid tot het best verkochte boek over banen zoeken ter wereld: er zijn zeven miljoen exemplaren van verkocht en het is in tientallen landen verschenen. Het boek is geschreven voor werkzoekers en carrièreplanners.

Bolles begint zijn boek met twee vormen van banenjacht: de traditionele zoektocht en de zoektocht 'die uw leven verandert'. De traditionele zoektocht sluit aan bij de aanwezige kwalificaties, waardoor mensen (vaak met minimale inspanning) op zoek gaan naar hetzelfde soort werk dat men eerder deed op een manier die men altijd al gebruikte: speuren naar personeelsadvertenties in bladen of op internet, opstellen van een CV en solliciteren naar openstaande vacatures. Het alternatief noemt Bolles een verkenningstocht: het ontdekken van een levensroeping in een soort baan die nieuw is voor de werkzoekende. Dit vergt een grondige aanpak die gebaseerd is op huiswerk, onderzoek en (vooral) het leggen van contacten. De werkzoekende gaat op zoek naar organisaties waar hij of zij graag zou willen werken, ongeacht of daar vacatures zijn of niet.

De auteur werkt beide zoektochten uit, waarbij hij de vijf slechtste manieren om een baan te zoeken beschrijft (traditioneel) en de vijf beste manieren (verkenningstocht). De allerbeste manier om 'de baan van uw dromen' te vinden beslaat uiteraard het grootste deel van het boek. Bolles geeft 23 tips voor succes, hij geeft adviezen hoe werkzoekenden toegang krijgen tot verschanste organisaties (mijdt personeelszaken!), hij geeft sollicitatietips en hij legt uit hoe te onderhandelen over het salaris. Ook het opzetten van een eigen bedrijf krijgt ruim aandacht.

Het boek sluit af met twee opmerkelijke bijdragen. In de epiloog schrijft Richard Bolles over 'God en uw roeping', waarin hij een zeer nauwe koppeling maakt tussen godsbesef en het vinden van een droombaan (die Hem behaagt). De laatste tien pagina's gaan in op de keuze voor een loopbaanbegeleider, waarbij Bolles de lezer waarschuwt voor charlatans, mooipraters en geld-uit-de-zak-kloppers.

Ik heb voor het schrijven van deze recensie twee edities van de bestseller gelezen: de editie van 2000 en die van 2003. De laatste editie is weliswaar drie euro duurder, maar zeker drie keer beter. Ik ergerde me in de 2000-editie behoorlijk aan de auteur die zogenaamd met mij in gesprek is: "Ik zie u schrikken..." en "U wilt natuurlijk weten...". Er is geen enkele verwijzing naar onderzoek of literatuur, terwijl Bolles verregaande uitspraken doet over al dan niet succesvolle methodes van banen zoeken. Er staan tekeningen/cartoons in die slaan als een tang op een varken en bovendien werd ik gek van de herhalingen. Deze editie had veel dunner en dus goedkoper kunnen en moeten zijn.

De editie van 2003 irriteert me af en toe nog steeds (te veel herhaling en de 'cartoons'), maar ik begrijp inmiddels waarom het een bestseller is. De grote verdienste van Bolles is dat hij werkzoekenden een praktisch alternatief biedt als ze op zoek willen naar een droombaan. Niet 'meer van hetzelfde', niet alleen maar uitgaan van datgene wat je kunt, maar eerst en vooral van wat je wilt. De auteur is van mening dat je je hierbij niet moet laten leiden door vacatures, maar door je eigen concrete wensen gekoppeld aan een flinke portie doorzettingsvermogen. Hij slaat hiermee de spijker op zijn kop: als je een baan naar je hart wilt, moet je niet rekenen op makkelijk succes. Bolles laat op overtuigende wijze zien dat je geen slachtoffer hoeft te zijn van werkgevers, maar dat je je kunt profileren als probleemoplosser op wie men zit te wachten. Het valt in positieve zin op, dat het van oorsprong Amerikaanse boek, prima te gebruiken is binnen de Nederlandse 'banenmarkt'.

'Welke kleur heeft jouw parachute' is een boek vol praktische tips voor de werkzoekende anno 2003 en zou met een andere omslag precies passen in het rijtje van de succesvolle boeken voor Dummies.

Deze recensie is geschreven op basis van 'Welke kleur heeft jouw parachute? 2007/2008'


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden