5 maart 2003 | Doranne Janssen

Ik geef een 7,5

De titel 'Beginnen met leidinggeven' geeft direct de doelgroep aan voor wie dit boek interessant kan zijn, namelijk de beginnende manager (of toch maar leidinggevende?). In het begin van het boek wordt een onderscheid gemaakt tussen managen en leidinggeven (harde en zachte kant). In het vervolg van het boek wordt met die termen niet consequent omgesprongen. Het boek is lezenswaardig voor diegenen die er over denken een leidinggevende functie te gaan vervullen of zij die daar net in zijn gestart. De informatie, die aangereikt wordt, geeft niet zozeer aan hoe je het moet doen, maar geeft handvatten voor zaken waar je je bewust van moet zijn bij de start. Het boek is compact en makkelijk toegankelijk. Het vormt een bundeling van theorieën en ideeën uit boeken die bij menig manager op de boekenplank staan. Het vormt daardoor ook een uitnodiging om je verder te verdiepen in bepaalde onderwerpen. De 'quotes' uit de gesprekken met startende managers brengt de theorie dicht bij de praktijk. Indien je als beginnende manager een onzekerheid voelt over je functioneren geeft dit boek je blik van herkenning en daardoor kan weer alle ruimte ontstaan om met een frisse blik naar je eigen functioneren te kijken.

Deze recensie is geschreven op basis van de eerste druk.

4 maart 2003 | Bert Linskens

Ik geef een 7,5

'Beginnen met leidinggeven' geeft op een systematische wijze inzicht in de gewenste kennis en, vooral, vaardigheden waarover personen die leiding (gaan) geven zouden moeten beschikken. Vanuit een theoretisch kader met goede verwijzingen naar elementen uit de organisatiekunde wordt op de techniek van leidinggeven ingezoomd. De beschrijving van de verschillende niveaus (via organisatie, team naar individuele medewerker) is daarbij bijzonder verhelderend en overzichtelijk. Het is jammer dat het boek geen aandacht schenkt aan praktische zaken als 'ideale' groepsgrootte en leidinggeven 'op afstand'.

Het boek is gelardeerd met opdrachten voor zelfreflectie. De bruikbaarheid is niet altijd duidelijk temeer de opdrachten voor de manager in spé, de beginnende leidinggevende of het reeds werkzame afdelingshoofd door elkaar lopen..

Een puntsgewijze samenvatting aan het eind van elk hoofdstuk wordt node gemist. Het zou de gebruiker van het boek een goede checklist kunnen bieden waardoor het boek ook als naslagwerk nog beter bruikbaar is. Desalniettemin blijft 'Beginnen met leidinggeven' een bijzonder praktisch boek met bruikbare tips en adviezen. En zoals de auteurs terecht stellen; met het behalen van een rijbewijs ben je nog geen uitstekende chauffeur. Ook managen is vooral te leren door ervaring.

4 maart 2003 | Antoine Kapteijns

Ik geef een 6

Het is een makkelijk leesbaar en toegankelijk boek. In vogelvlucht komen enkele facetten van leidinggeven voorbij en wordt er een beeld geschetst van aspecten waar een leidinggevende mee te maken krijgt.

Uit eigen praktijkervaring weet ik dat startende leidinggevenden vaak proberen te begrijpen wat er met ze gebeurt in hun nieuwe rol en hoe ze zich in (nieuwe) situaties moeten gedragen om effectief te zijn. Ze zijn op zoek naar hulp en vinden het vaak lastig dat te vragen. De opzet van het boek met korte theoretische beschouwingen, veel praktijkvoorbeelden en opdrachten is op zich goed en roept herkenning op. Het biedt aanknopingspunten naar verschillende modellen en concepten. Of de beginnende leider daarmee voldoende houvast en diepgang geboden krijgt om succesvol te functioneren, vraag ik me af.

Jammer dat aspecten als (zelf)reflectie en gericht leren uit eigen ervaringen onderbelicht zijn. Juist bij spannende eerste stappen zijn er waardevolle momenten waar de beginnende leidinggevende met de juiste begeleidingsinstrumenten veel kan leren over zichzelf. Daar ligt wat mij betreft de basis van het beginnen met leidinggeven en het inzetten van een route naar ontwikkeling die de auteurs met dit boek willen bieden.