Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
9 januari 2013 | Amber Zwartbol

'Gefeliciteerd met je aankoop! Je hebt hiermee een tool in handen die je als trainer of docent ongelooflijk veel tijd zal besparen en bovendien de kwaliteit van je training, coaching of onderwijs zal verhogen. Met deze kaarten leren je deelnemers, coachees of studenten meer en met meer plezier.' Auteurs van 'Aan het werk met actiekaarten', Lia Bijkerk en Titia van der Ploeg, durven het aan om de bijbehorende handleiding te openen met deze beloftes. Terecht!

Lia Bijkerk en Titia van der Ploeg leggen uit waarom ze daar zo zeker van zijn: 'De actiekaarten zijn ontwikkeld aan de hand van de nieuwste inzichten in breinleren. Ook hebben we ze in de afgelopen jaren uitgebreid getoetst in onze eigen workshops en trainingen. Bovendien hebben we ze onderworpen aan een kritisch publiek van trainers en docenten die erg enthousiast waren en ze meteen wilden aanschaffen.'

Na deze overtuigende woorden en aantal lovende woorden van het kritische publiek ben ik nieuwsgierig. Wordt de belofte waargemaakt? Gaat 'Aan het werk met actiekaarten' echt het verschil maken voor alle deelnemers die ik nog zal gaan trainen?

Uitgebreide handleiding
De zeer uitgebreide handleiding bestaat uit twee delen. Allereerst de theoretische achtergrond van de actiekaarten en de mogelijke vooroordelen (ja-maar waarom zou ik deze kaarten gebruiken?). Het tweede deel van de handleiding gaat over de praktijk. Aan de hand van duidelijke overzichten kun je als gebruiker van de Actiekaarten in een oogopslag zien welke kaart je voor welk doel kunt inzetten en welk materiaal je daarbij nodig hebt.

Howard Gardner
Je kunt een kaart inzetten om kennis te toetsen, de deelnemers een creatieve opdracht te laten maken of om hen te laten reflecteren. Je kunt de kaarten zowel in individueel als in teamverband gebruiken. De opdrachten op de actiekaarten zijn zo geschreven dat ze de verschillende talenten en interesses van mensen aanspreken. Deze talenten zijn gebaseerd op de acht verschillende intelligenties die Howard Gardner onderscheidt: verbaal-linguïstisch, logisch-mathematisch, visueel-ruimtelijk, muzikaal-ritmisch, lichamelijk-kinesthetisch, naturalistisch, interpersoonlijk en intrapersoonlijk. Uiteraard leggen de auteurs uit wat elke intelligentie precies inhoudt en hoe deze in de werkvormen op de Actiekaarten zijn verwerkt.

Opbouw van de kaarten
De Actiekaarten hebben een vaste opbouw. Aan de kleur van de kaart kun je zien welke intelligentie wordt aangesproken. Zowel op de voorkant als op de achterkant wordt aangegeven of de kaart geschikt is voor toetsing, het uitvoeren van een creatieve opdracht of voor reflectie. Elke kaart bevat een titel, werkwijze en voorbeeld. Op deze manier weet de deelnemer wat hij van de kaart kan verwachten.

Breinleren
De nieuwste inzichten in het breinleren spelen een belangrijke rol in 'Aan het werk met Actiekaarten. Bijkerk en Van Der Ploeg leggen beknopt, maar duidelijk uit wat breinleren precies is en welke breinleerprincipes terugkomen in de Actiekaarten. De breinprincipes die zij gebruiken zijn: herhaling, prikkelen van emotie, het gebruik van alle zintuigen en actief aan de slag.

Kennis verwerken
De kaarten helpen om de kennis te verwerken die de deelnemers hebben opgedaan tijdens een training of les. Afhankelijk van je doel kun je ervoor kiezen om de deelnemers zelf een kaart te laten kiezen op basis van kleur (en dus op basis van het type intelligentie) of op basis van de soort opdracht, namelijk: toetsen, creatieve opdracht of reflecteren.

Het meest effectief is volgens de auteurs om als trainer of docent verschillende soorten kaarten aan te bieden waarmee én de kennis getoetst kan worden en de kennis op andere manieren verwerkt kan worden. Op deze manier wordt het leren gestimuleerd door in ieder geval het breinprincipe herhaling aan te spreken.

Nieuwgierigmakend
De liefde van beide auteurs voor het trainersvak is groot! Zonder uitzondering zijn alle Actiekaarten even aansprekend. De kleuren, de vaak aansprekende en nieuwsgierigmakende titels van de kaarten en de duidelijke uitleg en het daarop volgende voorbeeld van de opdracht maken het gebruik van deze kaarten tot een feest. Zowel voor de trainer en docent als voor de deelnemers en studenten.

De duidelijke handleiding is een mooie aanvulling op de set kaarten. De daarin opgenomen overzichten zorgen ervoor dat je als trainer en docent in een oogopslag kunt zien wat je de deelnemers en studenten kunt aanbieden.

Dit is weer een werkvorm die ik standaard bij me zal hebben tijdens trainingen en waar zowel ik als de deelnemers aan mijn trainingen veel plezier en profijt van zullen hebben. De belofte die Bijkerk en Van Der Ploeg doen hebben ze wat mij betreft ruimschoots waargemaakt!

7 januari 2013 | Maarten Fijnaut

Lia Bijkerk en Titia van der Ploeg doen een mooie belofte in hun voorwoord. 'Aan het werk met actiekaarten' zal trainers en docenten 'ongelooflijk veel tijd' besparen en de kwaliteit van de training verhogen, deelnemers leren meer én met meer plezier. De doos in handige boekvorm ligt uitdagend in mijn handen, de verwachtingen zijn hooggespannen.

De grote kaarten in 'Aan het werk met actiekaarten' bevatten veel handige tips en ideeën om uitdagingen aan te gaan en een handige toolkit voor trainers die meer creativiteit zoeken bij het uitwerken van een training. De oefeningen zijn speels en moedigen actie aan, voor inbedden en uitwerken wordt wel wat creativiteit van de trainer zelf verwacht.

Als coach en trainer sta ik altijd open voor nieuwe creatieve manieren om mensen in beweging te krijgen. Ik bedenk zelf regelmatig nieuwe vormen en spar met collega's om iets van hen te 'stelen'. De meest waardevolle resultaten, zijn oefeningen die 'af' zijn, opdrachten die passen in het totaalplaatje en na afloop concreet iets opleveren. Oefeningen die een begin en een eind hebben en die de deelnemers verrassen én op een andere manier 'aan de slag' laten gaan. Het resultaat staat hierin altijd voorop, de manier waarop is hieraan voor mij ondergeschikt. Toch kan een resultaat verrassend sneller worden bereikt door creatieve werkvormen, precies dus wat dit 'boek' belooft en juist daarom ben ik nieuwsgierig, maar ook kritisch.

Bij een mooi pakket als dit wordt de zin om er mee aan de slag te gaan aangewakkerd. Een handleiding beschrijft uitvoerig de theorie en beknopt de wijze om de kaarten in de praktijk te brengen. Iedere kaart is uniek en is onderdeel van een 'intelligentie groep', herkenbaar aan een kleur en een symbool. Zo bevat 'interpersoonlijke intelligentie' kaarten als 1 tegen 100, taboe en pictionary. Alle kaarten behandelen een manier waarop creatief met een 'onderwerp' kan worden gewerkt. De kaarten geven in enkele bullet points uitleg over de opdracht en bevatten een voorbeeld van een training en de manier waarop de specifieke opdracht resultaat heeft bereikt. Geen schat aan informatie dus of tips over de wijze waarop de oefening kan worden geïntegreerd. Van de trainers die aan de slag gaan met deze toolbox wordt daarom een hoge mate van senioriteit en creativiteit verwacht. De oefeningen zelf zijn nog niet 'af'.

Deze toolbox bevat veel creatieve onderdelen die in een training in te zetten zijn, soms gecombineerd met elkaar. Nagenoeg alle kaarten hebben een behoorlijk speels karakter. Dit maakt de oefeningen erg geschikt voor het onderwijs of meerdaagse trainingen waar deelnemers al 'los' zijn gemaakt. Een uitstekende tool dus voor docenten die de lessen wat meer elan willen geven. Voor zakelijke trainingen kunnen de effecten averechts zijn, een directie aan de slag laten gaan met een groot probleem met behulp van een limerick of met een strip- of filmheld kan weerstand opleveren. Aan de andere kant, als deze op het juiste moment en op de juiste manier gebracht worden, is het wellicht wél raak. Problemen worden tenslotte niet opgelost op het 'niveau waarop ze worden gecreëerd', zo leerde Einstein ons.

De auteurs dagen uit om met de kaarten te experimenten. Bij veel opdrachten is er niet veel materiaal nodig en als het wel nodig is staat dit uitgebreid beschreven in de handleiding. Er zijn genoeg opdrachten te vinden om te gebruiken in mijn zakelijke trainingen en ook voor persoonlijke coaching zie ik direct mogelijkheden. Het vergt echter wel een gedegen voorbereiding om de opdrachten te integreren, de tijdsbesparing kan ik me daarom niet echt voorstellen. Of deelnemers daadwerkelijk meer én met meer plezier leren hangt af van de wijze waarop nu wordt gewerkt. Ik verwacht geen grote veranderingen, maar kijk er naar uit om er nog meer te experimenteren met de vele creatieve opdrachten.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden