Open over onzekerheid
22 november 2013 | Amber Zwartbol

Karin de Galan, bevlogen trainer en schrijver, heeft intussen meerdere boeken over trainen op haar naam staan. Als enthousiaste lezer van haar boeken ben ik elke keer weer blij als er een nieuwe verschijnt. Haar manier van schrijven, waarbij humor niet wordt geschuwd, en de pakkende illustraties (waarvoor complimenten aan Maaike Blom!) maken elk boek opnieuw tot een feest. Zo ook Goed voor de groep.

De ondertitel van Goed voor de groep: ‘Het eerste zelfhulpboek voor trainers’ bracht me even aan het twijfelen. Mijn ervaring met zelfhulpboeken is niet altijd even positief, voornamelijk omdat verwijzingen naar literatuur vaak ontbreken. Gelukkig pakt De Galan dat anders aan. Haar jarenlange ervaring als trainer betekent niet automatisch dat al haar trainingen inmiddels perfect zijn. Een deelnemer die niet wil meewerken, als trainer uit je rol vallen of persoonlijk geraakt worden door een reactie van een deelnemer. Ook De Galan kan nog slapeloze nachten hebben van een training die niet prettig is verlopen. Je eigen gevoeligheden kunnen je zonder dat je dat doorhebt – aardig in de weg zitten tijdens een training. De blinde vlek zorgt ervoor dat je als trainer uit je rol kunt vallen, te heftig op een deelnemer reageert of juist helemaal stilvalt omdat een deelnemer je uit je evenwicht brengt.

In Goed voor de groep worden vijf bekende modellen uit de psychologie naar het trainersvak vertaald: Fight – flight - freeze, Transactionele Analyse, RET, Overdracht en Cognitieve dissonantie. Over de selectie van juiste deze vijf modellen zegt De Galan: ‘De belangrijkste reden dat ik juist deze modellen gekozen heb, is dat ik ervaren heb dat ze werken. Ze helpen je te begrijpen wat er gebeurt in lastige situaties en ze geven praktische tips om weer in je rol te komen. Daarnaast vullen ze elkaar aan; elk model beschrijft lastige situaties vanuit een ander perspectief.’

De Galan werkt elk model uit in een eigen hoofdstuk, dat volgens een vaste structuur is opgebouwd. Ze start met een korte casus en daarna schetst ze wat er in het hoofdstuk wordt behandeld. Vervolgens bespreekt De Galan de theorie aan de hand van haar eigen ervaringen, ervaringen van collega’s en literatuur. Tekst en afbeeldingen ondersteunen elkaar en als lezer word je regelmatig zelf aan denken gezet door tussendoor korte opdrachten uit te voeren.

Nadat alle modellen op zichzelf zijn besproken besteedt De Galan in het laatste hoofdstuk aandacht aan het onder vier ogen spreken van een deelnemer. Iets dat door veel trainers nog altijd als lastig en spannend wordt ervaren. Alle eerder besproken modellen passeren nogmaals de revue. De Galan toont aan de hand van (eigen) ervaringen en pakkende voorbeelden aan op welke wijze de vijf modellen kunnen bijdragen aan het succesvol voeren van zo’n gesprek.

De twee zeer uitgebreide bijlagen en de aanvullende literatuurlijst waarin wordt verwezen naar literatuur over de gekozen modellen maken dit boek voor mij compleet.

Wat mij met name erg aanspreekt is de openheid over de eigen onzekerheden van de auteur en die van haar collega’s, de praktijkgerichte voorbeelden en de uitwerking van de modellen Transactionele Analyse en RET. In deze twee modellen zie ik waar mijn blinde vlek als trainer zit, hoe ik die kan vermijden of herkennen en tijdig bijsturen.

Met Goed voor de groep heeft De Galan wederom een topboek afgeleverd. Het is een boek dat ik iedere trainer kan aanraden. Wil je weten waarom een deelnemer die te laat komt je zo raakt of waarom je je zo ongemakkelijk voelt bij een kritische deelnemer? Goed voor de groep geeft inzicht in verborgen patronen tijdens jouw trainingen en biedt passende handreikingen.

Amber Zwartbol, communicatietrainer en opleider op het gebied van sociale zekerheid.

7 augustus 2013 | Amber Zwartbol

De ondertitel van Goed voor de groep: 'Het eerste zelfhulpboek voor trainers' bracht me even aan het twijfelen. Mijn ervaring met zelfhulpboeken is niet altijd even positief, voornamelijk omdat verwijzingen naar literatuur vaak ontbreken. Gelukkig pakt De Galan dat anders aan. Haar jarenlange ervaring als trainer betekent niet automatisch dat al haar trainingen inmiddels perfect zijn. Een deelnemer die niet wil meewerken, als trainer uit je rol vallen of persoonlijk geraakt worden door een reactie van een deelnemer. Ook De Galan kan nog slapeloze nachten hebben van een training die niet prettig is verlopen. Je eigen gevoeligheden kunnen je – zonder dat je dat doorhebt – aardig in de weg zitten tijdens een training. De blinde vlek zorgt ervoor dat je als trainer uit je rol kunt vallen, te heftig op een deelnemer reageert of juist helemaal stilvalt omdat een deelnemer je uit je evenwicht brengt.

In Goed voor de groep worden vijf bekende modellen uit de psychologie naar het trainersvak vertaald: Fight – flight - freeze, Transactionele Analyse, RET, Overdracht en Cognitieve dissonantie. Over de selectie van juiste deze vijf modellen zegt De Galan: 'De belangrijkste reden dat ik juist deze modellen gekozen heb, is dat ik ervaren heb dat ze werken. Ze helpen je te begrijpen wat er gebeurt in lastige situaties en ze geven praktische tips om weer in je rol te komen. Daarnaast vullen ze elkaar aan; elk model beschrijft lastige situaties vanuit een ander perspectief.'

De Galan werkt elk model uit in een eigen hoofdstuk, dat volgens een vaste structuur is opgebouwd. Ze start met een korte casus en daarna schetst ze wat er in het hoofdstuk wordt behandeld. Vervolgens bespreekt De Galan de theorie aan de hand van haar eigen ervaringen, ervaringen van collega's en literatuur. Tekst en afbeeldingen ondersteunen elkaar en als lezer word je regelmatig zelf aan denken gezet door tussendoor korte opdrachten uit te voeren.

Nadat alle modellen op zichzelf zijn besproken besteedt De Galan in het laatste hoofdstuk aandacht aan het onder vier ogen spreken van een deelnemer. Iets dat door veel trainers nog altijd als lastig en spannend wordt ervaren. Alle eerder besproken modellen passeren nogmaals de revue. De Galan toont aan de hand van (eigen) ervaringen en pakkende voorbeelden aan op welke wijze de vijf modellen kunnen bijdragen aan het succesvol voeren van zo'n gesprek.

Wat mij met name erg aanspreekt is de openheid over de eigen onzekerheden van de auteur en die van haar collega's, de praktijkgerichte voorbeelden en de uitwerking van de modellen Transactionele Analyse en RET. In deze twee modellen zie ik waar mijn blinde vlek als trainer zit, hoe ik die kan vermijden of herkennen en tijdig bijsturen.

6 augustus 2013 | Maarten Fijnaut

'Hét eerste zelfhulpboek voor trainers' prijkt op de voorkant, net als '5 spiegels voor je blinde vlekken'. Of 'Goed voor de groep' van Karin de Galan zo'n eerste boek voor trainers is betwijfel ik, maar na het eerste hoofdstuk heb ik voor mezelf al ruim 8 blinde vlekken gevonden. En gelukkig ook voldoende handvatten om er iets aan te doen.

De vele voorbeelden en concrete tips maken 'Goed voor de groep' tot een enorm waardevol werk, niet alleen voor trainers, maar bijvoorbeeld ook voor docenten of sprekers. Karin de Galan doet haar naam na vele jaren nog steeds eer aan, Goed voor de groep is een zeer geslaagde opvolger van haar eerste boek. Deze titel is als een intervisie voor de lezer en zet aan tot ontwikkeling.

De auteur van dit boek is inmiddels 20 jaar actief in trainersland en een begrip in de branche. Dit is overigens geen garantie voor een goed boek, juist dan wordt er door collega's kritisch gekeken. De insteek van dit boek biedt echter bijna geen ruimte voor kritiek, anders dan dat het eerder had mogen komen en dat er best een 2e deel mag komen met nog meer blinde vlekken. Het boek zit goed in elkaar en leest door de luchtige schrijfstijl makkelijk weg. Voor iedereen die met groepen werkt en zichzelf verder wil ontwikkelen is dit boek een absolute must.

De achterkant van dit boek doet in eerste instantie iets anders vermoeden. Hoe kan een boek met tips voor trainers die 'uit de bocht vliegen' of 'deelnemers wel kunnen schieten' nu echt iets bijbrengen voor meer senior trainers? In het boek wordt de ervaren trainer echter voldoende uitgedaagd. Al na het eerste hoofdstuk heeft De Galan een schat aan informatie gedeeld waar iedere trainer wat mee kan.

De Galan houdt trainers een spiegel voor en toont hun mogelijke 'zwakke plekken'. Ze doet dit subtiel en reikt oplossingen aan met behulp van bestaande psychologische concepten als TA, RET en overdracht. De concepten sluiten perfect aan op de praktijk en zijn ook enorm handig om anders naar 'lastige situaties' te kijken. Een echte spiegel dus en al in het eerste hoofdstuk ben ik enorm aan het leren. Soms wordt er erg veel uitgelegd over de theorie, door de duidelijke structuur en subkoppen zijn de alinea's echter makkelijk over te slaan. In ieder geval is de informatie meer dan voldoende, ook voor de lezer die minder ervaring heeft met bijvoorbeeld 'cognitieve dissonantie'. Er zijn zelfs bijlagen en er is een literatuurlijst voor diegene die interesse heeft in meer diepgang.

De vele praktijkvoorbeelden staan in aparte blokjes, en geven een mooi inzicht in lastige situaties die iedere trainer wel eens ervaart. De Galan geeft hiermee een beeld van haar eigen leerervaringen en die van andere trainers. Het boek is goed doordacht én in de praktijk getoetst, ze organiseerde twee trainingen met collega Gonnie Kügel om de theorie in de praktijk te brengen en vakgenoten extra input te laten geven. De ervaringen en meningen van de deelnemers staan ook in dit boek vermeld. Het goede van dit boek is in mijn optiek de manier waarop de balans tussen succesvol zijn en falen wordt besproken. Falen bestaat eigenlijk niet en geeft met name ruimte om te groeien. Dit boek ondersteunt om deze groei optimaal te benutten en is nog fijn om te lezen ook. Een aanrader dus voor iedereen die beroepsmatig wel eens 'voor de groep' staat.