In Focus: Hoe coach ik mijn team? - en het team zichzelf!
20 juni 2014 | Justin van Lopik

In zijn nieuwste boek zet Joost Crasborn een stevige visie neer op het coachen van uw team. En hij biedt veel ingangen om samen teamambitie en teamkracht vrij te maken. In het boek staan HOE's centraal. Maar wat vinden de lezers ervan? In deze aflevering van In Focus: Hoe coach ik mijn team? - en het team zichzelf!

Jeannine Sok

Gastvrijheidsdeskundige, auteur, trainer en coach bij Gastologie

Het boek ‘Hoe coach ik mijn team en het team zichzelf!’ vind ik een inspirerend boek. Het is voor mij een praktisch naslagwerk, het geeft mij veel tips die ik kan toepassen tijdens het coachen van een team. Ik gebruik het met name tijdens trajecten ‘Gastvrijheid loont’, tijdens zo’n traject train ik maandelijks medewerkers en coach het managementteam. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen ergens goed in is en een bijdrage kan leveren aan de maatschappij. Als je in medewerkers investeert is dat goed voor het team, goed voor de gasten (of ook wel klanten, patiënten, cliënten en leveranciers) en goed voor de organisatie. Mensen worden gelukkiger als ze op een prettige manier samenwerken, het gevoel hebben dat ze een bijdrage kunnen leveren aan het resultaat en voldoende verantwoordelijkheid krijgen om zaken naar eigen inzicht op te lossen.

Het boek raad ik iedereen aan die het beste uit een team wil halen.

8

Gerdien Heerink-Ringlever

Adviesbureau Kode 4

Inspiratiebron, naslagwerk, handvatten aangeven om met het team de teamkracht te optimaliseren, dat is wat dit boek wil bieden. Crasborn heeft in zijn praktijk veel ervaring opgedaan en die deelt hij enthousiast. Hij laat weinig vragen onbeantwoord en bouwt zijn betoog op vanuit eigen overtuigingen en aannames. Hij schetst een bemoedigend, maar wellicht niet altijd realistisch, ‘actie - resultaat’-beeld: als je dit doet, leidt dat zeker tot... waarna een mooi resultaat wordt omschreven. In dit boek kan de lezer shoppen, er staat veel in de winkel. In die veelheid zit tevens een valkuil. Veel HOE's en tips overlappen met elkaar. Aangeboden vragenlijsten zijn lang, als er kenmerken staan, zijn het er veel. Dit past bij de opvatting dat de lezer zelf moet kiezen: ‘Doe wat werkt’. Ieder hoofdstuk sluit af met DENK & DOE-acties. Onduidelijk is welke selectie de auteur hier heeft gemaakt.

Het boek bevat een goed gevulde inspiratielijst met literatuur. In de hoofdstukken wordt hier echter niet consequent naar verwezen, waardoor het lastig is verdieping te zoeken.

7

Maarten Fijnaut

Performance coach bij Ardis Organisatie Advies

De energie in een team optimaliseren? Betere prestaties behalen doordat het team efficiënter en effectiever samenwerkt? Joost Crasborn legt uit 'hoe' het team in beweging kan worden gebracht. In Hoe coach ik mijn team? - en het team zichzelf! staan veel praktische tips en concrete voorbeelden. Het is een inspirerend boek, ook voor de ervaren manager. Juist omdat de auteur verschillende vernieuwende modellen en technieken verhelderend uitlegt. Bovendien stimuleert hij actie door praktijkgerichte oefeningen. Een aanrader voor managers of medewerkers van zelfsturende teams.

Joost Crasborn geeft veel antwoorden op talloze 'HOE' vragen. In 29 hoofdstukken helpt hij teams om zelfstandig te opereren en succes te bereiken. De hoofdstukken zijn prima afzonderlijk te lezen en staan volledig op zichzelf. Toch biedt het waarde om het gehele boek te lezen. Er staan veel ideeën, modellen en waardevolle technieken beschreven die soms niet direct uit de titel van het hoofdstuk te halen zijn.

8

13 december 2013 | Maarten Fijnaut

De energie in een team optimaliseren? Betere prestaties behalen doordat het team efficiënter en effectiever samenwerkt? Joost Crasborn legt uit 'hoe' het team in beweging kan worden gebracht. In 'Hoe coach ik mijn team? - en het team zichzelf!' staan veel praktische tips en concrete voorbeelden. Het is een inspirerend boek, ook voor de ervaren manager. Juist omdat de auteur verschillende vernieuwende modellen en technieken verhelderend uitlegt. Bovendien stimuleert hij actie door praktijkgerichte oefeningen. Een aanrader voor managers of medewerkers van zelfsturende teams.

Joost Crasborn geeft met 'Hoe coach ik mijn team? - en het team zichzelf!' veel antwoorden op talloze 'HOE' vragen. In 29 hoofdstukken helpt hij teams om zelfstandig te opereren en succes te bereiken. De hoofdstukken zijn prima afzonderlijk te lezen en staan volledig op zichzelf. Toch biedt het waarde om het gehele boek te lezen. Er staan veel ideeën, modellen en waardevolle technieken beschreven die soms niet direct uit de titel van het hoofdstuk te halen zijn. Het boek houdt behoorlijk rekening met de huidige economische situatie. In veel hoofdstukken worden positieve mogelijkheden geboden om het tij te keren. Daarbij zijn er specifieke hoofdstukken zoals ' omgaan met tegenslag', die nog meer stilstaan bij de uitdagingen van deze tijd.

Alle hoofdstukken bevatten korte, gemakkelijk leesbare paragrafen en een checklist om de huidige status helder te krijgen. Er worden regelmatig complete stappenplannen beschreven om de theorie kracht bij te zetten en de lezer te helpen om structuur aan te brengen in het proces naar meer succes. Afsluitend is er bij ieder stuk een 'denk en doe'-sectie. Hierin wordt de lezer gemotiveerd om écht aan de slag te gaan. Vragen en opdrachten bieden handvatten om het niet bij lezen te houden, maar daadwerkelijk het geleerde in de praktijk te brengen. De opdrachten zijn eenvoudig en praktisch en sluiten aan bij het thema uit het betreffende hoofdstuk. De vragen zijn enerzijds reflecterend, anderzijds bieden ze mogelijkheden om de potentie en motivatie van het team te verkennen. Mede vanwege de eenvoud verwacht ik dat veel lezers baat zullen hebben bij de 'denk en doe'-secties.

Ook voor coaches of trainers biedt het boek veel leerzame inzichten. Eenieder die regelmatig met teams werkt haalt uit dit boek waardevolle tips over thema's als samenwerken, communiceren en teamdynamiek. Bekende theorieën, zoals de Roos van Leary, leerstijlen van Kolb en de piramide van Dilts en Bateson worden afgewisseld met nieuwe bevindingen over het nieuwe werken, bewustzijn en leervoorkeuren. Goed om hiervan, bij het begeleiden van teams, op de hoogte te zijn en deze kort en krachtig te kunnen uitleggen. Bovendien is er een apart (laatste) hoofdstuk gewijd aan het 'klaarstomen' van een team voor het eventuele werken met een externe coach. Waardevol voor het team omdat de auteur hier juist uitgaat van de kracht van het eigen kunnen. De lezer krijgt hierdoor tips om vooraf met het team de verwachtingen te bespreken, duidelijke afspraken te maken en valkuilen te omzeilen.

Het brede aanbod van thema's, manieren om beweging te creëren en verschillende teaminterventies maken het een zeer compleet boek. Ik kan me voorstellen dat teams door het gebruik van technieken of interventies uit dit boek een sessie met een externe partij kunnen uitsparen. Voor teams en managers met een open vizier biedt het veel inspiratie om in beweging te komen. Ook voor teams met problemen geeft het de manager of een begeleider voldoende handvatten. Het boek biedt helaas weinig illustraties, dat had het geheel wellicht nog wat overzichtelijker gemaakt, ook mis ik een samenvatting of een lijst met de verschillende technieken met verwijzing naar de pagina's waarop deze worden uitgelegd. De waarde van dit boek ligt vooral in de simpele manier van uitleggen gecombineerd met focus op actie door de relevante vragen en opdrachten. Dat zorgt ervoor dat het geheel een zeer goed werk is, dat voor velen een extra stimulans zal zijn onderweg naar succes!

26 november 2013 | Margreet Noordanus

De ondertitel van 'Hoe coach ik mijn team en het team zichzelf!' van Joost Crasborn zegt eigenlijk alles: 'een inspirerend naslag werk met veel praktische tips'. Dit klopt van begin tot het einde. Zodra ik het boek in mijn handen heb ben ik al geïnspireerd: het is een mooi en degelijk uitgevoerd boek!

'Hoe coach ik mijn team en het team zichzelf!' maakt consequent gebruik van heldere kleuren, waardoor je heel makkelijk zoekt en vindt wat je wilt weten. Verder heeft het een 'fatsoenlijk' paginaformaat. Een grote plus omdat je de ruimte hebt notities te maken. Een ander voordeel is dat het boek, waar je het ook openslaat, altijd helemaal open ligt waardoor de woorden niet in de bolling van het bindwerk verdwijnen.

Teams kunnen een enorme bron van positieve en negatieve energie zijn, iets waarmee de teamleider/manager zal moeten omgaan. Dit is niet altijd makkelijk omdat de kracht en ambities van de verschillende teamleden volstrekt anders kunnen zijn dan hetgeen in de organisatie, waarin het team opereert, nodig is.

Hoe hou je al deze belangen in het oog zonder het bedrijfsdoel geweld aan te doen? Hoe kijk je naar je team, naar het bedrijf en wat is jouw visie als leidinggevende? Hoe zorg je dat je team de verwachtingen van de directie waarmaakt? En hoe bereik je al deze doelen, als het team een team van los zand is? Hoe ga je met dit alles in de dagelijkse praktijk om? Hoe krijg je alle neuzen dezelfde kant om? En vooral: hoe kom je met je team uit op het punt dat de krachten en ambities elkaar niet bijten maar in elkaars voordeel werken? Is er eigenlijk wel een voordeel als het team samenwerkt, of is het beter als men individueel werkt? En hoe ga je om met de hectiek van het 'nu en gisteren oplossen'?

Bovenstaande vragen zijn er nog maar 'een paar' van de enorme hoeveelheid vragen die je kunt stellen als het om teamcoaching gaat. Er zijn nog veel meer vragen te stellen en te beantwoorden als het gaat om teams. In 'Hoe coach ik mijn team en het team zichzelf!' stelt de schrijver deze vragen voor je. Joost Crasborn beantwoordt ze niet alleen, hij geeft nog meer vragen en antwoorden dan je zelf vooraf had kunnen bedenken. Waarmee hij op krachtige wijze het perspectief verbreedt en plaatst in het geheel van de som der delen.

De schrijver gaat uit van hoe je je team kunt coachen naar succes, zonder voorbij te gaan aan het feit dat dit vaak niet zonder vallen en opstaan gaat. Je krijgt inzicht in hoe je als teamleider met de problemen om kunt gaan en hoe je dan daadwerkelijk tot oplossingen, inzichten en samenwerking komt. Daarbij is Joost Crasborn niet vergeten (kort) in te gaan op de diverse coachmethodes.

De teksten zijn helder en duidelijk geschreven, in één ogenblik maak je je de tekst eigen waardoor het mogelijk is direct aan de gang te gaan. Echt heel veel haast? Dan zijn de Denk & Doe kaders aan het einde van elk hoofdstuk ideaal om na te slaan en direct in te zetten. Heerlijk is ook dat er kruisverwijzingen zijn, gerelateerde hoe's worden direct in de tekst vermeld, waardoor je snel en eenvoudig aanvullende informatie kunt vinden. Om het boek niet steeds uit je bureaulade te hoeven halen zou het handig zijn als er van dit boek een e-book versie zou zijn.

Al met al is 'Hoe coach ik mijn team en het team zichzelf!' van Joost Crasborn een absolute aanwinst voor team coachende leidinggevenden/managers. Het is ook een aanrader voor iedereen die meer over teamcoaching wil weten en een 'must have' voor de coaches die zelf teams coachen.