Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
27 maart 2008 | Annelies Bakelaar

'De kleine ITIL v3', uitgegeven door GetronicsPinkRoccade, is met recht 'klein' te noemen. Het formaat van dit naslagboekje zal iedere lezer aanspreken: het is handzaam en leesbaar. Deze nieuwe versie ITIL, positioneert ITIL voor het eerst op strategisch niveau en is daardoor vollediger. ITILv2 kende een procesaanpak; ITILv3 vertrekt vanuit een service-levenscyclus-model. Niet het invoeren van een bepaald proces staat centraal, maar de zorg dat die IT-diensten (services) worden geleverd waar de business om vraagt. De volgorde van onderwerpen die gekozen is in dit boek is dan ook die van de nieuwe levenscyclusbenadering van ITIL. Het boek is gebaseerd op de letterlijke tekst van ITILv3, aangevuld met tips en trucs op basis van jarenlange ervaringen van GetronicsPinkRoccade met het implementeren binnen ITIL. Kortom een waardevolle handzame aanvulling op alle reeds eerder uitgegeven ITIL boekwerken.

'De kleine ITILv3' geschreven door Loek Peters, Maarten Bordewijk en Jeroen Ermers is de nieuwste standaard voor IT Service management. Deze nieuwe versie positioneert ITIL voor het eerst op strategisch niveau en is daardoor vollediger, maar zeker ook complexer dan versie 2 (ITILv2). ITILv3 is in eerste instantie dan ook vooral geschikt voor implementatie bij grotere organisaties. ITIL v1 ging vooral uit van het bieden van best practices op het gebied van IT-operations. Hierbij stonden beheerprocessen centraal. ITILv2 had meer aandacht voor de relatie IT en klant. ITILv3 gaat een stap verder en start van bovenaf met het formuleren van een servicestrategie die goed moet aansluiten op de business- en IT-strategie. Voordeel hiervan voor organisaties is, dat er gemakkelijk en aantoonbaar een zinvolle bijdrage kan worden geleverd aan de bedrijfsdoelstellingen.

ITIL is een tijdloos concept. De procesgedachte die in ITIL verwoord is, maakt de IT-dienstverlening meetbaar en stuurbaar. Implementatie van ITIL betekent in de praktijk onder andere:
- eenduidig referentiekader voor de onderlinge communicatie tussen IT-organisatie en de klanten van IT-diensten;
- tevreden klanten doordat IT-diensten voldoen aan hun behoeften;
- procesgerichtheid van de IT-organisatie maakt betere sturing mogelijk;
- meetbare afspraken over kwaliteit van IT-dienstverlening.

De kleine ITILv3 heeft als vertrekpunt een service-levenscyclus-model. Niet het invoeren van een bepaald proces staat centraal, wel de zorg dat de IT-diensten die een onderneming aanbiedt, continu verbeteren omdat de ondersteunende IT beter en betrouwbaarder wordt.
Voor elke IT-dienst worden vijf fasen gedefinieerd, elk beschreven in een apart ITIL-handboek. De vijf fasen zijn:
- Service Strategy (het bepalen van de aangeboden IT-diensten in functie van de bedrijfsactiviteit);
- Continual Service Improvement (het bijsturen van de dienstverlening);
- Service Design (ontwerpen van de dienst op basis van de strategie);
- Service Transition (invoeren van de dienst);
- Service Operation (het uitvoeren van de dienst).

Het boek is geschreven in de volgorde van de nieuwe levenscyclusbenadering van ITIL. Naast de noodzakelijke algemene informatie in deel 1, worden in deel 2 de processen behandeld per fase volgens een vaste structuur. De tekst is aangevuld met tips en trucs van GetronicsPinkRoccade en in de bijlagen worden de verschillen tussen ITILv2 en ITILv3 beschreven, wordt een literatuurlijst aangeboden en een kleurrijke uitklapbare ITILv3 'roadmap'. Leuk detail is dat voorafgaand aan iedere specifieke levenscyclusfase een (historische) scheepvaartcase van de Delftsche Scheepvaart Compagnie (DSC) wordt beschreven.

Kortom 'De kleine ITILv3' is tijdloos, waardevol en direct bruikbaar voor elke (gevorderde) medewerker in de IT-branche. Geen directe kost voor een middagje aan het strand, maar zeker waardevolle informatie voor de IT-liefhebber.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden