Marketingplan op 1 a4 - 'Een praktisch en doortimmerd boek'
16 april 2019 | Paul Kruijssen

Met de titel van zijn boek Marketingplan op 1A4 geeft Ment Kuiper de indruk dat een marketingplan kort en succesvol kan zijn en dan ook echt ‘voor je’ kan werken.

Ofwel zo’n plan op 1 a4 moet mensen aanspreken die: niet houden van eindeloze (dikke/moeilijke) marketingrapporten, marketingsucces willen hebben en af willen rekenen met zaken die (voorheen) ‘niet’ werkten.

Marketingplan op 1A4 geeft in zijn titel al een duidelijke belofte af en probeert een verbinding te maken met de (potentiele) lezer. Een verbinding die ook de lezer aan zou moeten gaan met zijn (potentiële) doelgroep.

Zoals ook aangegeven op de achterzijde van het boek is de inhoud gericht op de Marketing(communicatie)professional, kortom iedereen die iets met marketing- en communicatieplannen doet. Ik kan onderstrepen dat dit ook echt de doelgroep is. Ondernemers zonder Marcom achtergrond -de ‘niet’ marketeers- missen al snel de aansluiting. Bijvoorbeeld wanneer er allerlei marketingmodellen voorbij komen, hoewel deze wel beknopt uitgelegd worden.

Kuiper rijgt door het noemen van allerlei marketingcommunicatiemodellen vele ziens- en werkwijzen aan elkaar en laat hij zien dat hij zijn klassiekers kent en deze weet te plaatsen. Je krijgt dan ook niet het idee dat zijn zienswijze totaal nieuw is, maar veeleer een combinatie van bestaande zaken die slim bij elkaar is gebracht en to the point gecombineerd.

Kuiper neemt de lezer bij de hand en door de voorbeelden die hij geeft is het zeker een praktisch boek. De lezer zal zich (veel) meer dan gemiddeld tot onderzoeken en afvragen aangezet voelen. Het boek dwingt als organisatie goed te bekijken; wie zijn wij, HOE komen we tot de kern van de uitdaging? Waarna er nagedacht moet worden over de te zetten stappen, het plan, de te ontwikkelen strategie en de SMART doelen om het plan vervolgens te effectueren.

Daar waar het bekende ‘Businessmodel Canvas’ (Alexander Osterwalder) veel ruimte liet voor vrijheid, interpretatie en mogelijk en een onderscheidend concept, gaat Kuipers Marketingcanvas’ nog veel verder. Het model is goed onderbouwd en dichtgetimmerd met eerdere en andere modellen. Mogelijk onbedoeld neveneffect zou wel kunnen zijn dat dit ten koste kan gaan van de creativiteit van de gebruiker.

Het boek voelt als een gedegen boek, een opfriscursus over wat er al was op Marcom-gebied. Bovendien geeft het weer hoe je deze materie kunt gebruiken in een to the point model. Doel: als Marketingprofessional komen met een goed marketingdocument op 1 pagina.

Een tip aan Ment Kuiper om te overwegen is, om, naast deze versie, ook een verkorte versie voor dummies uit te brengen, met wat minder achtergrondinformatie waardoor het nog directer, down-to-earth toepasbaar is en wellicht geschikter voor (kleinere) ondernemingen zonder eigen marketeer. Uiteraard kan Kuiper, zo blijkt achter in het boek, als marketing-coach’ een rol spelen binnen de geïnteresseerde organisatie.

Handig is het dat je bij aanschaf van het papieren boek ook gratis het digitale boek kunt downloaden. Wanneer hierin ook digitale vragenlijsten of digitaal in te vullen documenten aanwezig zouden zijn dan wordt het boek nog praktischer!

Al met al is Marketingplan op 1 A4 dus een praktisch en doortimmerd boek.

Paul Kruijssen is na een aanvankelijk creatieve docentenachtergrond al meer dan dertig jaar ondernemer/eigenaar van P Projects, Mensen maken het Merk. Hij helpt organisaties met zijn visie, werkwijze (en tevens doe-boek): Het MerkMenu, zet in 11 stappen je organisatie onderscheidend op de kaart! Zo haalt hij het beste uit mensen en organisaties.

Paul werkt tevens als docent, coach en examinator binnen het Hoger beroeps onderwijs bij Fontys Hogescholen, Fontys Academy for Creative Industries (ACI) te Tilburg.

Marketingplan op 1 A4 - 'Aanrader voor marketing- en communicatieprofessionals'
28 februari 2019 | Sjors van Leeuwen

Plannen maken hoort er bij. Ook op het gebied van marketing en communicatie. Toch verdwijnen veel marketing- en communicatieplannen ongebruikt in de la. Zonde van alle tijd en energie. Daarom is er nu het boek Marketingplan op 1 A4 van Ment Kuiper.

Zoals in alle vakgebieden maken ook marketing- en communicatieprofessionals strategieën en plannen om dingen voor elkaar te krijgen. De praktijk laat zien dat dit vaak lastiger is dan gedacht. Marketeers en communicatieadviseurs weten vaak niet goed waar te beginnen, de kwaliteit van de plannen is onder de maat of de opgeleverde plannen verdwijnen ongebruikt in de la om over te gaan op dat wat we altijd al deden, de automatische piloot. Zonde, want meer gestructureerde marketing- en communicatieplannen leiden tot grotere successen, betere acceptatie door collega’s en snellere implementatie. Dat is de boodschap van docent, spreker en marketingcoach Ment Kuiper in het boek Marketingplan op 1 A4.

Marketingplan op 1 A4 biedt een concrete ‘hands on’-aanpak om te komen tot een goed plan op 1 A4. De lezer wordt hier wel een beetje op het verkeerde been gezet, want het gaat om de samenvatting van jouw plan op 1 A4. Daarvoor introduceert de auteur het marketingcanvas. Daarin worden vier lijnen onderkend met in totaal 20 onderwerpen. Als eerste de ambitielijn met o.a. de probleemstelling, vraagstelling en het SMART-doel voor het plan. Als tweede de externe lijn met onderwerpen als marktontwikkelingen, klantgedrag en mediaconsumptie. Gevolgd door de financiële lijn met o.a. verdienmodel en ROI. En als laatste de strategielijn voor keuzes op het gebied van segmenten, customer journey en waardepropositie (needs, cost, convenience en communication). Afhankelijk van de vraagstelling kun je het marketingcanvas vanuit verschillende invalshoeken en niveaus invullen en toepassen. Zoals voor het ontwikkelen van een klantgerichte of productgerichte strategie of voor het ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen en businessmodellen. Het marketingcanvas geeft daarmee in één oogopslag een overzicht van de marketinguitdaging, de gevolgde strategie en de gemaakte keuzes. Wel zo gemakkelijk als je aan jouw baas en collega’s moet uitleggen wat nu de marketing- of communicatiestrategie van het bedrijf is.

Voor het schrijven van het plan zelf gebruikt de auteur een beproefd recept. Dat recept bestaat als eerste uit het vaststellen van de scope van het plan met probleemstelling, vraagstelling, doel en ‘business definition’. Gevolgd door een interne analyse (huidige situatie) en externe analyse (ontwikkelingen en trends) met behulp van verschillende analysetools zoals vijfkrachtenmodel, klantreisanalyse, marketingmixmodel, digital 360-model en waardepropositiecanvas. De resultaten worden vastgelegd in het SWOT-schema en doorvertaald naar de confrontatiematrix voor het bepalen van opties en maken van keuzes. Waarna de uitwerking van de strategie volgt met het vaststellen van de middelen en de implementatie via plateaus, fasen en een agile werkwijze.

Deze aanpak zie je in veel marketingboeken terug maar het grote voordeel van Marketingplan op 1 A4 is de praktische toepassing daarvan. Voorzien van duidelijke instructies met veel praktische voorbeelden van bedrijven en vraagstellingen uit verschillende sectoren, online en offline, uit B2C en B2B. Je krijgt een goed beeld van hoe je de verschillende onderdelen van het plan moet invullen, de mate van gedetailleerdheid, waar je op moet letten en wat je vooral wel of niet moet doen. De auteur legt terecht de nadruk op het creëren van een goed startpunt van het plan, en dat begint met een heldere probleemstelling en vooral vraagstelling. Op welke businessvraag moet jouw marketingplan het antwoord geven? Als je geen goed startpunt hebt voor je plan, laat het resultaat zich raden. Door de generieke aanpak is deze werkwijze geschikt voor tal van marketing- en communicatievraagstukken.

Het boek sluit af met een aantal uitgewerkte praktijkvoorbeelden waarmee het gebruik van het marketingcanvas en de aanpak nogmaals worden toegelicht. Last but not least geeft de auteur ook nog een aantal adviezen en tips mee voor jou als marketing-communicatieprofessional om jouw klus met succes te kunnen klaren. In de bijlage vind je een lijst met alle 37 figuren, schema’s en modellen die in het boek aan de orde komen. Je kunt merken dat de auteur veel ervaring heeft en schrijft vanuit de praktijk. Een no-nonsense boek met een korte krachtige ‘stacato’-schrijfstiijl dat aan duidelijkheid weinig te wensen over laat.

Marketingplan op 1 A4 is een aanrader voor iedere marketing- en communicatieprofessional die op zoek is naar concrete handvatten voor het ontwikkelen van zijn eigen strategie en plan. Als je de papieren versie aanschaft krijg je er gratis de e-bookversie bij. Het is zoals de Franse schrijver Antonine de Saint-Exupéry ooit zei: ‘Een doel zonder (goed) plan is slechts een wens.’

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver’s seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people, Hoe agile is jouw strategie? en Wendbare strategie op een A4. Sjors van Leeuwen is verder initiatiefnemer van Zorgmarketingplatform, hét kennisplatform voor marketing in de zorg.

Marketingplan op 1 A4 - 'Aan te bevelen'
27 februari 2019 | Jacques Koster

Marketingplan op 1 A4 heeft als subtitel: ´Een succesvolle klantgerichte strategie ontwikkelen die echt werkt´. Op het omslag heeft het er alle schijn van dat dit het zoveelste boek is dat gouden bergen belooft.

Maar toen ik ècht in Marketingplan op 1 A4 ging lezen (op de old school manier: pagina voor pagina) was er veel herkenning. Veel, zo niet àlle theorie die ik ooit bij SRM erin gelepeld kreeg en later bij dezelfde SRM en op de Hogeschool Arnhem & Nijmegen resp. Hogeschool Utrecht mocht delen, is erin te vinden. Ik leerde ook wat nieuws: het RACE-model van Dave Chaffey. Die pas ik deze week nog toe.

Dit alles staat niet in een doe-er nog-maar-eentje-willekeurige volgorde te boek, maar op een begrijpelijke, overzichtelijke manier. Al lezend trekt het proces aan je voorbij: het is transparant, duidelijk, biedt overzicht en grip.

Alleen: het is zo verrotte veel. Dat vonden mijn studenten vroeger ook al: ´Meneer, mag het wat minder, want het lijkt er op dat ik het zicht op het grote geheel dreig kwijt te raken´. ´Nou fijne student, dat is dan maar zo: de wereld is complex en wordt nog veel complexer dan je nu vermoedt.´

Daar draagt u, meneer Kuiper, wel een prima pijnpunt aan: het gaat allemaal sneller, beslistijden moeten steeds korter. En daar heb je mee te maken, heb je maar mee te dealen. Kortom, je moet je basis (en je baas) op orde hebben.

Wat ook prettig is aan dit boek: er staat heel weinig jeukmarketingtaal in. ‘Hoog over’, ‘laag hangend fruit’ - het ontbreekt volledig. Dat draagt bij aan het begrijpen waarom er ergens een model staat, hoe dat model past in de gekozen opzet en voortgang.

De terugkerende structuur in het boek is dat een probleem wordt beschreven, en vervolgens vertelt Kuiper welke mogelijkheden er zijn om dat probleem op te lossen. Daarmee loopt een marketeer met niet al te veel initiatief dan wel creativiteit, kans om er een invuloefening van te maken.

En daar zit voor mij een punt van kritiek op dit boek: want wat zorgt ervoor dat degene die dit boek leest en er mee aan de slag wil, meer waard wordt (voor de consument en organisatie) dan tot nu toe? Daar geeft het boek geen antwoord op – maar misschien is dat ook niet de bedoeling van deze bijna 190 makkelijk doorleesbare pagina’s.

Marketingplan op 1 A4 is een aan te bevelen boek als je het marketingplan van je organisatie eens goed wil opzetten, doorlichten of toetsen: want zo goed als alles staat er in. Als je volgens dit proces werkt kun je er zeker van zijn dat alle onderdelen zijn uitgelicht en toegelicht en dat er bovendien een correcte, overwogen keuze is gemaakt.

Marketingplan op 1 A4 is daarmee ook prima en aan te bevelen literatuur voor Hogescholen (CE/CO), om hun studenten in het laatste jaar naar een ultiem resultaat te begeleiden.

Het blijft aan de lezer Marketingplan op 1 A4 zèlf, om er meer waarde aan toe te voegen: zaken anders (breder, hoger, dieper, dwarser, enz.) te bekijken en daarin juist géén gewone, dagelijkse beslissingen te nemen. Dat doet dus niets af aan Marketingplan op 1 A4, maar het vraagt (best en heel) veel van de lezer!

Jacques Koster, 20 jaar reclame-/mediabureaus met focus op mediastrategie. Tijdens een internationale uitstap midden jaren 90 lokale fusie van 2 mediabureaus gedaan. Ging in ’99 (weer) voor inhoud en startte Opmaat media consultancy: vooral in fmcg met merken als Peijnenburg, Old Amsterdam, Aviko, HAK, Osborne e.d. Founder van SurPlace / Reality Analytics: een complex/big data-model voor optimalisaties in marketing, bij genoemde merken geïmplementeerd. Ruim 30 jaar ervaring als (vak-)docent bij o.a. SRM en Hogeschool Arnhem Nijmegen.