Door drukte rondom de feestdagen zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen
75 werkvormen voor agile-lean teamcoaching - 'Een praktisch boekje'
6 december 2018 | Henny Portman

Naast het boek De 10 principes voor agile-lean teamcoaching hebben Aty Boers en Marijke Lingsma ook de bijbehorende 75 werkvormen voor agile-lean teamcoaching – Teams begeleiden naar zelforganiserend verbeteren geschreven.

Dit handzame boekje met praktische handvatten kan eventueel ook los van het genoemde boek gebruikt worden. In dit boekje worden alleen werkvormen behandeld die kunnen bijdragen aan het vermogen van teams om samen resultaten te behalen, het zelforganiserend vermogen van teams, het eigenaarschap voor continu verbeteren en de wenbaarheid en adaptievermogen. Meer generieke werkvormen gericht op kennismaking, teambuilding, persoonlijke ontwikkeling, communicatievaardigheden of energie in teams komen niet aan bod. Daar is elders al genoeg over geschreven.

In dit boekje worden de 10 principes nog een keer kort toegelicht. De rest van het boek gaat over de 75 werkvormen. Deze werkvormen zijn voor de toegankelijkheid, in lijn met het boek De 10 principes voor agile-lean teamcoaching, geclusterd volgens de Plan-Do-Check-Act cyclus. Binnen iedere cluster vindt vervolgens nog een nadere onderverdeling plaats.

Binnen het Plan deel worden basistechnieken voor agile-lean teamcoaches (bijeenkomsten inrichten, werkvormen kiezen, in subgroepen werken, aanleren vaardigheden, focus op resultaat, gesprek terugleggen in de groep, spiegelen met behulp van de ‘gouden driehoek’, de olifant en de ijsberg en het onderlinge gesprek stimuleren), starten van bijeenkomsten (mentale check-in, starthouding bespreekbaar maken, samen interactieregels opstellen en de biografie van het team) en gezamenlijke beeldvorming (enkele woorden, abc-methode, kruislings interviewen en verzamelen en ordenen van ideeën) behandeld.

Het tweede deel Do gaat in op het versterken van teammeetlat en teameigenaarschap (de ‘why’ van het team, team pay-off, team-SWOT, ambities richting zelforganisatie, walking scale, GROW en GROUP, stappen naar de toekomst, businessplan op 1 A4 en KPI’s/KWI’s formuleren), het versterken van klantfocus – verhelderen van klantwaarde (actorenkaart/invloedsdiagram, klantarena, klantreis, critical to quality en KANO-analyse), waardestromen in de context van teams (organisatie rol analyse, verantwoordelijkheden afkaarten, procesopstelling, contextdiagram, storymapping, team-waardestroom, spaghetti-diagram en procesherontwerp), flow en pull versterken (zeven verspillingen, 5S-methode, Poka Yokes bedenken, planning poker) en tenslotte continu verbeteren (verbeter-kata, 5 x why, is/is niet-analyse, visgraat-diagram, kaizen, oplossingen brainstorm en keren is leren).

Deel drie Check licht werkvormen toe binnen evaluatie en reflectie (afsluiten, reviewsessie, sprint retrospective, after action review, tijdlijn, visuele evaluatie, appels en peren en het CREA-model voor intervisie) en teams in transitie (veranderen aan den lijve ervaren, transitieopstelling, cirkels van invloed en betrokkenheid en versterken en verstieren).

Het laatste deel Act gaat over innoverend leren waarbinnen de volgende werkvormen worden behandeld: van beperkingen naar mogelijkheden, denkhoeden van De Bono, herkaderen, stakeholderbrillen, design thinking en als laatste werkvorm het scenariodenken.

Conclusie. 75 werkvormen voor agile-lean teamcoaching is een praktisch boekje. Naast heel specifieke werkvormen voor agile-lean teamcoaching komen ook de wellicht bekende werkvormen vanuit agile of lean aan bod. Iedere werkvorm wordt kort en krachtig toegelicht aan de hand van het doel van de werkvorm, eventuele randvoorwaarden, de uitvoering, werkwijze of in te zetten technieken, eventuele varianten en tips met soms verwijzingen naar you-tube filmpjes. Dit laatste had wat mij betreft wat vaker gehanteerd kunnen worden inclusief de juiste link (of QR-code).

Henny Portman is partner bij HWP Consulting en biedt begeleiding bij het invoeren en verbeteren van project-, programma- en portfoliomanagement. Hij is auteur van verschillende boeken over projectmanagement, waaronder het onlangs verschenen Scaling agile in organisaties.

75 werkvormen voor Agile-Lean teamcoaching - 'Praktisch, toegankelijk en handig'
5 november 2018 | Edwin Tuin

75 werkvormen voor agile-lean teamcoaching is een verzameling van instrumenten en werkvormen voor teams. Praktisch, toegankelijk en handig bij voorbereiding van teamsessies.

Het doel van het boek is, zo geeft de ondertitel aan, om teams te begeleiden naar zelforganiserend verbeteren. Na een korte inleiding start het boek met 10 leidende principes. De principes plaatsen de werkvormen in een breder perspectief. Het boek is verder opgebouwd rond de PDCA-cyclus waarin de werkvormen zijn gecategoriseerd. Bovendien geven de auteurs voor iedere werkvorm het doel, de werkwijze en praktische tips.

Het boek richt zich op Agile-Lean en bevat werkvormen als KANO-analyse, 5S methode, Zeven verspillingen en Critical to Quality die direct verband hebben met klantgerichtheid, kwaliteit en output. Daarnaast bevat het boek werkvormen die Agile-Lean overstijgen, zoals over werken in subgroepen en interventies. Ook ‘traditionele’ werkvormen, zoals bijvoorbeeld de (team) SWOT, het GROW model en de actorenkaart (beïnvloedingsdiagram) worden behandeld. Het boek bevat uitstapjes naar andere methodieken, zoals Design Thinking. Veel gebruikte werkvormen, zoals 80/20 analyse of de Eisenhower analyse (urgent versus belangrijk) ontbreken. Kortom, er is ruimte voor verdere uitbreiding met - wellicht in de volgende versie - 100 werkvormen.

Maar al met al vind ik 75 werkvormen voor agile-lean teamcoaching dus praktisch, toegankelijk en handig bij de voorbereiding van teamsessies.

Edwin Tuin is zelfstandig veranderstrateeg en auteur van Alles draait om verandering. Hij heeft ruim 25 jaar ervaring met het vormgeven van ambities van organisaties, het ontwikkelen van veranderstrategieën en helpen van veranderen en digitaliseren van organisaties.