Online coachen
17 januari 2014 | Nienke van Oeveren

De huidige tijd vraagt om een flexibele vorm van coaching. Dankzij E-coaching kunnen coachingstrajecten effectief en efficiënt worden ingericht, waardoor cliënten snel, resultaatgericht en duurzaam kunnen worden geholpen met hun vragen. In 'E-coaching' beschrijven Anne Ribbers en Alexander Waringa hoe deze vorm van coaching werkt. Professionals zijn zeer enthousiast over het boek.

Roland de Bruijn
Trainer, coach en eCoach bij KOOTSJ

Ribbers en Waringa zijn er goed in geslaagd om in een heldere schrijfstijl inzichten uit diverse wetenschappelijke stromingen te vertalen in een praktisch toepasbaar model en methodiek voor E-coaching.

Het boek start met een mooi overzicht van de verschillende typen e-coaching, om vervolgens de kracht van mailcoaching verder uit te werken. De auteurs geven aan dat mailcoaching een effectief instrument is om nieuw gedrag eigen te maken en vast te houden. In een uitgewerkt e-coachingstraject illustreren zij hoe je dit instrument in de praktijk hanteert.

Het boek gaf mij als ervaren coach een praktisch handvat om mailcoaching te ontwikkelen en hoe ik dit instrument combineer met face-to-face coaching tot een resultaatgericht aanpak. Kortom: aan te bevelen voor iedereen die met mailcoaching aan de slag wil!

8

Jan Engberts
Directeur EB management, Driebergen

Direct aan de slag met het nieuwe coachen luidt de ondertitel, maar dan moet je wel even doorzetten. Na een stevige introductie in de wereld van het nieuwe communiceren en de kracht van e-coaching, krijg je nog een onderbouwing op het ABC-model van het echte veranderen. Coaching is immers een vorm van dialoog en dus e-coaching is meer dan een stukje software. Daarna kun je wel direct aan de slag met deel II, het praktijkgedeelte. Dit is echter meer dan de moeite waard. De schrijvers betogen dat het vitaal is om de juiste taal te spreken en dat e-coaching een bijdrage levert aan het samen realiseren van een werkbare en prettige realiteit.

E-coaching is meer dan een boek; je kunt je vaardigheden verbeteren, je bedrijf ermee opzetten, een goede coach worden. Voor bedrijf en school, voor student en starter. Soms lijkt het wat belerend, maar het boek is vooral onderhoudend door een uitstekende schrijfstijl en goede uitwerking. Kortom, voor iedereen wat wils.

8

Ingeloes Bense
Directeur, trainer en (e-)coach bij de eCoachAcademie

E-coaching is een aantrekkelijke co-creatie van professionals die bereid zijn om hun kennis, ervaring en deskundigheid te delen. Ribbers en Waringa nemen je nauwkeurig en -gezet mee in hun enthousiasme voor het nieuwe vakgebied ‘online coaching’. E-coaching geeft inzicht in deze nieuwe inspirerende vorm van coachen. De inhoud richt zich op het effectief coachen bij gedragsverandering en het bereiken van doelen. Met inzet van ICT dus.

E-coaching is een vak apart! Ook in onze opleidingen tot e-coach, voor startende en ervaren professionals, bevelen wij dit boek van harte aan. Een must have als inspiratiebron, voor extra kennis én voor het ontdekken van de benodigde professionele e-vaardigheden. De diverse e-methodieken, de taalstrategieën, de e-coachstappen, de techniek, werkzame ingrediënten, de wetenschappelijke onderbouwing en toepasbaarheid maken het geheel tot een boeiend naslagwerk. Het gratis e-book en een licentie voor een online werkomgeving maken het geheel af.

10

7 januari 2013 | Hilde Veraart-Maas

Coachen via e-mail, telefoon, chat, video, sms of skype: de communicatietechnologische mogelijkheden zijn bijna onbegrensd. Plaats- en tijdsonafhankelijk begeleiden sluit aan bij de huidige online-generatie, het nieuwe werken en het bereiken van nieuwe doelgroepen, jongeren of expats. Geen reistijd, korte sessies, het kan allemaal even tussendoor. Anne Ribbers en Alexander Waringa geven in 'E-coaching, direct aan de slag met het nieuwe coachen' een aanzet om aan de slag te gaan met deze vorm van coaching.

De meest voorkomende vormen van e-coaching per telefoon, video, chat en mail worden in 'E-coaching' vergeleken met face-to-face (F2F) coachen v.w.b. zichtbaarheid, nabijheid, tijd en uitingsvorm. Omdat non-verbale communicatie ontbreekt, waar de auteurs ook voordelen in zien, vraagt e-coaching andere vaardigheden van de coach.
Vervolgens worden vijftien redenen besproken die e-coaching krachtig maken, zoals betrokkenheid bij het proces en het snel tot de kern komen. Dat e-coaching bij bepaalde vragen en personen voordelen kan hebben is evident, maar de auteurs laten zich wat meeslepen in hun enthousiasme als zij de voordelen van e-coaching vergelijken met F2F-coaching. In die vergelijking wordt persoonlijke coaching niet voldoende recht gedaan. Dezelfde pro's en contra's kunnen omgekeerd net zo opgaan voor professionele F2F coaching.
Het echte coachen gebeurt aan de hand van het ABC-model (Accelerated Behavioral Change), specifiek voor e-coachingstrajecten. Dit model laat zich goed inpassen in de eigen vertrouwde coachmethode.
Speciaal voor e-coaching is de eCoachPro methodiek ontwikkeld. Asynchrone communicatie, onzichtbaar zijn en geschreven berichten stellen voorwaarden aan het coachen door taalstrategieën, tekstanalyse, taalhandelingen en efficiënt taalgebruik.

Deel II (hoofdstuk 7 t/m 11) laat de praktijk zien. De auteurs presenteren uitkomsten van een onderzoek onder 37 coaches (De verschillen zitten in de wijze van communiceren, al zijn de technieken uit F2F-coaching bruikbaar bij e-coaching. Wat men mist is non-verbale communicatie, de directe toets of iets goed wordt begrepen en de mogelijkheid om iets voor te doen. Wat er verder uitspringt is het belang van taal, de noodzaak van goed timemanagement i.v.m. hogere communicatiefrequentie en flexibiliteit door plaats- en tijdsonafhankelijkheid. Deze ervaringen leiden tot een reeks tips voor beginnende e-coaches.
In hoofdstuk 8 wordt een voorbeeld gegeven van het ABC-model bij coaching. Hoofdstuk 9 laat zien hoe de eCoachPro-methodiek wordt ingezet: de communicatie van coach en cliënt worden stapsgewijs beschreven, voorzien van gedetailleerde uitleg, stelregels, tips, tricks, do's en dont's die nogal schools aandoen, en bovendien meer op Nederlandse taal dan op coaching gericht zijn.
Ook is er aandacht voor de digitale werkomgeving, gebruiksvriendelijkheid, privacy en gegevensbeveiliging; de risico's die de auteurs terecht beschrijven zijn niet vertrouwenwekkend. De auteurs hebben echter een veilige en gebruiksvriendelijke omgeving met alle essentiële functionaliteiten ontwikkeld: CoachCampus.
Tot slot worden nog allerlei nuttige praktische zaken besproken: het ontwerp van een e-coachingstraject, tariefstelling, het contract en het managen van verwachtingen.

Deel III: uitwerking. Na alle technische en theoretische toelichting en uitleg in de eerste twee delen volgt in hoofdstuk 11 een uitgewerkt e-coachingstraject; zodat het gaat leven.

Worden de beloftes waargemaakt? Is dit het eerste standaardwerk over e-coaching? Het eerste boek is het zeker niet; sinds 2006 zijn er in binnen- en buitenland meerdere boeken over verschenen. Is het een standaardwerk, een breed, gezaghebbend naslagwerk? ''E-coaching' is gestructureerd als lesboek, met gedetailleerde samenvattingen en behandelt talloze relevante aspecten voor wie ermee wil werken. Het ABC-model is een universeel toepasbaar model. Voor het overige is het geschreven op de eigen eCoachPro en CoachCampus. De tijdelijk gratis coachlicentie van CoachCampus en korting op opleidingen ondersteunen dit. Een lesboek is nog geen standaardwerk.
De andere belofte in de ondertitel is: 'direct aan de slag met het nieuwe coachen'. Direct aan de slag gaan is mogelijk, dankzij de tijdelijke gratis coachlicentie.
Het tweede deel van die vraag is: is dit het nieuwe coachen, is dit dé toekomst? Het is een vorm van coaching die gebruik maakt van ICT en voor diverse hulpvragen en doelgroepen zeker een toekomst heeft náást persoonlijke coaching, maar niet in plaats van. De voorbeelden zijn gericht op gedragsverandering en minder op het werken met onderliggende vragen.

De auteurs laten zien hoe e-coaching een eigen dynamiek en vaardigheden kent en hoe de moderne ICT ook bij coaching effectief kunnen worden ingezet, op zichzelf, maar ook als aanvulling op F2F-coaching. E-coaching voorziet bij bepaalde vragen en in bepaalde situaties zeker in een behoefte. Coaches die met ECoachPro en CoachCampus aan de slag willen zullen er, samen met de cursussen, een praktische handleiding aan hebben. Voor anderen biedt het wezenlijke aandachtspunten en een goed model.