Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Storydesign - 'Heel praktisch'
23 november 2017 | Ger van den Buijs

Ik heb Storydesign gelezen met het doel het meteen toe te passen in een praatje dat ik over een week moet houden. Maar mijn gedachten schoten ook regelmatig terug naar de presentatie die ik vorige maand op eRetail Europe heb gehouden.

Voor die presentatie had ik het boek De TED-methode van Chris Anderson gebruikt. De TED-methode is zeker een goed boek, maar Storydesign liet me duidelijk een aantal verbeterpunten zien waar ik me nog niet bewust van was.

Storydesign is een heel praktisch boek. Er is voldoende achtergrondinformatie, maar de toepassing staat voorop. Met een simpel, maar doeltreffend schema word je geholpen structuur te brengen in je verhaal. Met deze structuur zou ik één fout niet gemaakt hebben in de oktoberpresentatie. Er is in het schema van Nobbe en Holwerda-Mieras maar één kernpunt mogelijk. En er is ook geen discussie mogelijk over het moment waarop je je kernpunt het best kunt maken.

Ook op andere punten helpt het schema je om te kiezen en je punt te maken. Vervolgens wordt in deel 2 uitgelegd hoe je van je structuur een pakkend verhaal maakt. Ook hier word je geholpen door het stappenplan en de heldere voorbeelden. Je wordt tijdens het lezen van het boek steeds uitgedaagd het meteen toe te passen. Zelf wil ik liever eerst het totale beeld hebben, voordat ik met de eerste stappen begin. Daarin is voorzien, doordat aan het einde de stappen nog even kort opgesomd staan. Een verbetering zou nog zijn om de verwijzingen naar de pagina’s in dit verkorte overzicht op te nemen.

Er is ook software beschikbaar waarmee je je Storydesign kan maken. Ik heb dat geprobeerd, maar de kwaliteit van de software viel me tegen. Die staat duidelijk nog in de kinderschoenen. Dus ben ik, op de bank, met papier en potlood aan de gang gegaan. Al snel was daarbij ook een gum nodig. Na twee uurtjes krabbelen en verbeteren was ik zeer tevreden over het resultaat van mijn Storydesign voor volgende week. Met dank aan Storydesign van Farah Nobbe en Natalie Holwerda-Mieras.

Ger van den Buijs is eigenaar van FiveDolphins.com, creatief denker en oplossingsontwerper. Daarnaast is hij spreker en auteur van Forget Reach, Start Selling.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden