Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
21 juli 2008 | Boka Lakic

Dit boek is bedoeld als lesstof voor studenten binnen het hoger onderwijs. Het is een compact, toegankelijk geschreven boekwerk vol tips, tricks en self-assessments waarmee studenten kennis kunnen maken met algemene managementvaardigheden. Dit boek biedt een solide basis voor een eerste kennismaking met algemene managementvaardigheden. Voor een startende projectmanager biedt dit werk een goede houvast.

Wat zijn de meest elementaire managementvaardigheden die een hedendaagse student dient te beheersen? In 'Managementvaardigheden voor projectleiders' probeert Jan Verhaar antwoord te geven. Het doel van de auteur is om op een toegankelijk en praktisch toepasbare manier de belangrijkste vaardigheden te presenteren die onontbeerlijk zijn voor projectleiders in hun dagelijkse praktijk. De onderwerpen leidinggeven, teamontwikkeling, omgaan met conflicten, efficiënt onderhandelen, effectief vergaderen, schriftelijk rapporteren, presenteren, stress en zelfontwikkeling, passeren hoofdstuksgewijs de revue.

Wie verwacht praktische tips te krijgen over het managen van tijd, geld, kwaliteit, informatie en organisatie van een project, moet dit boek laten liggen. Het is gericht op het ontwikkelen van algemene managementvaardigheden. Hieronder worden verstaan vergader- en onderhandelingstechnieken, vaardig omgaan met de opdrachtgever en andere belanghebbenden, het motiveren van teamleden, het hanteren van conflicten en stress, het oplossen van problemen, effectiviteit van de stijl van leidinggeven, de rolverdeling binnen het team en teamontwikkeling.

In zijn algemeenheid is het boek systematisch opgebouwd en toegankelijk geschreven. De opbouw van het boek blijft trouw aan de thematiek. Ieder hoofdstuk eindigt met een self-assessment waarin u de net opgedane kennis kunt testen. In de laatste twee hoofdstukken wordt stilgestaan bij het persoonlijk functioneren van de projectmanager.

De praktische handvatten worden aangereikt door middel van een aantal testen en oefeningen, die als bijlage in het boek zijn opgenomen. Als lezer heb ik me graag onderworpen hieraan uit nieuwsgierigheid naar het resultaat. De resultaten vielen me echter tegen. Niet omdat ik mijzelf er niet in herkende, maar omdat de uitkomst soms (te) veel gelijkenis vertoonde met de beschrijvingen van andere uitkomsten en profielen - zowel in scores als in woordgebruik. Andere testen, bijvoorbeeld team-zelfevaluatie, vormen aanleiding om een discussie aan te zwengelen of om als projectleider of -team te ontdekken waar de knelpunten zitten.

De auteur heeft zich tot doel gesteld om op een toegankelijk en praktisch toepasbare manier de belangrijkste algemene managementvaardigheden te presenteren. En inderdaad, het boek geeft ook enkele praktische tools om ermee om te gaan. Als beginnend adviseur/manager heb ik de achterliggende theorie, in combinatie met de dagelijkse praktijk, gemakkelijk kunnen begrijpen en zijn de praktische tips een aanvulling voor mijn toolkit. In de laatste twee hoofdstukken moet de lezer de praktische tips en trucs met een vergrootglas zoeken. Dit is niet vreemd aangezien de gekozen thematiek, zelfmanagement, zich er moeilijk voor leent om van praktische tips en trucs te worden voorzien. Het is immers onderwerp dat een ieder zelf kritisch moet ondervinden en onderzoeken.

Het blijft voor mij de vraag waarom de auteur heeft gekozen om met deze thematiek af te sluiten. Naar mijn mening passen deze hoofdstukken niet binnen de sfeer en context van het boek. Het zelfmanagement is zeker een belangrijk thema, maar het komt - in dit boek en op deze plaats - noch het boek, noch het belang van de thematiek ten goede. Het toevoegen van casuïstiek in de laatste hoofdstukken zou het boek, in mijn ogen, nog waardevoller maken. In deze vorm biedt dit werk in ieder geval een aardige houvast voor een beginnend manager.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden