Doelgerichte SEO - 'Helder en no-nonsense'
30 april 2018 | Sippy van Akker

Doelgerichte SEO van Tonny Loorbach beoogt vooral om kleine zelfstandigen op het pad van een goede Google-strategie te zetten en vormt een toegankelijk geschreven inleiding in hoe je je webstek op een betere plek in de zoekresultaten krijgt.

Om maar direct aan te haken op deze introductie: volgens mij is Loorbach wel geslaagd in zijn opzet. Het boek is helder en no-nonsense en neemt je stap voor stap mee in wat je zoal kan doen om je website beter vindbaar te maken. Het gaat over het kiezen van de juiste niche, de domeinnaam, kopjes en tussenkopjes, de kwaliteit van je content, interne links, externe links naar jouw website en verweeft alles met de manier waarop Google websites rangschikt en kennis over Wordpress en plugins voor Wordpress om je CMS-leven wat eenvoudiger te maken. Achterin staat nog een register om snel dingen terug te kunnen zoeken, dat welkom is, want hoewel toegankelijk geschreven, bulkt het boek van de informatie. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het nog een paar maanden gaat duren voor ik zal pogen de adviezen van Loorbach in de praktijk te brengen, maar ik heb het gevoel dat dit boek daarbij zeker zal helpen.

De schermafbeeldingen zijn soms zoekplaatjes

Dat gezegd hebbende mis ik ook een paar dingen, het boek is in full color en laat ook regelmatig schermafdrukken zien, dat is op zich heel handig, maar als je nog niet zo thuis bent in alle materie zijn die afbeeldingen vaak nog teveel een zoekplaatje. Even een rood cirkeltje of een pijltje om te laten zien waar je kan zien waar de tekst over gaat, zou op die momenten zeker welkom zijn.

Plugins in Wordpress zijn een fijne tip, maar een lijstje zou fijn geweest zijn

Verder tipt Loorbach dat je om je leven gemakkelijker te maken ook plugins, een soort mini-software invoegpakketjes, kan gebruiken, dat is mooi en nuttig. Wat ik wel mis, zijn namen van plugins die Loorbach zelf nuttig en goed vindt. Ik heb eens bij Wordpress gekeken en en er zijn echt honderden plugins, het zou dan best fijn zijn dat Loorbach zegt dat op het moment van schrijven plugin X en Y heel goed zijn, of waar je op moet letten als je zelf een plugin kiest. Ik kan me goed voorstellen dat zulke informatie te snel veroudert, maar ook dan zou ik best een lijst achterin het boek willen hebben met aanbevolen plugins, daar mag dan best een kanttekening bij dat de kwaliteit van plugins veranderlijk en je goed moet opletten ofzo. Ik ben nog van de generatie die nog weleens een Lonely Planet of Rough Guide meeneemt naar een exotische bestemming. Ook daarin staat -terecht- dat dingen altijd kunnen veranderen en dat niets in beton gegoten is. Daar kan ik als lezer van zo'n reishandboek ook prima mee leven. En ik zou dat ook prima kunnen bij een SEO-handleiding.

Taal- en spelfouten leiden soms af van de inhoud

Ten slotte moet me nog één ding van het hart en dat is dat er op taal en tekst iets strenger geredigeerd had mogen worden. Er staan door het boek heen meerdere taalmissers en met name bij de werkwoordspelling gaat het heel vaak mis, wat toch jammer is. Mijn advies zou zijn om nog eens een redacteur door de tekst heen te laten vlooien om zulke fouten eruit te halen. Ze leiden af en het komt slordig over.

De kleine zelfstandige kan prima met dit SEO-boek aan de slag!

Ondanks de missers die ik noemde en de tips waarvan ik hoop dat Loorbach ze leest en meeneemt voor een volgende druk, kan ik zeggen dat ik het boek toegankelijk en over het algemeen prettig leesbaar vond. Er worden niet alleen tips gegeven over een domeinnaam, inhoud van een website, maar ook technische tips om dingen in het CMS te stroomlijnen, bijvoorbeeld het automatiseren van interne links. Door het hele boek zit eigenlijk het beleid van Google voor wat betreft Search Ranking heen geweven, waardoor je gaandeweg ook oppikt waar Google op let en waar de algoritmes van Google op letten bij het samenstellen van de zoekresultaten. Ik kan me voorstellen dat voor mensen die al heel erg diep in SEO-land zitten, dit boek weinig nieuws oplevert, maar die kleine zelfstandige waarvoor het is geschreven, kan volgens mij prima met dit boek aan de slag!

Sippy van Akker MSc is bestuurskundige en legt zich toe op coaching en consultancy op het gebied van mens, werk en zingeving. Sippy schrijft sinds 2018 over deze onderwerpen op zinvollerleven.nl, het door haar opgerichte platform voor bewust en zinvol leven en werken.

Doelgerichte SEO - 'Een handig naslagwerk'
5 april 2018 | Jessie van Loon

Een boek over zoekmachineoptimalisatie van Tonny Loorbach, bekend van de Internet Marketing Universiteit. Dat zorgt voor hooggespannen verwachtingen, zeker omdat je IMU vaak hoog in Google tegenkomt.

In Doelgerichte SEO geen stuurlui aan wal maar tips van iemand die zijn sporen heeft verdiend. De belofte: ‘Een praktisch stappenplan om te scoren in Google’.

‘Wanneer het je doel is om de meeste waardevolle speler in jouw markt te zijn en mensen blij te maken, zal Google ook blij met je zijn!’ Deze laatste zinnen van Doelgerichte SEO vormen een mooie samenvatting van hoe SEO werkt.

Google stuurt bezoekers naar je website. En waar een platform als Facebook niet staat te springen om mensen door te sturen, is dat precies waar het bij Google om draait! Maar als zoekmachineoptimalisatie of SEO een eitje was, zou iedereen bovenaan in de Google zoekresultaten staan. Een SEO-expert inhuren is prijzig, dus zelf leren hoe je je website en teksten kan optimaliseren is zeker de moeite waard.

Al sta je maar met enkele relevante zoektermen op de eerste pagina van Google, dan levert je dat een constante bezoekersstroom op van tientallen tot duizenden bezoekers per maand. Bezoekers die op zoek zijn naar jou, want in veel zoekopdrachten zit een vraag verborgen. Je probeert natuurlijk deze bezoekers in elk geval op je mailinglijst te krijgen als ze niet direct klant bij je worden…

Tonny Loorbachs eerste fysieke boek voegt niet echt iets toe aan de SEO-boeken die al op de markt zijn. Boeken met minder bekende namen op de cover die inhoudelijk zeker zo waardevol zijn. De tips en strategieën zijn beslist niet uniek. Het is wel prettig om een boek over zoekmachineoptimalisatie in de kast te hebben, want het bij elkaar sprokkelen van alle informatie op internet kost veel tijd. Bovendien volg je dan geen strategie en zijn je SEO-inspanningen minder effectief.

Loorbach is fel gekant tegen black hat SEO. Hij benadrukt dat relevante, kwalitatief goede content de basis vormt voor vindbaar zijn in Google. Vrijwel alle aspecten van SEO, on page en off page, komen in hoog tempo voorbij. De auteur legt uit hoe je teksten, afbeeldingen en snippets optimaliseert, hoe je kan scoren op long tail zoektermen enz. Screenshots maken ook de soms technische materie toegankelijk. Het boek is doorspekt met inspirerende quotes (less is more?). Elk hoofdstuk eindigt met een handige checklist met de belangrijkste punten uit dat hoofdstuk.

Sommige informatie, zoals over het kiezen van een niche, is gericht op mensen die nog in de startblokken staan. Ik vermoed dat het tempo van het boek voor hen aan de hoge kant ligt. Ondernemers die al kunnen lezen en schrijven met hun website, zullen meer aan dit boek hebben. Maar of je nu een beginner bent op dit vlak of meer ervaren, Doelgerichte SEO is zeker een handig naslagwerk. Ik ga dit boek er in elk geval af en toe bij pakken om onnodig lang googelen te voorkomen.

Sommige onderdelen, zoals het inrichten van een kennisbank, heb je niet zomaar voor elkaar. Andere tips zijn gemakkelijker te implementeren. Feit is dat in principe iedereen met een website of webshop Loorbachs strategie kan volgen.

Als ik met klanten begin over het optimaliseren van hun blogartikelen, hoor ik vaak ‘dat kost teveel tijd’, ‘SEO is te complex’ en ‘dan ga je schrijven voor de zoekmachine’. Het is jammer dat de auteur geen aandacht besteedt aan dergelijke vooroordelen die veel ondernemers hebben als het gaat om SEO.

Qua schijfstijl en door gebrek aan goede tekstredactie zijn de eerste pakweg dertig bladzijden onder de maat. Bij hoofdstuk 3 beginnen de praktische tips en is de auteur duidelijk beter op z’n plek. De laatste twee hoofdstukken raffelt Loorbach af.

Dooelgerichte SEO is nu al een bestseller. Dat is vooral te danken aan de marketing eromheen en Loorbachs expertstatus. Over marketing gesproken, dit boek is een superslim marketingmiddel. De klanten van IMU zijn druk bezig met het uitdelen van 5 sterren. Loorbach kan zich bestsellerauteur noemen en de rest van zijn leven screenshots delen van zijn #1 positie op deze website ;-)

Jessie van Loon van Business Blog School helpt (kennis)ondernemers om hun bedrijf structureel in de markt te zetten met aantrekkelijke zakelijke blogs.