25 november 2008 | Annelies Bakelaar

Als u als lezer meer wilt weten over zoekmachinemarketing of zelf een succesvolle zoekmachinemarketingcampagne (een prima scrabble-woord) wilt opzetten, zoek dan niet verder; dit 'Handboek zoekmachinemarketing' van Keesjan Deelstra bevat alle onderdelen die u nodig heeft om uw site zichtbaar te maken op het web!

Voor de beginnende lezer worden in 'Handboek zoekmachinemarketing' allereerst de term en het ontstaan van zoekmachinemarketing uitgelegd. Duidelijk is dat veel mensen internet gebruiken voor het verzamelen van informatie en voor het kopen van diverse producten en diensten. Zoekmachinemarketing is ontstaan nadat Google begon met betaalde advertentievormen op het internet. Deze nieuwe vorm van marketing ('hoe zorg ik ervoor dat mijn site bij de eerste zoekresultaten zit') is een vak op zich.

Als lezer wordt u meegenomen in de wereld van zoekwoorden, zoekzinnen en het ontsluiten van informatie op internet. De termen vliegen je om de oren. Zo leer ik wat microblogging is, dat er zoiets bestaat als betalen per klik, hoe online toolsyndicatie werkt en word ik verwezen naar een van de belangrijkste informatiebronnen voor zoekmachinemarketing, namelijk webmasterworld.

Naast betaalde zoekmachineplaatsing besteedt Keesjan Deelstra aandacht aan het 'uitnodigen' van zoekmachines en internetgidsen. Dit boek staat werkelijk boordevol praktische informatie en tips & trucs. Binnen mijn werkomgeving gaat deze nieuwe marketingvorm een steeds belangrijkere rol spelen. We hebben dan ook sterk de behoefte aan betrouwbare en volledig informatie en die vind ik absoluut terug in dit boek.

Voor een beginner is 'Handboek zoekmachinemarketing' zeer omvangrijk en wellicht iets teveel van het goede. Aan de andere kant biedt het u werkelijk alles op het gebied van zoekmachinemarketing. Wanneer u zover bent dat u resultaten kunt meten, dan begeleidt de auteur u hierin met het hoofdstuk 'Resultaten meten'. Ten slotte wordt u de vraag voorgelegd: 'Zelf doen of uitbesteden?'

En alsof dat nog niet genoeg is, is er ook de begeleidende website www.searchmarketing.nl. Op deze site vindt u aanvullende artikelen, links en de meest recente ontwikkelingen. Daarnaast kunt u in het forum vragen stellen aan de auteur of andere lezers van het boek.

'Handboek zoekmachinemarketing' is een ware encyclopedie op het gebied van deze nieuwe marketingvorm. Na het lezen ervan duizelt het je enigszins aan, maar de andere kant maakt het je ook nieuwsgierig en wil je meer weten over hoe een en ander rondom zoekmachinemarketing bijvoorbeeld in je eigen organisatie geregeld is.

Deze recensie is geschreven op basis van de derde editie.

14 juni 2007 | Mariska Fennema

Hoe werken zoekmachines? Welke zijn de grootste? Hoe zit het met de navigatie van uw website? Hoe optimaliseert u uw teksten op de site? Hoe kiest u de beste zoekwoorden zodat u de relevantie van uw site verhoogt in de zoekmachines? Hoe zit het met uw zoekvolume en met het zoekvolume van uw concurrenten? Wat levert een online advertentiecampagne u eigenlijk op? Dit is slechts een kleine greep uit de onderwerpen die in het 'Handboek Zoekmachinemarketing' van Keesjan Deelstra aan de orde komen.

De titel zegt het al: dit is een handboek. Maar wel één waarmee de lezer meteen aan de slag kan. Geen eindeloze theorie, maar vooral praktische handreikingen en handige tools. Bij het boek hoort de website www.searchmarketing.nl waar de lezer nog veel meer direct toepasbare, relevante tools kan vinden. Maar misschien schrikt het u af om hier zelf mee aan de slag te gaan, omdat u het idee heeft dat zoekmachinemarketing vooral iets is voor mensen die technisch onderlegd zijn op het gebied van websites of databases? Niets is minder waar.

Sommige onderdelen van dit boek gaan wellicht wat (te) diep voor mensen die zelf niet daadwerkelijk iets op de (bedrijfs)site kunnen veranderen.Toch is het handig om wel inzicht te krijgen in de wijze waarop zoekmachinemarketing en het ontwerp en de inrichting van een site hand in hand gaan. En er blijft genoeg over om uit te zoeken zonder dat men iets aan de site hoeft te wijzigen, maar wat wel een dieper inzicht verschaft in de mogelijke effectiviteit of populariteit van de site.

Zo bevat het handboek veel tools om allerlei aspecten van uw site of die van de concurrent te meten, bijvoorbeeld de zoekwoorden waarop bezoekers de site vinden. Een andere leuke tool vond ik de linkaudit: eenvoudig om te doen en zeer aansprekend om binnen het bedrijf te gebruiken om mensen te wijzen op het onderwerp en de drempelvrees direct te verminderen.

Het boek is helder van opzet en toegankelijk geschreven. Ieder hoofdstuk wordt ingeleid met een korte tekst, waarna de lezer meteen aan de slag kan. Her en der in het boek staan veel tips, voor- en nadelen, handige links en relevante tools. Het is een echt 'Doe-handboek'!

Een klein minpuntje aan het boek vind ik het formaat van de screenshots die als voorbeeld dienen. In mijn ogen hadden die groter mogen zijn: de tekst in de screenshots is soms zo klein dat die erg moeilijk leesbaar is. De andere kant daarvan was wel dat het mij motiveerde om veel dingen zelf uit te proberen achter de PC. De aanvullende website is echter weer bijzonder handig, vooral vanwege de vele tools. Er kan veel informatie gegenereerd worden over een website zonder dat technische kennis direct vereist is.

Het lezen van het 'Handboek Zoekmachinemarketing' van Keesjan Deelstra geeft een goed beeld van de mogelijkheden van zoekmachinemarketing en, in het verlengde daarvan, het online adverteren bij zoekmachines. Ook het meten van resultaten komt aan bod. Het toepassen van (een aantal van) de aangereikte tools heeft mij inzicht en feitenmateriaal gegeven over diverse relevante aspecten van de website die weer als basis kunnen dienen voor verdere verbeteringen in de toekomst.

Deze recensie is geschreven op basis van de tweede editie.