Handboek Engaging Content
3 augustus 2016 | Désirée Boerema

We zijn tegenwoordig allemaal online. Ook vanuit zakelijk oogpunt snappen de meeste mensen dat online media, zoals een website en sociale media, tegenwoordig onmisbaar zijn. De meeste bedrijven zijn dan ook online te vinden.

Er zijn echter nog veel bedrijven die nog niet weten wat ze nu eigenlijk online kunnen delen en/of doen eigenlijk maar wat. De strategie mist. Het Handboek Engaging Content van Patrick Petersen kan inspiratie geven bij het bedenken van content en bij het uitzetten van een contentstrategie. Ik hoop dat het boek mij waardevolle tips geeft om meer interactie uit te lokken op diverse sociale media.

In Handboek Engaging Content van Patrick Peterson wordt uitgebreid ingegaan op wat content nu eigenlijk is, waarom je het in kunt zetten en hoe je tot een contentstrategie kunt komen. Het boek is geschreven voor studenten, docenten, medewerkers, adviseurs en ondernemers die actief zijn in de branche van (online) marketing en/of communicatie. Het boek biedt een mix aan theorie, psychologische inzichten en praktijkvoorbeelden op gebied van contentmarketing.

In de eerste hoofdstukken wordt veel theorie (modellen en vaktermen) behandeld waarvan bij mij veel bekend is. Tussendoor wordt deze theorie in rode blokken nogmaals samengevat. Ik kan me voorstellen dat, wanneer dit boek als studieboek gebruikt wordt, het van meerwaarde is. Voor mij, als online ondernemer, vind ik het niet van toegevoegde waarde. Hetzelfde geldt voor alle Engelstalige citaten over verschillende vaktermen. Tevens staan er veel modellen in het boek. Hoewel ik ze allemaal prima begrijp, wordt het mij allemaal wat teveel. Het boek geeft zoveel informatie dat het haast verwarrend wordt en voor mij niet meer goed te volgen is. In het boek worden veel bronnen (uitgebreid) benoemd. Handig als je verder zou willen lezen over het onderwerp, echter vind ik het wel ten koste gaan van de leesbaarheid van de tekst. Hetzelfde geldt voor de grote en vaak heel aanwezige afbeeldingen.

Vanaf het derde hoofdstuk wordt het boek interessanter. Er worden onderwerpen behandeld waarbij ingegaan op de verschillende contentvormen, hoe interactie tot stand komt en tips om het uit te lokken. De combinatie van theorie en vele voorbeelden, geeft mij inspiratie voor mij eigen communicatie. Zowel bij hoofdstuk 3 en 4 vouw ik vele ezelsoortjes (sorry Patrick ;-)) in het kader: nog even naar kijken, mogelijk te gebruiken als input voor mijn eigen communicatie. Vanaf hoofdstuk vijf gaat het over analyse van de resultaten en het opstellen van een contentplan. Het analyse brengt mij weinig nieuws. Het laatste hoofdstuk, over contentplanning is zeker interessant. Hier komt alles samen tot een contentplan. Ook hier vind ik het een nadeel dat er zoveel moeilijke termen (vaktermen) gebruikt worden, waardoor ik soms terug moet bladeren om te begrijpen wat er geschreven wordt. Nou moet ik ook zeggen dat ik zelf heel erg sta voor communiceren in begrijpelijke taal, niet moeilijker maken dan het is en niet gooien met vaktermen als het niet nodig is.

Zelf heb ik een bedrijf in online communicatie (iDees online). Voor mij geeft de inhoud van Handboek Engaging Content dan ook vooral woorden aan wat ik al weet en geeft het bevestiging dat ik al heel goed bezig ben. Er staan zeker leuke (haalbare) tips in om meer uit je online kanalen te halen. Voor een startende ondernemer en/of iemand die er al aardig in thuis is, een aanrader als je meer interactie wil creëren. Het boek heeft mij geïnspireerd voor mijn eigen online communicatie en voor mijn klanten.

Désirée Boerema is eigenaar van iDees online.

Engaging content
12 januari 2016 | Simone Blokhuis

Contentmarketing vraagt aandacht van organisaties om publiek te binden en te boeien. Het nieuwste boek Handboek Engaging Content. Contentmarketing met een WOW-effect! van Patrick Petersen, laat zien waarom contentmarketing ertoe doet en hoe je het organiseert. Het boek helpt je snel op weg met contentmarketing en bevat een schat aan praktische informatie.

Handboek Engaging Content. Contentmarketing met een WOW-effect! is geschreven voor iedereen die graag handvatten wil hebben om gestructureerd met content aan de slag te gaan. Wat is engagen? Simpel gezegd: zorgen dat je jouw publiek bereikt en aanzet tot meetbare actie. Waar zit jouw publiek, wat houdt hen bezig en hoe blijft de dialoog levendig? Welke begrippen zijn relevant, waar moet je op letten bij content marketing, wat zeggen de experts, hoe zet je een contentmarketingplan op en hoe meet je resultaat? Het zijn allemaal vragen die een gemiddelde marketeer en communicatieprofessional bezighoudt. Mij dus ook. Alleen….hoe pak je het aan?

In 6 hoofdstukken neemt de auteur je mee in de wereld van contentmarketing. De eerste hoofdstukken gaan in op de essentie van content, contentmarketing, mediagedrag en wat engagement is. Hoofdstuk 4 staat uitgebreid stil bij kanaal, type contentvormen en toepassing. Hoofdstuk 5 geeft een heel praktisch overzicht van in te zetten meetindicatoren en handige –gratis- tools die je hiervoor kunt gebruiken. Tot slot is hoofdstuk 6 een blauwdruk voor een contentplan.

Het fijne van Handboek Engaging content is dat het leest als een trein. In bijna ieder hoofdstuk zitten 1 of meerdere expert interviews en je krijgt veel verwijzingen naar meer informatie zoals video’s, webinars en tools als toegift. Patrick Petersen is erin geslaagd om zowel een goede uitleg te geven wat content marketing inhoudt, als een praktisch handboek te schrijven. Enige punt van aandacht dat ik heb, is dat je voor sommige afbeeldingen een loep nodig hebt. Ik beveel dit boek zeker aan als je van plan bent om jouw publiek te engagen.

Simone Blokhuis, Senior Marktmanager Particulieren Centraal Beheer Achmea

14 oktober 2015 | Angelique Bemelmans

Het Handboek Engaging Content sluit naadloos aan op het Handboek Content Strategie, maar legt de focus op engagement. Hoofdstuk 2 van het boek Engaging Content zal lezers van het Handboek Content Strategie misschien niks nieuws bieden, maar verdient toch een plek in het boek om de eerste hoofdstukken met elkaar te verbinden.

Patrick Petersen maakt onderscheid tussen passieve engagement en actieve engagement. Passieve engagement is bijvoorbeeld het lezen van blogs en het bekijken van video’s op YouTube. Actieve engagement is het ‘liken’ en delen van content op social media, en het achterlaten van een reactie op een blog. Passieve en actieve engagement worden nader uitgelegd aan de hand van de verschillende social media-gebruikers en verschillende niveau’s van social media engagement.

·Observeren en dan besluiten om te reageren of te participeren.
·Following, hier volgt de doelgroep bijvoorbeeld een merk op Twitter of wordt een bericht of pagina geliket op Facebook.
·Actieve engagement, zoals het lezen van een artikelen, bekijken van een video op Facebook of doorklikken op een Pinterest-foto.
·Endorsing, zoals het actief doordelen van een blogpost, retweeten en reageren op een foto op Instagram.
·Contributing (of owning) is de meest actieve vorm van (social media) engagement. Contributors doen mee in discussies, maken reviews van producten, plaatsen acties op de Facebook-pagina van een merk en posten tweets waarin jij wordt genoemd.

Het waarom
Patrick Petersen verklaart vervolgens de motieven die we hebben voor het delen van content. Het onderzoek van Ernest Dichter uit 1966 vormt de basis. Het onderzoek concludeerde dat het delen van informatie in 64 procent van de gevallen gaat om de deler. Hoewel het onderzoek van Dichter zich richt op de redenen voor ‘word of mouth’, zijn deze redenen eveneens op het delen van content van toepassing. Waarom delen we content?
We delen content om:
· aandacht te krijgen
· te laten zien dat we over inside informatie beschikken
· om mensen te helpen
· te laten zien dat we grappig zijn
· bereik te creëren

Hoe kunnen we engaging content creëren?
Patrick Petersen beantwoordt niet alleen de vraag hoe we engaging content kunnen creëren, maar vooral hoe we engaging content kunnen creëren die past binnen de gekozen contentstrategie. Content kan worden ingedeeld in verschillende contentarchetypen, die worden gekoppeld aan de gekozen contentstrategie. Het interview met Mischa Koster slaat een belangrijke brug tussen online en offline engagement. Dat levert een interessante visie op het combineren van online en offline marketing op. Content is immers niet alleen online aanwezig, hoewel de focus van contentmarketing vaak zuiver online wordt gelegd.

Statistieken en analyse
Het voordeel van online is natuurlijk dat (bijna) alles meetbaar is. Misschien is het daarom wel te begrijpen dat de focus van contentmarketing vooral op online ligt. Content creëren die ook daadwerkelijk iets doet, kan niet zonder statistieken en analyse. ‘Online marketing is meetbaar, continu bijstuurbaar en daarom het meest harde vak in marketingland.’ aldus Patrick Petersen. Het boek besteedt dan ook ruim aandacht aan het onderwerp analyse en statistieken.

Kan ik nu dan meteen vette content maken?
Nee. Patrick Petersen komt opnieuw niet met een boek vol quick wins en snelle trucs, dus wie nu denkt even snel vette content te kunnen maken… Het boek zoekt naar de psychologische achtergronden van engaging content, en legt het verband tussen de gekozen contentstrategie en content die dat doel het beste dient. Daarmee is het boek een waardevolle aanvulling op het handboek Content Strategie. Het maken van engaging content is een proces dat begint met een contentstrategie, maar dat niet kan bestaan zonder constante analyse en bijsturing. Het interview met Herman Couwenbergh (beter bekend als @Hermaniak) werpt dan ook licht op een ander belangrijk punt: authenticiteit.

Conclusie
Het Handboek Engaging Content is niet geschreven voor marketeers die hopen op een paar slimme trucs en quick wins. Wie de (psychologische) achtergronden van engaging content beter wil begrijpen én een paar praktische tips zoekt, kan ik het boek zeker aanraden. Het vertalen van de contentstrategie naar content die het doel én het publiek dient, is verfrissend en laat zien dat contentmarketing op het punt staat volwassen te worden.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op 42bis.nl