Handboek Wordpress 5 - 'Om er regelmatig bij te pakken'
18 september 2019 | Sippy van Akker

Iets later dan oorspronkelijk gepland, ongetwijfeld door de enorme update die Wordpress 5 bleek te zijn, kwam het Handboek Wordpress 5 van Dirkjan van Ittersum dit jaar alsnog uit.

Handboek Wordpress 5 van Dirk Jan van Ittersum is een boek met veel plaatjes, soms ook best wel technische uitleg en grappige weetjes. In de tijd tussen de oorspronkelijke planning en de publicatie heb ik zelf mijn website opgezet. Ik heb dit boek daarom vooral gelezen met een achtergrond van iemand die zelf alles heeft uitgevogeld. Dat werkte voor mij. Maar kost wel tijd de nodige tijd een aandacht. Maar misschien is zo'n heus handboek om erbij te pakken als het ingewikkeld wordt toch zo gek nog niet. Want zoals Van Ittersum in zijn voorwoord zegt: 'er zijn altijd weer nieuwe mogelijkheden om te ontdekken', ook voor de meer gevorderde Wordpressgebruiker.

Het Handboek Wordpress 5 is volgens het voorwoord bedoeld als naslagwerk en lesboek. Afhankelijk van je voorkennis kan je stukken doorbladeren, zoals ik voor een groot deel heb gedaan. Of je flink vastbijten. Bijvoorbeeld wanneer je ergens aan de achterkant aan een ingewikkeld stukje van je webstek zit te sleutelen. Zo'n boek kan ook handig zijn wanneer je een instelling of iets dergelijks aan de achterkant moet aanpassen, wanneer het al even geleden is dat je daar voor het laatst mee werkte. Dan kan het ineens flink zoeken zijn naar die ene instelling, dat ene vinkje of dat ene menu. Dit kan overigens ook nog afhangen van een eventueel Wordpressthema wat je hebt geïnstalleerd.

Het handboek Wordpress 5 is verdeeld in 3 delen:

1. Installeren en instellen

2. Dagelijks gebruik van Wordpress

3. Wordpress uitbreiden

Omdat het boek zowel als handboek als als lesboek bedoeld is, vind je steeds aan het einde van het hoofdstuk een set vragen en oefeningen. Die kan je natuurlijk doen als je het boek niet voor een opleiding doet. Maar zelf ben ik die schoolsheid wel voorbij en zou ik het gewoon lekker gelijk aan de achterkant van de eigen webite doen. Ook als je iets verkeerd doet, is het vrijwel altijd te herstellen. Al dan niet met behulp van een back up van je werk tot nog toe. Nog fijner is om alles in een keer perfect te doen, maar dat is niet zo realistisch eerlijk gezegd. Ook als je het technisch goed hebt gedaan, is de kans groot dat je besluit dat je menu er tóch anders uit moet zien, of wat dan ook.

Verder begint elk hoofdstuk met een beknopte uitleg wat je in het betreffende hoofdstuk kan leren, zodat je heel gericht kunt zoeken. Daarna vind je steeds een paragraaf met de titel 'snel op weg' die je even in zevenmijlslaarzen door de belangrijkste kennis en instellingen aan de achterkant voor het betreffende onderwerp heen gidst. Heel handig als je even vlot wat overzicht wilt krijgen.

In elk hoofdstuk wordt een los onderwerp behandeld. Dit kan bijvoorbeeld gaan over het installeren van Wordpress 5, het verkennen van het dashboard aan de achterkant, tot het plaatsen van content, het gebruik maken van een Wordpress thema of het gebruiken van plug-ins.

Je vindt zelfs een bijlage met hoe je een Wordpress site moet verhuizen. Dat laatste vind ik een onverwachte, maar goede toevoeging waar ik wellicht nog weleens dankbaar gebruik van zal maken. Als je om wat voor reden dan ook een nieuwe hostingpartij wilt zoeken, wil je natuurlijk wel je zorgvuldig gebouwde en met mooie content gevulde Wordpress website onbeschadigd kunnen verhuizen! Daarnaast zijn er nog andere bijlagen te vinden en ook een index, zodat je achterin vlot kunt zoeken, wanneer je een specifiek onderwerp in het boek zoekt.

Wat ik verder van het boek kan zeggen? Ik heb waarschijnlijk zelf al blinde vlekken omdat ik de weg in Wordpress 5 al redelijk ken, maar ik heb de indruk dat de uitleg helder en volledig is. De instructies zijn helder, maar het taalgebruik soms een beetje ouderwets en onnodig formalistisch. Alle mogelijke opties die je aan de achterkant kan vinden, worden in het boek toegelicht met waarvoor ze zijn en hoe ze werken. Die zijn allemaal voorzien van van screenshots.

En zo'n grappig weetje uit de inleiding? Zelf wist ik bijvoorbeeld niet dat blijkbaar elke Wordpress-versie genoemd is naar een beroemde jazzmuzikant. Niet enorm nuttig. Wel een leuk weetje. Wat ik verder weet? Dat Wordpress niet voor niets zo populair is om je website mee in te richten. Het werkt heel prettig. Verder weet ik dat ik ook voor mijn al bestaande webstek het Handboek Wordpress 5 van Van Ittersum er regelmatig bij te pakken om weer aan iets te sleutelen. Net zoals je nooit alles van Wordpress weet, zal je website ook nooit helemaal 'af' zijn. En eigenlijk is dat best leuk!

Sippy van Akker MSc is bestuurskundige en legt zich toe op coaching en consultancy op het gebied van mens, werk en zingeving. Sippy schrijft sinds 2018 over deze onderwerpen op zinvollerleven.nl, het door haar opgerichte platform voor bewust en zinvol leven en werken.

Handboek WordPress 4
5 juli 2016 | Arjan Yspeert

In het voorwoord van Handboek Wordpress 4 van Dirkjan van Ittersum staat het al, een boek van 300 woorden kan niet alles omschrijven wat er bekend is over het bouwen van websites met WordPress.

Toch is Handboek Wordpress 4 voor zowel de beginnende als de gevorderde gebruiker zeer compleet. De informatie wordt op heldere wijze gepresenteerd, in begrijpelijke taal, en met een goed oog voor hoofd- en bijzaken. De auteur slaagt erin iets wat eigenlijk een leerboek is prettig leesbaar te maken.

Voor de niet-ingewijde; WordPress is wereldwijd één van de populairste manieren om websites te bouwen. Oftewel een content management system waar miljoenen websites mee gebouwd zijn en onderhouden worden. In dit tweede aspect betoont WordPress zich een krachtpatser, je hoeft zelf geen programmeur te zijn om een leuke website te bouwen en actueel te houden. Een tekst, een plaatje, een link hier en daar, het staat in een handomdraai op je website. Daarbij oogt het professioneel zonder dat het financieel in de papieren loopt.

Van Ittersum heeft het boek opgedeeld in drie thema’s: Installeren en instellen, het dagelijks gebruiken van WordPress, en je website voorzien van extra mogelijkheden door middel van plugins. Om het hele verhaal te vertellen heeft hij acht hoofdstukken nodig die elk op dezelfde wijze zijn ingericht: ‘Snel op weg’, dan de inhoud van het hoofdstuk en afsluitend ‘Vragen en oefeningen’. Dit laatste deel kun je gebruiken om de zelf opgedane kennis te testen en te trainen, maar doet me vermoeden dat het handboek ook prima functioneert als leer- en werkboek voor communicatiestudenten.

Op de uitleg door de auteur valt weinig af te dingen. Hij neemt uitgebreid de tijd voor de wat complexere zaken zoals de installatie, en suist vlot door bijzaken die de lezer snel genoeg onder de knie zal krijgen zoals de behandeling van afzonderlijke plugins. Prettig vind ik de royale bespreking van het dashboard, de eerste pagina die WordPress je toont als je inlogt in je website. Nieuwe gebruikers hebben nog wel eens moeite zich te oriënteren in de veelheid van mogelijkheden die daar getoond wordt.

De lezer wordt gevousvoyeerd in het boek. Dat maakt de toon van de tekst prettig beleefd. Gelukkig wisselt hij zakelijke woordgebruik af met korte kwinkslagen zoals; ‘Standaard is er een categorie met de naam Geen Categorie. Een naam van niks. Verander hem meteen.’

Doordat Handboek Wordpress 4 rijkelijk voorzien is van illustraties zal de beginnende WordPress gebruiker snel zijn weg kunnen vinden. Er is daarbij gekozen voor zwart witte plaatjes, die soms nogal klein kunnen zijn. Voor de oudere lezer is dat beduidend minder gemakkelijk te verteren dan grotere illustraties in kleur. Deze lezers zou ik aanraden daar goed op te letten bij de aanschaf van dit of een ander boek over WordPress.

Arjan Yspeert adviseert MKB bedrijven over hun marketing en communicatie. Hij is verbonden aan YA! Internetmarketing.