Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
15 juni 2011 | Brigitte Koehler

Wat zijn precies de ingrediënten voor een succesvol merk? Martijn Arets bezoekt een twintigtal CEO's, oprichters of merkverantwoordelijken om hier achter te komen. Dus heb je altijd al willen weten hoe Mini, Duvel, Alessi en andere merken zijn ontstaan? Dan is dit 'Brand expedition' voor jou!

Overal om ons heen zijn merken. 'Brand expedition' maakt het verhaal achter het merk zichtbaar; hoe heeft een merk zover kunnen komen? Martijn Arets probeert te achterhalen wat de filosofie is van de oprichter en wat een merk nu bijzonder maakt.

Met zijn keuze van de merken legt Arets de lat voor zichzelf hoog: elke week moest hij een afspraak hebben met een CEO, oprichter of merkverantwoordelijke van een authentiek Europees merk. Daarnaast moesten de locaties niet meer dan een tot twee dagen rijden zijn met zijn voor dit doel opgepimpte Volkswagen camper. Zo begint hij zijn reis bij Netlog in Gent en eindigt hij bij de Bodyshop in Londen. Met dit kader legt Arets zichzelf ook meteen een beperking op. Hét boek over Europa's méést inspirerende merken is het daarom niet geworden. Daarvoor is de keuze van de merken te veel beperkt door afstand, tijd en plaats. Desalniettemin komen er zeer verrassende merken in voor zoals Koenigsegg, maar ook voor de hand liggende merken als Philips.

'Brand expedition' is in de eerste plaats een mooi vorm gegeven boek. Het staat vol foto's maar blijkt ook een multimedia-ervaring. Op het moment dat je het boek in handen hebt, blijft het niet bij lezen alleen. Het boek staat vol QR-codes die linken naar 'achter de schermen'-filmpjes die het boek echt een meerwaarde geven. Hierdoor krijg je letterlijk een kijkje in de keuken en gaat het merk leven. Het is spannend om de werkplaats van Freitag te zien. Het is daardoor niet een boek geworden dat je in één keer doorleest. Wegleggen en er weer bijpakken, maakt het lezen tot een ontspannende ervaring. In de filmpjes stelt elke merkverantwoordelijke een vraag aan de volgende die geïnterviewd gaat worden. Het is jammer dat deze vragen en antwoorden niet in het boek zijn opgenomen.

Elk hoofdstuk begint met de geschiedenis van de verschillende merken. Adidas, bijvoorbeeld, is genoemd naar de oprichter Adi Dassler. Deze informatie is voor mij niet nieuw. Sterker nog, op het internet kom je hier zelf gemakkelijk achter. Terwijl dit boek meer informatie belooft. Van het boek verwacht ik net iets meer, een weetje waar ik anders niet achter was gekomen.

De conclusie van Arets is dat elk merk met vallen en opstaan uiteindelijk heel ver is gekomen. Maar ook dat er achter elk merk ooit een ondernemer stond die zijn eigen weg durfde te volgen. Een mooie parallel met de auteur zelf die ook zijn eigen weg gaat en zijn baan heeft opgezegd om deze reis te ondernemen.

Met 'Brand expedition' heeft Arets een boek neergezet dat helemaal van deze tijd is. Compleet met mooie website en geïntegreerd met social media. Dat maakt het boek ook voor een brede doelgroep aantrekkelijk. Er staat voor iedereen wel een merk in dat aanspreekt.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden