Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Accountable conceptdenken - 'Leuk om over design te lezen'
9 juli 2020 | Elly Stroo Cloeck

Accountable concept denken van Gaby Crucq-Toffolo en Elaine Meys gaat over het design van je product en marketing. Stel: Je hebt een leuk idee voor een bedrijf, een product of een dienst. Dat idee is dan een concept.

In het begin is het concept slapend, dan werk je aan de missie en de visie. Daarna ontwaakt het: je werkt het uit in een strategie. De volgende fase is levend: nu komen de uitingen, zoals het feitelijke product, een activiteit. Belangrijk is dat je steeds het oorspronkelijke, slapende concept voor ogen houdt: het nalevende concept. Anders wordt het een inconsistent geheel en is de boodschap aan je doelgroep onduidelijk. En vergeet het visuele aspect niet!

Het is erg leuk om eens wat meer over design te lezen! De eerste drie hoofdstukken zijn erg theoretisch, vrij abstract en staan vol design-jargon. Leerzaam, maar ook wel wat taai. Vanaf hoofdstuk 4 duikt het boek in de concrete voorbeelden, waarbij ik met name aanhaakte op de Gestaltwetten. Die gaan over visuele vormen en hoe die aandacht trekken. Kleuren, vormen, typografie, materiaal, alles komt voorbij. En dit alles moet natuurlijk harmoniëren met je slapend concept.

Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management via haar bedrijf ESCIA. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken.

Accountable conceptdenken - 'Aanrader voor klant en adviseur'
17 januari 2020 | Thomas Cech

Accountable conceptdenken van Gaby Crucq-Toffolo en Elaine Meys voegt een nieuwe fase toe aan het ontwikkelen van concepten. Het boek geeft een heldere en praktische uiteenzetting van vier fases van conceptontwikkeling.

Accountable conceptdenken van Gaby Crucq-Toffolo en Elaine Meys is een aanrader voor marketeers en mensen uit de wereld van de communicatie-adviesbureaus, reclamebureaus, ontwerpbureaus, enz. Je hoeft hun eerdere boeken niet gelezen te hebben, maar dit boek nodigt daar wel toe uit. De auteurs hebben namelijk een interessant gedachtegoed nieuw leven in geblazen.

In het begin van het boek voelt het aan alsof je een zoveelste boek over merkbouwen aan het lezen bent. Er wordt bijvoorbeeld gerefereerd aan klassieker ‘Concepting' van J. Rijkenberg. En niemand minder dan G. Franzen wordt aangehaald als bron. Maar gaandeweg de hoofdstukken kom ik erachter dat er een waardevolle methode wordt ontvouwen. Aan het einde van het boek begon ik spontaan weer vooraan te lezen en besefte ik dat je met deze aanpak in de praktijk direct aan de slag kunt. Erg knap gedaan. Het is een redelijk diepgaand boek op specifieke vlakken, maar niet wetenschappelijk. Sommige van de aangehaalde bronnen zijn ook al wat ouder, wat een gemis is. Wat is de stand van zaken anno 2019 vraag ik me af? Het is een boek geschreven met het oog op de doelgroep ‘creatie'. Maar dat is tegenwoordig een discipline die veel bedrijfsdisciplines raakt en daarmee spreekt het boek een brede doelgroep aan.

Het boek beschrijft in zeven hoofdstukken hoe men een accountable concept kan ontwikkelen. Daarvoor gebruiken de auteurs een metaforische benadering van slapen, ontwaken, leven en nalevend. Het eerste hoofdstuk schetst de context die duidelijk maakt dat we in de tijd leven van immateriële waarde, symbolische waarde bovenop het functionele. Hoofdstuk twee maakt het hiërarchische verband duidelijk tussen waarden, visie en concept. Bewustzijn van dat verband leidt tot waarde voor de gebruiker. Dit vergt wel enig abstract denken en soms zeer aandachtig lezen. Het helpt wanneer je je bestaande definities over visie en merken loslaat en je overlaat aan de voorgestelde methodiek van concept denken en doen. Hoofdstuk drie legt het accountable concept denken uit en maakt daarbij gebruik van de begrippen beleving, belevenis, design, content. Dit maakt het concreet en duidelijk. Goed aan de uitleg vind ik dat het een duidelijk onderscheid maakt tussen het perspectief van de producent van de belevenis en de consument van de beleving.

De volgende hoofdstukken behandelen de vier fases van het concept. De afzonderlijke fases worden duidelijk uitgelegd en er wordt aangegeven wat de output is van alle fase aan de hand van ‘content output' en ‘design output'. Dit is een handige indeling die het boek tot een werkboek maakt. Extra interessant vond ik hoofdstuk zes waarin aan de hand van een aantal modellen wordt uitgelegd op welke wijze het concept tot leven kan worden gebracht. Het hoofdstuk behandelt de gestaltwetten die inzicht geven in de manier waarop mensen informatie van het aangeboden concept verwerken.

De methode van het accountable concept ontwikkelen is breed inzetbaar. Het is bijvoorbeeld waardevol wanneer een marketingteam aan de slag gaat met nieuwe producten, diensten, businessmodellen, merkextensies of compleet nieuwe merken. Door het volgen van de beschreven methode ontwikkelt men iets wat relevant is, met een idee erachter en breed en diepgaand genoeg om lange tijd mee vooruit te kunnen. De methode is eenvoudig, maar de executie vergt veel aandacht en tijd.

Het boek is zeker niet 100% vernieuwend maar brengt bekende materie op praktische wijze samen. Bij mijn weten zijn er niet veel boeken het diepgaand doen en praktisch houden en het complete traject bespreken. Daarnaast is de specifieke insteek van conceptontwikkeling in vier fases, met diepgang op de juiste onderdelen en de daarbij aangehaalde theorieën erg interessant. Het maakt Accountable conceptdenken een aanrader voor klant en adviseur (digitaal en traditioneel).

Thomas Cech is expert in het verhogen van resultaat en trainer bij www.salesimprovementgroup.com

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden