Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
22 juli 2009 | Marius van Rijswijk

Delegeren heeft volgens John Payne en Shirley Payne twee voordelen. U krijgt als leidinggevende tijd voor werk dat minstens zo belangrijk, of zelfs belangrijker, is én uw medewerkers krijgen de kans om verder te groeien in hun werk. In 'Delegeren' geven zij goede tips en laten zien welke taken u best kunt delegeren.

John en Shirley Payne kwamen in de praktijk vaak leidinggevenden tegen die dachten dat ze door te delegeren hun invloed kwijt zouden raken. Anderen waren angstig dat zou blijken dat ze niet meer nodig waren of vonden dat ze het zelf veel beter konden. 'Delegeren' laat zien hoe je als leidinggevende over deze belemmeringen heen kunt stappen.

John Payne heeft ervaring als organisatieadviseur op het gebied van sociale en managementvaardigheden. Shirley Payne heeft gewerkt op de afdeling personeel & organisatie van een internationale organisatie. De kernvraag die zij beantwoorden in 'Delegeren' is: 'Welke werkzaamheden kun je overdragen, aan wie kun je het beste taken delegeren en hoe zorgt u ervoor dat die taken ook daadwerkelijk worden uitgevoerd?' Het boek is geschikt voor alle leidinggevenden die de 'in en outs' van delegeren willen leren en biedt handige tools om delegeren in de praktijk te brengen.

Het boek is erg praktijkgericht geschreven met opdrachten en praktijksituaties. Ook hebben de auteurs veel vragen. Deze zijn bedoeld om u aan het denken te zetten en maken het boek interactief. Aan het begin van elk hoofdstuk geven de auteurs aan wat u kunt verwachten en wat u kunt bereiken. Aan het eind van elk hoofdstuk volgt een samenvatting of een checklist om de kernpunten op een rijtje te zetten. Dit is erg handig en zorgt ervoor dat de theorie blijft hangen.

Als leidinggevende zit ik ook dagelijks met het dilemma van delegeren. Dit boek heeft voor mij de do's and dont's van delegeren weer eens opgefrist. Daarnaast sprak mij het volgende erg aan; 'stel prioriteiten op basis van belangrijkheid en niet op basis van urgentie'. Urgente taken die minder belangrijk zijn kun je makkelijker delegeren.

Ik heb ook veel gehad aan het zogenaamde 'model van niveaus en definities van bepaalde vaardigheden'. Dit is een erg handige tool om te bepalen welke vaardigheden en kennis mensen nodig hebben om een bepaalde taak goed uit te kunnen voeren. Door hier bewuster mee om te gaan bent u beter in staat te delegeren en kunt u uw medewerkers specifieker en effectiever coachen in hun ontwikkeling.

Wilt u als leidinggevende meer weten over delegeren met daarbij de nadruk op de coachende kant daarvan, dan is het boek 'Coachend leiderschap' van Marieta Koopmans aan te bevelen. Als aanvulling op het boek 'Delegeren' is het boek 'Durven delegeren' van André M. Nijssen aan te raden. Goed delegeren is een van de beste motivatoren, slecht delegeren is de beste manier op mensen te demotiveren. Uiteindelijk kan iedere leidinggevende leren delegeren, maar onthoudt goed; 'je bent nooit te oud om te leren, als je niet te trots bent om te luisteren.'

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden