4 september 2018 | Peter de Roode

In dit spel staan de normen, waarden en thema’s centraal. Waarden in de betekenis van datgene wat mensen belangrijk vinden om na te streven. En normen in de betekenis van de verschillende wegen die je kunt kiezen bij die waarden. De thema’s zijn de terreinen of de inhouden waar de normen en waarden betrekking op hebben.

Het spel bestaat uit deze drie soorten kaartjes (normen waarden en thema’s) en is voorzien van een uitgebreide handleiding. Daarin wordt uitgelegd dat het spel op meerdere niveaus gespeeld kan worden, te weten: organisatie, team en individueel niveau. Maar je kunt het spel ook spelen door je alleen te concentreren op de waarden of op sec de normen.

De werkvormen die de auteurs aanreiken worden stapsgewijs helder uitgelegd, voorzien van doelen en randvoorwaarden.

Wat mij aanspreekt in deze materie is een klein zinnetje dat de auteurs opmerken in hun handleiding: 'Als het verband tussen norm en waarde niet meer bestaat, wordt de norm letterlijk waardeloos'. Hoe vaak komt het niet voor in organisaties, vraag ik me af dat medewerkers dat verband in het geheel niet meer zien -zo het er al geweest is. Het waarden- en normenspel biedt veel mogelijkheden om met medewerkers in dialoog te gaan over een onderwerp dat voor iedereen van belang is. Mocht je als lezer daarover meer willen weten dan hebben de auteurs ook nog een aparte ‘Handleiding Waarden- en Normenspel’.

20 februari 2012 | Dorien van Doorn

Het 'Waarden- en Normenspel' van Peter Gerrickens, Marijke Verstege en Zjev van Dun is een serieus spel. Op prettige wijze worden de spelers uitgedaagd hun mening en inzichten te geven. Met name in de werkomgeving kan het spel op eenvoudige manier het groepsproces verrijken.

Het 'Waarden- en Normenspel' kan op diverse manieren worden gespeeld. Het kan over de waarden en normen binnen de groep gaan die het spel speelt. Daarmee worden de thema's en de waarden en normen aangescherpt en wordt het bewustzijn van de waarden en normen vergroot. Ook kun je het spel zo spelen dat de persoonlijke waarden en normen aan de orde komen.

Zelf heb ik het gespeeld met een groep van 6 bekenden, waarbij de persoonlijke waarden en normen aan de orde kwamen. Na afloop waren de keuzes in de kaarten, die door de spelers gemaakt waren, zeer representatief voor de karakteristieken van de spelers. Het spel had ons dicht bij onszelf gebracht. De eerlijkheid waarmee we het spel durfden te spelen gaf aan dat we een prettige sfeer hadden weten te creëren.

Het spel gaat vergezeld van een honderdvijftigtal kaarten. Waarden-kaarten waarop dingen staan die we belangrijk vinden in het leven. Bijvoorbeeld: vrijheid, verantwoordelijkheid en vertrouwen. Ook zijn er normen-kaarten, daarop staan de regels die bepalen wat wij goed en wat wij fout vinden in het leven. En dan zijn er de thema's, deze geven de terreinen weer waarop waarden concreet tot uitdrukking kunnen worden gebracht.

Je speelt het 'Waarden- en Normenspel' in een groep van maximaal acht spelers. Daarboven worden de wachttijden te lang. Je kunt het op privébasis spelen, maar met name in groepen waarin samengewerkt wordt, kan het de groepsband en de wederzijdse inzichten op een speelse en verantwoordde en aangename manier vergroten. Het is een hulpmiddel om een gesprek op gang te brengen. Het is een hulpmiddel om situaties te bespreken en elkaars mening te leren kennen. Er zijn bovendien allerlei mogelijkheden om het hiernaast voor andere toepassingen in te zetten.
Het is kortom zeer de moeite waard om een keer een dagdeel de tijd te nemen om je samen in dit spel te verdiepen.