Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Digitale diensten regisseren - 'Mag niet ontbreken in IT boekenkast'
22 september 2020 | Carla Verwijs

Organisaties digitaliseren steeds verder, diensten worden complexer en hebben vaak verschillende leveranciers. De behoefte aan afstemming, tussen de diensten en de leveranciers, en regie is daardoor steeds groter geworden.

Regie is begonnen bij de overheid, maar we komen het nu steeds vaker tegen in andere sectoren. Het boek Digitale diensten regisseren, geschreven door Ronald Israels, beschrijft een regiemodel en werkt dit praktisch en gedetailleerd uit.

Digitale diensten regisseren heeft een duidelijke opbouw: eerst worden de belangrijkste begrippen rondom regie uitgelegd, vervolgens wordt ingegaan op het ontwerpen en implementeren van regie. Daarna komt de praktijk aan bod en ten slotte kijkt Israels naar toekomstige ontwikkelingen. In de bijlagen staat nog heel veel informatie, een deel wat zeker niet genegeerd moet worden.

Regie in het regiemodel bestaat uit drie onderdelen: besturen (governance), orkestreren en integreren. Besturen, het hoogste niveau, bestaat onder andere uit het definiëren van plannen en beleid, het maken van keuzes van het dienstenportfolio en zorgt voor toezicht en prestatiesturing. Orkestreren bestaat onder andere uit het definiëren van de diensten en de doelgroepen van deze diensten, het contracteren van de dienstenleveranciers, bouwen en testen van de nieuwe diensten. Het integreren van de componenten tot diensten bestaat uit het operationeel leveren van de diensten en het oplossen van verstoringen.

Vervolgens beschrijft Isreals een generieke aanpak in vier stappen:
- Positie bepalen, oftewel: vaststellen waar de organisatie nu staat en waar regie moet worden geïmplementeerd;
- Visie bepalen: wat is de noodzaak om te veranderen? Het resultaat is een hoog niveau organisatiemodel en aanpak;
- Detail ontwerpen van de nieuwe organisatiestructuur met de leveringsprocessen, KPI’s, communicatie;
- Implementeren.

Implementeren is relatief eenvoudig als de eerdere stappen grondig zijn doorlopen. Maar ook dan kunnen we tegen problemen aanlopen, omdat we met verandering te maken hebben. Regie raakt veel partijen, die alle betrokken moeten worden.

Dat regie geen IT-verhaal is, laat het praktijkdeel van dit boek goed zien. Regie betreft verschillende delen van de organisatie. Bovendien: er moet samengewerkt worden. Welke vorm van samenwerking kiest de organisatie? Beschouwt men leveranciers als partners, waarmee een gezamenlijke verantwoordelijkheid is voor resultaten of is het eerder een klant-leveranciersrelatie, waarbij de leverancier levert wat hij de klant belooft.

Digitale diensten regisseren is een boek dat je leest, weer weglegt en later weer eens oppakt. Een boek dat heel veel informatie bevat en overzichten, schema’s en tabellen die op verschillende momenten nuttig zijn. Ronald Israels deelt zijn inzichten en beschrijft veel praktijkvoorbeelden. Kortom, een boek dat niet in de IT-boekenkast mag ontbreken!

Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.


Digitale diensten regisseren - Nuttig voor een brede doelgroep
20 juli 2020 | Christel Deckers

Op 21 april 2020 lanceerde Ronald Israels via YouTube, want coronatijd, zijn boek Digitale diensten regisseren. De auteur is principal consultant bij Quint; een organisatie die andere organisaties helpt bij het realiseren van hun digitale transformatie.

Het is een goede tijd om een dergelijk boek te lanceren. Iedereen probeert vanuit huis zijn activiteiten op digitale wijze voort te zetten. En enige regie daarop is wel op zijn plaats.

Digitale diensten regisseren is als het produceren van een film: beeld, licht en geluid kunnen separaat worden opgenomen, maar dienen wel synchroon te worden afgespeeld. De vraag is: Hoe kun je het beste de rol van regisseur invullen? Daar gaat dit boek over.

Digitale diensten regisseren staat vol heldere schema’s, tabellen en figuren. Die komen vanuit vele invalshoeken, zoals bijvoorbeeld agile werken. De auteur neemt ons aan de hand door het bestaande ICT-landschap en de nieuwe ontwikkelingen die daarin geïntegreerd dienen te worden komen uitgebreid aan bod.
Een ingewikkeld speelveld waarin het meer dan noodzakelijk is dat er regie zit of komt om de integratie van nieuwe en bestaande ICT-structuren in goede banen te leiden.
Hoe richt je die regiefunctie goed in zonder bureaucratische ballast? Op deze vraag geeft Israels uitgebreid antwoord. Hij geeft bovendien vele voorbeelden en tips.

Digitale diensten regisseren is geschikt voor ervaren CIO’s die hun werkpraktijk willen verbeteren aan de hand van de aangeboden methoden en technieken. Daarnaast is het geschikt voor beginnende regisseurs. Zij kunnen dit boek als handleiding gaan gebruiken. Studenten krijgen een beeld hoe een rol als regisseur eruit kan zien.
Het is ook nuttig voor Raden van Bestuur (die de regierol kunnen entameren en faciliteren) en wat mij betreft ook voor Raden van Toezicht (wiens rol het is om toe te zien op ICT binnen organisaties).

Een mooie samenvatting van Digitale diensten regisseren luidt wat mij betreft: Regie is een werkwoord! Want regie betekent zowel besturen als ook orkestreren en daarna tenslotte integreren. Ik wens u veel succes met uw eigen film!

Christel Deckers is een zeer ervaren bestuurder, adviseur en commissaris zowel binnen de zorg als in het onderwijs. Zij is gepromoveerd aan de Business School of Economics in Nijmegen en doet nu onderzoek aan de Erasmus Universiteit naar Bestuur en Toezicht in de zorg. Kernwoorden in haar werk zijn: We doen het samen, met plezier naar je werk en de juiste mens op de juiste plek: www.christeldeckers.nl.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden