Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Management Summaries - De Hollandse School van Veranderen
5 augustus 2016 | Pierre Pieterse

Iedere manager ondervindt het aan den lijve: het aantal en het tempo van de veranderingen om hem heen blijft maar stijgen. Voor organisaties zijn het dan ook turbulente en ontwrichtende tijden. Welke scenario’s, op grond waarvan ze hun strategie baseren, kunnen bestuurders nog hanteren? Ber Damen presenteert in De Hollandse School van Veranderen de 'zeven wetten' van Hollands organisatieverandering.

Willen organisaties overleven, dan moeten ze inzetten op meer wendbaarheid. Dat is in praktijk vaak erg moeilijk: maar al te vaak ontbreekt het goede verhaal, zijn organisaties nog te hiërarchisch gestructureerd en staan medewerkers op de rem bij veranderingen.

De manager staat voor de volgende uitdaging: hoe krijg ik mijn organisatie in beweging? Aan de hand van zeven wetten van transitie schetst Ber Damen de weg naar verandering, met speciale aandacht voor nut en noodzaak van leiderschap, zingeving en communicatie. Deze wetten bieden vuistregels voor het doorvoeren van veranderingen. Hij volgt daarin de lijn van de pragmatische Hollandse School van Veranderen, gebaseerd op Oudhollandse gewoonten en tradities enerzijds en het moderne ontwerp-denken anderzijds.

Veranderen is zeker geen zuiver rationeel proces. Belangrijk is de notie dat fouten maken bij het veranderen mag. Aspecten als toeval, wikken en wegen, uitvlooien en aanklooien zijn minstens zo belangrijk als de rationele, inhoudelijke analyse.

Damen introduceert de ‘Hollandse School van Veranderen’, uitgaand van de Hollandse traditie van samenwerking en koopmanschap, van liberalisme en tolerantie. Met oog voor het evenwicht tussen collectieve verantwoordelijkheid en individuele vrijheid.

(U kunt de gehele samenvatting lezen in de september editie van Management Summaries.)

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden