22 september 2011 | Mark Hooftman

'Debatteren om te winnen' van van Grieken, Noordhuis en Piras moest ik lezen, om verschillende redenen. Ik mag zelf ook graag debatteren en dat doe ik nu al zo'n twee jaar met veel plezier. Ik ben in die twee jaar zowel de heer van Grieken als de Heer Piras tegengekomen op de debatvloer. Weliswaar niet in debat, maar als begeleider. Ik was erg benieuwd wat zij te melden hadden over hun eigen stiel.

Wat 'Debatteren om te winnen' in één woord kenmerkt is toegankelijkheid. Debatteren kan zich beroepen op 2500 jaar traditie en er is net zoveel over geschreven als gesproken. Dat kan leiden tot een zwaar en filosofisch verhaal. In dit geval is dat niet zo. Het boek gaat pragmatisch met de geschiedenis om. Het levert geen diepgaande analyses, maar geeft handvatten vanuit een aantal basale theoretische aspecten. Daar komt bij dat ook de schrijfstijl het mogelijk maakt om op een hoog tempo door te lezen.

Het boek gaat in op de klassieke elementen van het debat. Er wordt begonnen met de vraag wat een goede presentatie geven vraagt (Ethos), om verder te gaan met de vorm van het betoog en de bijkomende stijlmiddelen (Pathos). Vervolgens komen argumenteren, structuren en drogredenen aan bod in het hoofdstuk over Logos. Het laatste gedeelte was nieuw voor me. Dit stuk ging over wat Aptum heet. Dit hoofdstuk ging in op hoe men een verhaal het beste aan kan passen aan de context waarin in het gehouden wordt, bijvoorbeeld door ruimtegebruik of aansluiten bij luisteraars. Tussen de verschillende hoofdstukken is steeds een intermezzo te vinden, over de debatteerstijl van bekende politici.

Wat het boek daarnaast erg leuk maakt is dat de auteurs ook ingaan op hoe je debatvaardigheden buiten het debat kunt gebruiken. De verschillende elementen die samenkomen in een debat (Ethos, Pathos en Logos) zijn ook goed te gebruiken op het werk, tijdens vergaderingen of presentaties. Het boek biedt zodoende een mooie introductie voor de lezer die zowel in debat als in het dagelijkse leven overtuigend(er) wil leren spreken.

19 september 2011 | Marianne Eussen

'Debatteren om te winnen'. Wie wil dat nou niet? Niet alleen de titel, maar ook de mooie uitvoering van dit boek trekt de aandacht. De auteurs Roderik van Grieken, Arthur Noordhuis en Donatello Piras geven een duidelijke structuur om uw presentaties te verbeteren of uw standpunt in vergaderingen duidelijk(er) te maken. Zij slagen erin om u de kunst van het overtuigen bij te brengen. In het boek staat een praktische vertaalslag van de theorie met concrete opdrachten en tips voor uw persoonlijke situatie.

Debatteren is eigenlijk een basisvaardigheid die iedereen zou moeten beheersen!
Net als de auteurs van 'Debatteren om te winnen' vind ik het belangrijk is om meer aandacht te besteden aan de kunst van het debatteren. Angelsaksische landen kennen een grote traditie in het voeren van betogen. Roderik van Grieken, Arthur Noordhuis en Donatello Piras zijn werkzaam bij het Nederlands Debat Instituut en hebben hun kennis in dit boek gebundeld.

Het boek is bedoeld voor iedereen die in zijn werk zijn voordeel kan doen met overtuigender communiceren. Niet alleen advocaten, verkopers en politici, maar ook managers, professionals en adviseurs merken het effect van een betere argumentatie en presentatie direct.

De debattechnieken in het boek kunnen worden toegepast in vergaderingen, discussies, presentaties, onderhandelingen en toespraken. Het maakt helder wat het onderwerp van gesprek is, zodat u snel met elkaar over hetzelfde voorstel of onderwerp discussieert. Met de technieken schept u duidelijkheid over uw standpunt. Daardoor kunnen er verschillende perspectieven aan bod komen in een vergadering. Voor- en tegenargumenten kunnen beter tegen elkaar worden afgewogen! U leert zich goed voor te bereiden voor een vergadering met relevante voorbeelden of verrassende argumenten. Dat spreekt tot de verbeelding van de deelnemers en het wordt leuker om naar u te luisteren. Heel wat anders dan de nu veelbereden stokpaardjes en vaste rituelen.

Leren debatteren is helemaal niet moeilijk met de praktische uitleg en opdrachten in het boek.
Argumentatie en presentatie lijken de twee sleutelbegrippen. De ingrediënten van een goed betoog zijn al meer dan 2500 jaar hetzelfde. Ze hebben nog niets aan kracht ingeboet.

Behalve de voor de hand liggende aspecten als goed oogcontact, stemgebruik en lichaamshouding komen ook het gebruik van stiltes, omgaan met onverwachte gebeurtenissen en zinsopbouw aan de orde. Het boek maakt regelmatig gebruik van aansprekende voorbeelden van internationaal bekende mensen zoals Sarkozy, Brown en Obama. Hierbij wordt goed toegelicht hoe zij een techniek gebruiken, zodat u zelf ook leert zien wat hen tot een overtuigend redenaar maakt.

Voor mij persoonlijk zit de kracht van het boek vooral in de heldere wijze waarop de auteurs de structuur aangeven om een overtuigend betoog op te bouwen. Enkele onderdelen hiervan zijn:

1. Laat een betoog niet langer dan 20 minuten duren. Verdeel anders de presentatie in afzonderlijke onderdelen en kondig dat ook zo aan.
2. Begin met een aandachtstrekker en maak daarna vrij snel uw punt duidelijk.
3. Gebruik 3 tot 4 argumenten en werk die later uit. Kwaliteit van de argumenten is hierbij belangrijker dan kwantiteit.
4. U vergroot uw betrouwbaarheid wanneer u ook een tegenargument weet te ontkrachten in uw presentatie.
5. Werk met een voorbeeld of vergelijking om uw argument te illustreren.

Wanneer u op zoek bent naar stijlfiguren om de inhoud van uw presentatie meer tot de verbeelding te laten spreken, dan kunt u met dit boek uw hart ophalen. Voor u het weet gebruikt u in uw volgende betoog een enumeratie of chiasme. Voor u het weet kunt u niet meer zonder drieslag of anafoor.

Wat ik zelf nogal eens vergeet te gebruiken in een presentatie is de kracht van de afsluiting. Opgelucht dat mijn presentatie erop zit, ga ik te snel over tot de mogelijkheid om vragen te stellen. Dit boek heeft mij geleerd om de afsluiting te gebruiken om mijn verhaal te laten beklijven.

Het boek 'Debatteren om te winnen' kent een overzichtelijke opbouw. Het geeft de structuur van een effectief betoog weer en voegt daar praktische tips aan toe. Er worden veel verschillende debattechnieken behandeld, waardoor u altijd wel een aspect van uw eigen presentatie kunt verbeteren. De situaties waarbij u belang heeft bij het overtuigen van een ander doen zich op steeds meer plaatsen voor.
Kortom, met dit boek kunt u zich verder bekwamen in een basisvaardigheid als debatteren.

Overtuigend debatboek
4 augustus 2011 | Annegreet van Bergen

Van auteurs die je de kunst van het overtuigen willen bijbrengen, mag je een overtuigend boek verwachten. Roderik van Grieken, Arthur Noordhuis en Donatello Piras zijn in die opzet volledig geslaagd. Hun boek ‘Debatteren om te winnen’ leest als een trein. Bovendien staat het boordevol tips om succesvol te debatteren, maar vooral ook om overtuigend te presenteren.

De auteurs van ‘Debatteren om te winnen’ graven op een prettige en praktische manier in de Oude Geschiedenis van Grieken en Romeinen door wie het debat werd uitgevonden. Klassieke termen als ethos (de persoonlijkheid van de spreker), pathos (het bespelen van de emoties van het publiek) en logos (de argumentatie) zijn de rode draad in een verder zeer eigentijds betoog. Dat betoog bevat af en toe uiterst waardevolle tips. Als alle sprekers op Nederlandse congressen deze adviezen in hun oren knoopten, werden die congressen een stuk plezieriger en waarschijnlijk nog informatiever ook.

Een aantal voorbeelden maakt duidelijk waarom.

Onder het kopje ‘Geef geen commentaar op jezelf tijdens de presentatie’ constateren de auteurs: ‘Mensen komen vaak vlak voordat ze beginnen met het excuus dat ze zich niet optimaal hebben kunnen voorbereiden. Fout! In plaats van sympathie bereik je hiermee het tegenovergestelde: je toehoorders zullen denken dat je je helemaal niet goed hebt ingelezen en vragen zich af waarom zij dan wel naar jou moeten luisteren. Niet doen dus.’

Van langdradigheid houden de auteurs evenmin. Ze geven een uiterst waardevol advies. ‘Als je tien minuten mag praten, wees dan niet bang om korter te spreken. Niemand heeft ooit geklaagd dat de opening van een congres te kort was.’ En van half, onafgerond werk zijn ze ook niet gediend. ‘Mocht je overwegen te eindigen met het stellen van vragen: niet doen! Sluit eerst goed af en bied daarná de mogelijkheid tot het stellen van vragen of bedank voor de aandacht.’

De allerbelangrijkste tip heeft betrekking op het hardnekkig gebruik van de PowerPoint presentatie. Wie geregeld congressen bezoekt, weet dat er nauwelijks krachtiger slaapmiddelen zijn dan de geprojecteerde lichtbeelden van woorden die je amper kunt lezen terwijl er iemand naast de lichtbak die woorden in een net iets andere volgorde voorleest. De ‘spreker’ gebruikt zijn sheets als spiekbrief. ‘Nooit doen’, adviseren de auteurs.

Volgens hen moet je PowerPoint alleen gebruiken als het echt wat toevoegt. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer je een onderdeel van je betoog kernachtig samenvat. Of wanneer je een deel van je verhaal met een heldere grafiek wilt illustreren. Maar in alle andere gevallen moet de PowerPoint uit. Tenminste als je een helder en goed betoog wilt houden.

Dit soort praktische tips zijn slechts voorbeelden van de vele waardevolle suggesties die de auteurs van ‘Debatteren om te winnen’ in hun heldere betoog hebben verwerkt.