16 mei 2013 | Martin van der Sluis

Marketeers zijn schijters. Omdat ze bang zijn voor internet. En dus doen ze maar wat online. Het liefst het oude, vertrouwde spelletje. Zenden. Geen permissie, maar interruptie. 'Wij van WC-eend adviseren WC-eend.'

Zo, binnen zonder kloppen. In your face. Black Sabbaths album-opener Neon Knights is er niets bij (beetje gezochte vergelijking, maar geïnspireerd door de cover - frisgewassen Hollandsche schone in jarenzeventigbloesje - en de titel - 'Alle 13 Goed' met de toevoeging: originele versies).

Hospes houdt ervan de dingen bij hun naam te noemen, heeft een licht provocerende toon en kan zich als verbaasde journalist een stijl van de onwetende permitteren (op de achterflap wordt Hospes overigens als marketingexpert opgevoerd). En dus gaan we met Hospes op reis langs een aantal ingewijde online marketeers om onze angst en zijn onwetendheid te overwinnen.

Overlap ligt op de loer want de meeste geïnterviewden onderschrijven de openingsstelling van het boek, de een wat genuanceerder dan de ander. 13 originele tools passeren, toegelicht door 15 kenners, van seeding tot twitteren, van crowdsourcing tot empowering. Een vogelvlucht over het online medialandschap, resulterend in 13 algemene tricks en tips. Plus een lijst met relevante links en een website met meer (actuele) informatie.

'Alle 13 Goed' leest lekker weg en biedt de angstige marketeer een overzicht van wat er online allemaal mogelijk is. De ambitieuze doelstelling uit de inleiding - marketeers weten na het lezen van dit boek weten wat ze wel of niet moeten doen op het net - wordt echter niet gehaald. De reis is ook hier mooier dan de aankomst.

Alle 13 goed!
16 mei 2013 | Martin van der Sluis

Marketeers zijn schijters. Omdat ze bang zijn voor internet. En dus doen ze maar wat online. Het liefst het oude, vertrouwde spelletje. Zenden. Geen permissie, maar interruptie. 'Wij van WC-eend adviseren WC-eend.' Zo, binnen zonder kloppen. In your face. Black Sabbaths album-opener Neon Knights is er niets bij (beetje gezochte vergelijking, maar geïnspireerd door de cover - frisgewassen Hollandsche schone in jarenzeventigbloesje - en de titel - 'Alle 13 Goed' met de toevoeging: originele versies).

1 december 2009 | Maria Genova

Een schreeuwerige felgele boekomslag met maar liefst twee uitroeptekens. Op deze manier probeert schrijver Cor Hospes de aandacht te trekken voor online marketingtools. En met succes, want dit druk opgemaakte boek 'Alle 13 goed! De beste online marketingtools!' valt zeker op. De inhoud is gelukkig zakelijker van toon.

In 'Alle 13 goed!' interviewt Cor Hospes tal van experts, die soms interessante voorspellingen doen. Zoals: 'Ik voorzie dat consumenten zich straks gewoon laten betalen als adverteerders hun online gedrag willen volgen.'

Hospes besteedt heel veel aandacht aan de successen van grote bedrijven met flinke budgetten voor online media. Je zou zeggen dat internet juist voor de kleine ondernemers een uitstekend medium is om publiciteit te krijgen. Ze worden echter naar de standaard advertentiekanalen doorverwezen zoals Marktplaats en Google en pas als ze meer te besteden hebben, komen ze in aanmerking voor virals. Virals? Wie niet echt thuis is in de wereld van online marketing, struikelt in dit boek geregeld over termen als virals, cocreatie, seeding, brand utility en nog meer fraaie Engelse leenwoorden. Sommige legt de auteur goed uit, andere helemaal niet.

'Alle 13 goed!' is een boek dat marketeers en al die andere online geïnteresseerden in een paar uurtjes bijpraat over wat ze wel of niet moeten doen op het net,' belooft Hospes in zijn voorwoord. De marketeers kunnen hem waarschijnlijk volgen, 'al die andere online geïnteresseerden' raakt hij onderweg hopelijk niet kwijt. Ondanks mijn persoonlijke interesse en enkele jaren marketingopleiding stoorde ik me aan de overdaad aan termen (leaderboards, videorectangles, behavioral targeting). Hospes heeft goede voorbeelden uit de hele wereld verzameld, maar ik mis concrete praktische tips. Welke mogelijkheden heb je als kleine ondernemer om zelf aan de slag te gaan? Natuurlijk kun je op Marktplaats adverteren, maar Marktplaats krijgt 220.000 nieuwe advertenties per dag, twee per seconde. Hoe groot is de kans dat jouw product daar ontdekt wordt?

Dat je moet zorgen dat je op Google opvalt, is ook een open deur. Je hebt immers gelezen dat 80 procent van de mensen niet verder kijkt. Maar ja, hoe krijg je het voor elkaar dat je bij de eerste tien zoekresultaten komt? Een heldere site met direct enkele trefwoorden is het antwoord in dit boek. Geen fora, flash, zoekfuncties, Javascript en cookies gebruiken, want dan raakt de Google zoekrobot de weg kwijt. Toch hebben heel veel populaire websites fora en zoekfuncties.

Blijkbaar moet je een beetje mazzel hebben om als digibeet een hoge notering op Google te bemachtigen. Even de proef op de som: als ik mijn naam intyp, scoor ik alle tien beste plekken wereldwijd van ruim vier miljoen sites, inclusief een verwijzing naar een bijzonder goed gelezen recensie op Managementboek.nl. Het geheim van een digibeet? Zoveel mogelijk verwijzingen naar je website via andere sites: daar trappen de zoekrobots van Google heel gemakkelijk in. Meer geheimen kan ik helaas niet prijsgeven, want die ken ik simpelweg niet. Gelukkig geeft het boek 'Alle 13 goed!' in dit geval enkele zeer nuttige tips, zoals hoe te controleren welke problemen de zoekrobots van Google ondervinden bij het doorzoeken van je website. Met het gratis programma Google Analytics kun je bovendien precies volgen waar de bezoekers van je website vandaan komen en wat ze zoeken.

Inmiddels oriënteert 95 procent van de consumenten zich via internet bij de aanschaf van een product en voor 73 procent is dit resultaat bepalend. Als ondernemer ontkom je er niet aan om je in de online-mogelijkheden te verdiepen. Het boek 'Alle 13 goed!' is een mogelijk startpunt.

Alle 13 goed!
1 december 2009 | Maria Genova

Een schreeuwerige felgele boekomslag met maar liefst twee uitroeptekens. Op deze manier probeert schrijver Cor Hospes de aandacht te trekken voor online marketingtools. En met succes, want dit druk opgemaakte boek 'Alle 13 goed! De beste online marketingtools!' valt zeker op. De inhoud is gelukkig zakelijker van toon. In 'Alle 13 goed!' interviewt Cor Hospes tal van experts, die soms interessante voorspellingen doen. Zoals: 'Ik voorzie dat consumenten zich straks gewoon laten betalen als adverteerders hun online gedrag willen volgen.'

9 november 2009 | Kees Groeneveld

Marketing is een leuk vak. Het gaat bij marketing niet zozeer om het kennen van de rijtjes als de 6 p's enzovoorts, maar het gaat om creativiteit: Hoe breng ik mijn produkt- en dienstenportfolio onder de aandacht bij mijn doelgroep op een wijze die leidt tot relatiebinding en omzet- en afzetvergroting.

'Alle 13 goed' van Cor Hospes is een goed leesbaar boek dat ingaat op veel verschillende vormen van online marketingtools. Hospes probeert geen link te leggen met de marketingtheorie, maar doet aan de hand van praktische voorbeelden suggesties hoe je met verschillende online tools kunt omgaan. Voor de marketeer die de online marketingwereld niet kent is het een prettig geschreven boek, dat zich niet verliest in technische verbijzonderingen. Het boek behandelt onderwerpen als Blogging, LinkedIn, Flickr, Facebook, Youtube, Google Adwords, Hyves, crowdsourcing en co-creatie. Voor de doorgewinterde internetgeoriënteerde marketeer geen nieuws, maar voor vele anderen die internet wel zien als interessant medium maar geen ideeën hebben wat ze er mee kunnen of moeten, biedt het boek een prachtig vergezicht. Daarnaast gaat Hospes in op de vraag hoe je de zoekresultaten op het internet kunt beïnvloeden, waardoor je sneller gevonden kunt worden door de googlende (potentiële) klant. Ook wordt in het boek aangegeven hoe je achteraf kunt meten welke bezoekers op je website geweest zijn

Het sterke van het boek is er dat vele internetgeoriënteerde marketeers in aan het woord komen. Het is daardoor niet een visie van één schrijver, maar geeft een bundeling van visies weer. Jammer is dat het sterk uitgaat van webmarketing rondom producten en minder gericht is op webmarketing rondom diensten.

Na het lezen van 'Alle 13 goed' ga je met andere ogen kijken naar webgebaseerde marketing. Het vergt een andere wijze van communiceren met je doelgroepen. Het maakt je bewust van de online mogelijkheden, maar het succesvol benutten van deze mogelijkheden hangt gelukkig nog steeds af van de creatieve geest van de marketeer!

Alle 13 goed!
9 november 2009 | Kees Groeneveld

Marketing is een leuk vak. Het gaat bij marketing niet zozeer om het kennen van de rijtjes als de 6 p's enzovoorts, maar het gaat om creativiteit: Hoe breng ik mijn produkt- en dienstenportfolio onder de aandacht bij mijn doelgroep op een wijze die leidt tot relatiebinding en omzet- en afzetvergroting. 'Alle 13 goed' van Cor Hospes is een goed leesbaar boek dat ingaat op veel verschillende vormen van online marketingtools. Hospes probeert geen link te leggen met de marketingtheorie, maar doet aan de hand van praktische voorbeelden suggesties hoe je met verschillende online tools kunt omgaan. Voor de marketeer die de online marketingwereld niet kent is het een prettig geschreven boek, dat zich niet verliest in technische verbijzonderingen. Het boek behandelt onderwerpen als Blogging, LinkedIn, Flickr, Facebook, Youtube, Google Adwords, Hyves, crowdsourcing en co-creatie. Voor de doorgewinterde internetgeoriënteerde marketeer geen nieuws, maar voor vele anderen die internet wel zien als interessant medium maar geen ideeën hebben wat ze er mee kunnen of moeten, biedt het boek een prachtig vergezicht. Daarnaast gaat Hospes in op de vraag hoe je de zoekresultaten op het internet kunt beïnvloeden, waardoor je sneller gevonden kunt worden door de googlende (potentiële) klant. Ook wordt in het boek aangegeven hoe je achteraf kunt meten welke bezoekers op je website geweest zijn

Push!
29 mei 2009 | Pierre de Winter

Online is de toekomst, maar marketeers hebben daar nog altijd niets van begrepen. Liever dan zich te bekwamen in het online in gesprek raken met hun klant, vallen ze die nog maar es lastig met een peperdure commercial of een abri-poster. ‘Push’ in plaats van ‘pull’. Cor Hospes wil marketeers van hun internetangst afhelpen met een informatief en lekker geschreven boek: Alle 13 goed!

De reden voor dit boek is bekend: marketeers - vooral de oudere generatie - maken nauwelijks gebruik van de mogelijkheden van online marketing. Maar dat het zo erg is als Hospes beschrijft, wist ik niet. ‘90 Procent van de Nederlandse A-merken is aanwezig op internet’, citeert hij twee internetprofs die hij gesproken heeft. ‘Maar een echte online strategie ontbreekt. Ze doen maar wat.’

In een onderzoek dat het Tijdschrift voor Marketing jaarlijks houdt, beaamden vorig jaar zes van de tien marketeers dat ze onvoldoende knowhow hebben van online marketing. En vier op de tien konden spontaan geen enkele aanbieder van online advertising noemen. Van de oudere garde had ik dat met Hospes wel verwacht. Maar waarom de jonge generatie marketeers zo op zich laat wachten, blijft - los van het feit dat ‘creatieven’ nou eenmaal liever mooie filmpjes maken dan dat ze zich verdiepen in het surfgedrag van de consument - een lastige vraag. Misschien is het dit wel gewoon: internet praat terug.

Hoe dan ook: een en ander resulteerde in het najaar van 2008 in grote chocoladeletters op de voorpagina van datzelfde Tijdschrift voor Marketing: ‘Marketeers zijn schijters’. De branche is zich pijnlijk bewust van zijn eigen tekortkomingen.

Hospes sprak voor zijn boek enkele tientallen webmarketeers. De pioniers die alles weten van zaken als crowdsourcing, microbloggen, social advertising en natuurlijk de kracht van de zoekmachine. Uit alle verhalen en inzichten die hij opdoet, destilleert hij dertien gereedschappen voor de beginnende online marketeer, die hij vervolgens in dertien hoofdstukken introduceert, uitlegt en illustreert. Liever dan het marketingvolk een verdiende trap onder de collectieve kont te geven, verschaft hij al die professionals die maar op de rand van de duikplank rond blijven hangen, inzicht in het zwembad waar ze ooit toch eens in zullen moeten duiken.

Het Twittert, Facebookt en Youtubet van de pagina’s, maar Hospes maakt waar wat hij belooft. Na lezing van dit zeer prettig geschreven en conceptueel - naar de platte hitverzamelingen uit de jaren zeventig - goed in elkaar zittende boek heeft de wereld van online marketing geen geheimen meer en kun je met een verhelderde geest beginnen de wetten die in het digitale universum regeren naar je hand te zetten. Misschien ben je dan nog niet klaar voor het diepe, maar het niveau van het pierenbad ben je wel ontstegen.