14 januari 2010 | Wim Kweekel

U heeft vast wel eens een aflevering gezien van Gordon Ramsay in 'Kitchen Nightmares'. Een soms vloekende Ramsay die de eigenaar en het personeel duidelijk maakt wat er moet gebeuren om het betreffende etablissement weer op de rails te krijgen. Michiel Hogerhuis heeft deze tv-serie als basis gebruikt om een vergelijking te maken met organisatieadvieswerk; 'Vloeken als Gordon Ramsay'. Een vergelijking die heel erg goed is uitgevallen. Resultaat: een zeer leesbaar boek dat voor menig adviseur en manager van onschatbare waarde kan zijn.

Het boek 'Vloeken als Gordon Ramsay' is geschreven voor adviseurs die willen behoren bij de 1% echt goede adviseurs. Die adviseurs, aldus Michiel Hogerhuis, weten dat goede adviezen geven meer is dan het schrijven van uurtjes. Iets wat bij mening adviseur het geval is (geworden).

Net als Gordon Ramsay wordt een adviseur ingehuurd om iets te verbeteren. Alleen bij Ramsay is het direct duidelijk wat er verbeterd moet worden: het restaurant. Betere inrichting, betere keuken, beter bediening en bovenal beter management. Deze verbeteringen zijn onmiddellijk zichtbaar en meetbaar in de klantbeleving en daarmee in de omzet. De adviezen van Ramsay moeten natuurlijk wel worden uitgevoerd. Een botte benadering van het management of de personeelsleden kan dan wel eens noodzakelijk zijn.

Hogerhuis maakt de vergelijking met een patiënt en een dokter. Zodra een patiënt een dokter kiest, wordt de dokter verantwoordelijk voor de gezondheid van de patiënt. Deze legt zijn gezondheid in de handen van de dokter. Daar tegenover staat dat de dokter van de patiënt mag verwachten dat zijn voorschriften nauwgezet worden opgevolgd, hij is namelijk de expert. Bij advieswerkzaamheden is het niet anders. Eén van de lessen is dat helpen en adviseren alleen kan als de ander echt geholpen wil worden en openstaat voor veranderingen. Iets wat in adviessituaties nog wel eens anders wil zijn, volgens Hogerhuis en mijn eigen ervaringen.

De benadering van Ramsay (en de adviseur) is dus in sommige gevallen absoluut noodzakelijk om een verandering teweeg te brengen. Dit brengt met zich mee dat de adviseur soms een totaal andere zienswijze heeft dan de opdrachtgever - maar daar is deze dan ook adviseur voor. Hogerhuis geeft aan dat een adviseur met spanningen moet kunnen omgaan. Kortom: adviseren is een vak en het is keihard werken om daar goed in te worden.

'Vloeken als Gordon Ramsay' kan zeker een hulp bieden aan degene die een zeer goede adviseur wil worden. De ervaring van de schrijver is dat de lengte van een adviesopdracht veelal omgekeerd evenredig is met de kwaliteit van de organisatieadviseur: hoe hoger de kwaliteit van de adviseur, hoe korter de duur van de opdracht en hoe beter het resultaat. Met een beter resultaat kan er een hoger tarief worden gerekend. Kortom: een boek voor iedere adviseur die betere resultaten wil bereiken, in minder uren maar wel tegen een hoog tarief. Naast bruikbare tips staan er bovendien heel wat lessen in voor managers. Een absolute aanrader!

1 december 2009 | Peter Vermeulen

Is Gordon Ramsay nu grof en achterbaks, of juist direct en open? Michiel Hogerhuis koppelt de basisingrediënten van succesvol ondernemen, veranderen en omgaan met mensen aan de vaak omstreden televisieserie 'Kitchen Nightmares'. In deze serie wordt Gordon Ramsay gevraagd om de eigenaar van een restaurant te helpen om zijn slecht lopend bedrijf weer rendabel te maken. 'Kitchen Nightmares' en dus dit boek gaan over adviseren. Maar gaan alle adviseurs na het lezen straks vloeken als Gordon Ramsay?

Volgens Michiel Hogerhuis speelt Gordon Ramsay geen spelletjes, maar zegt eenvoudig wat hij vindt waar iedereen bij staat. Iets wat je van alle adviseurs mag verwachten. Iedereen heeft hem wel een keer op de televisie voorbij zien komen. Gordon Ramsay, vloekend en tierend. Vaak hoort u meer piepjes in een zin dan woorden. Is dat nu nodig? Wat er volgens Michiel Hogerhuis valt te leren van deze chef-kok beschrijft hij in 'Vloeken als Gordon Ramsay'.

'Kitchen Nightmares' en dus ook dit boek gaan over effectief adviseren en de relatie tussen adviseur en opdrachtgever. Hoe kan ik een ander zo effectief mogelijk helpen? Tevens gaat het over management, de onderneming en de geheimen van succesvol ondernemen. En het gaat het over veranderen en de bereidheid daarvoor. Maar 'Vloeken als Gordon Ramsay' gaat voornamelijk over de vraag hoe je verandering realiseert.

In tegenstelling tot een fiks aantal adviseurs is de auteur (evenals Ramsay en ondergetekende) van mening dat adviseurs zich totaal niet moeten voorbereiden op het eerste gesprek met een mogelijke opdrachtgever. 'De enige reden dat adviseurs zich voorbereiden is omdat ze de juiste antwoorden willen geven. Dat levert geen intakegesprek op, maar een commercieel gesprek.' De eerste indruk en het eerste gesprek bepalen namelijk alles. Zoals Hogerhuis duidelijk beschrijft, werkt adviseren alleen als om jouw hulp wordt gevraagd. Dat evenals in 'Kitchen Nightmares' vaak de opdrachtgever tevens het probleem is, kan een spanningsveld creëren tussen opdrachtgever en adviseur.

Hogerhuis durft zich kwetsbaar op te stellen om de standaard adviesvraag en de bijpassende kant-en-klare oplossingen van velen adviesbureaus ter discussie te brengen. Dit boek bespaart u dus veel geld. Tevens verklaart hij waarom Gordon Ramsay twee van de meest essentiële eigenschappen van een goede adviseur of manager bezit. Namelijk: hij kan tegen spanning en hij blijft het contact aangaan. Dit licht Hogerhuis toe aan de hand van zeer herkenbare voorbeelden.

Veranderen kan niet zonder spanning voelen; u dient de spanning vast te houden en elke poging van anderen om de spanning weg te halen te onderbreken. Verder dient u de ander niet te laten ontsnappen en het contact maximaal te houden. Kijk een aflevering van Ramsay en u herkent direct bovenstaande werkwijze. Oefenen dus, maar zonder te vloeken alstublieft.

Een andere stelling van de auteur die ik volledig onderschrijf, is dat je als adviseur of manager niet alles tot in detail hoeft te weten. Uiteraard dient u in grote lijnen te weten waarover het gaat. De expertise is namelijk veelal in de organisatie voldoende aanwezig. Wel dient u vanuit ervaring op het juiste moment een afgewogen besluit te kunnen nemen. 'Het doet er vaak veel meer toe dat er iets besloten wordt dan wát er besloten wordt.' Het is soms experimenteren, zien wat er gebeurt en daar vervolgens weer adequaat op reageren. Wees wel zeker van uw keuze, ook al kun je niet alles weten.

Een andere door Ramsay, Hogerhuis en ondergetekende gehanteerde gouden regel is: ga af en toe uit eten in je eigen restaurant en ervaar hoe het is om cliënt te zijn. Als u namelijk ervaart wat het is om cliënt te zijn, kijkt u ook anders naar uw cliënt. Deel deze ervaring ook met uw collega's. 'Mensen spreken zegt meer dan welke vragenlijst dan ook.'

Michiel Hogerhuis gebruikt ter ondersteuning veel teksten uit 'Kitchen Nightmares' in zijn boek. Op internet kunt u deze benoemde filmfragmenten bekijken om zo de methodiek van Ramsay te bestuderen. Ik adviseer om het boek eerst helemaal te lezen en vervolgens het boek opnieuw te lezen ondersteund met de beschreven televisiefragmenten.

De essentie van 'Vloeken als Gordon Ramsay' is dat open communicatie - waarin niets te raden overblijft - de gezondste manier is om met elkaar om te gaan. Dan blijkt dat de methode van Gordon Ramsay ook voor u werkt. Bestudeer dit boek en de filmpjes en wordt ook een succesvol adviseur of manager zonder te vloeken als Gordon Ramsay.