Darwin voor managers
1 maart 2010 | Erik de Vries

Darwin voor managers gaat niet, zoals de titel misschien doet vermoeden, over ‘survival of the fittest’. Cognitief psycholoog Max Wildschut zoekt in het boek - onder andere - naar overeenkomsten tussen leidinggeven en opmerkelijk, succesvol gedrag van dieren. Dit klinkt wat obligaat, maar dat is het niet.

Wildschut hangt de stelling aan dat de mens het beste presteert in een systeem dat aansluit bij de natuur. De mens is van nature een sociaal ingesteld dier en de moderne manager die hier het meeste rekening mee houdt, zal tevredenheid oogsten bij zijn werknemers, wat weer zijn positieve gevolgen heeft voor de productiviteit. Hiervoor moet de manager echter wel durven vernieuwen. Wildschut brengt in zijn boek aansprekende en overtuigende voorbeelden van bedrijven die deze gedacht goed tot zich hebben laten doordringen.

Het boek is opgedeeld in vier delen. Het eerste deel is een noodzakelijke, theoretische inleiding over evolutionaire psychologie en biologie. Het tweede deel gaat over het functioneren van de mens in sociale omgevingen, het derde deel juist over de mens als individuele werknemer. In het slotdeel schrijft Wildschut over de rol van leiders en leidinggeven. Welk aspect Wildschut ook aansnijdt, keer op keer hamert hij op het bijna gegarandeerde succes van het evolutionair denken bij managementprocessen. De vraag rijst waarom de lijst van bedrijven die deze benadering succesvol hebben toegepast niet veel langer is. Helaas geeft het boek daar geen antwoord op, voor scepsis of twijfel is in Darwin voor managers geen plaats.

Hoewel ‘Darwin voor managers’ grotendeels een theoretisch boek is, sluit Wildschut veel hoofdstukken af met tips, of een lijstje ‘don’ts’ met betrekking tot een onderwerp of dilemma. Daarmee wil de schrijver benadrukken dat de drempel om datgene toe te passen wat hij betoogt, laag is. Aardig, maar daar ligt niet de kracht van het boek. Het boek is een interessante visie op leidinggeven die in de toekomst heel goed aan populariteit kan winnen.

22 februari 2010 | José Otte

In 'Darwin voor managers' laat Max Wildschut ons zien hoe we meer uit onze medewerkers kunnen halen door in te spelen op hun natuurlijke behoeften. Een heel leesbaar boek voor als u menselijk gedrag eens van een andere kant wilt bekijken.

Max Wildschut is opgeleid als cognitief psycholoog en maakt in zijn werk veelvuldig gebruik van wetenschappelijke kennis. De evolutietheorie van Darwin speelt hier een steeds belangrijkere rol in en is meer en meer zijn kijk op organisaties gaan bepalen. Hij verdient zijn brood met het geven van advies over het menselijk aspect van werk. Hij leert leidinggevenden hoe ze de prestaties van hun medewerkers kunnen verbeteren of verzuim terug kunnen dringen.

'Darwin voor managers' begint hij met een vergelijking van hoe dierentuinen in de loop van de tijd zijn verbeterd en hoe het voor de dieren steeds prettiger wordt om er te zijn. Hij geeft als voorzetje voor zijn boek aan hoe de moderne organisatie nog wat kan leren van de omslag die dierentuinen hebben gemaakt.

Max Wildschut leidt ons van de mechanistische benadering naar een organische benadering van het leiden van mensen. Binnen de mechanistische benadering worden mensen als een systeem gezien; bijzonder traditioneel, met een goed organisatieontwerp, met duidelijke processen en functies. Belangrijk hierin is het beschrijven van kennis, vaardigheden en competenties. Om in zo'n benadering als manager goed te functioneren is het belangrijk om een goede taakomschrijving te hebben. Het meten van inspanning en resultaat wordt gekoppeld aan straf en beloning.

Bij de organische benadering gaan we er echter vanuit dat de mens een levend organisme is, dat reageert op zijn omgeving. De manager faciliteert in plaats van controleert. In 'Darwin voor managers' kunnen we als manager of leider leren hoe we meer uit onze medewerkers kunnen halen, door een beter begrip of inzicht in het menselijk handelen. Wat hebben we nodig om gemotiveerd te raken? Wat kunnen we als managers doen om die motivatie groter te maken?

We leren de inzichten van de evolutionaire psychologie toe te passen in ons werk, in onze organisaties. Niet alleen om tot hogere prestaties te komen, maar ook om het welzijn van mensen te verbeteren. Eerst leren we de basis, waarbij Wildschut zaken als cultuur en veranderkunde verduidelijkt op basis van biologische benaderingen. Dan kijken we naar sociale aspecten zoals effectieve samenwerking die grotendeels afhankelijk is van onderling vertrouwen. Hoe we synergie kunnen laten ontstaan door een goede en open communicatie. Hoe we de klant kunnen zien als onderdeel van de organisatie, net als onze eigen medewerkers. Daarna kijken we naar ambitie en talent.

Evolutie heeft een zekere visie en wijsheid, zegt Max Wildschut. Visie omdat het niet alleen kijkt naar de winst van vandaag, maar naar het effect van beslissingen over de gehele levensduur. Wijsheid omdat het altijd de juiste balans weet te vinden tussen de belangen van vandaag en die van overmorgen.

In 'Darwin voor managers' staan geen nieuwe dingen, maar het is zeker heel interessant voor iedereen die zich afvraagt waarom we dingen doen. Door de duidelijke omschrijvingen lezen we hoe we aan de slag kunnen om het beste uit ons zelf en onze medewerkers te halen. Wildschut gebruikt zeker niet al te wetenschappelijke taal en geeft prachtige voorbeelden en verwijzingen naar de dierenwereld. Echt een boek voor mensen die dingen eens van een andere kant willen bekijken! Max Wildschut heeft bovendien een uitgebreide lijst met boeken toegevoegd voor de onderzoekende geest die meer wil weten en het onderwerp nog verder wil uitdiepen.

Ik zal een aantal van zijn vergelijkingen uit Darwins theorie zeker gebruiken in mijn trainingen, om dingen duidelijk te maken - vanuit een ander blikveld.