Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
21 mei 2012 | Veerle Blajic-Kik

Louis van Gaal, Dick Advocaat en Co Adriaanse zijn het met elkaar eens: Toon Gerbrands is een genie. In dit boekje laat hij tal van uitspraken en stellingen zien die je kunnen helpen geïnspireerd te raken voor wat betreft coachen en presteren. Dat Gerbrands succesvol is in het coachen staat buiten kijf, voor wie twijfelt staat er op de binnenflap vermeld welke prestaties hij al geleverd heeft. Als je op zoek bent naar de weg naar de top of een manier om te winnen, dan is 'Inspiratie' een leuk middel om je te motiveren.

Veel kleur, foto's, opvallende lettertypen: 'Inspiratie' is een feest om naar te kijken. Met prikkelende teksten die kort en kernachtig zijn geformuleerd daagt Toon Gerbrands je uit om beter te worden in wat je doet. Hij heeft vooral veel ervaring en bekendheid in de sportwereld, wat je ook goed kunt merken aan zijn voorbeelden.

Heel duidelijk in dit boek is dat het gericht is op winnen en de top bereiken. Ik denk ook dat je als coach veel van de teksten letterlijk tegen je coachee kunt zeggen, wanneer je die wilt helpen om een doel te behalen. Ik heb het hier dan over niet over de coach die op de werkplek de individuele ontwikkeling van een medewerker komt stimuleren, want daar vind ik Gebrands te hard voor in zijn boek. Alleen als je de beste wilt worden op een specifiek gebied zou ik dit boek aanraden.
In mijn eigen werk, tijdens het trainen en coachen van nieuwe medewerkers zie ik veel minder toepassingsmogelijkheden. Zo noemt Gerbrands bijvoorbeeld 'De tweede plaats telt niet en wordt snel vergeten.' Dit is waar voor wat betreft de sportwereld, maar wanneer je tien nieuwe collega's opleidt kun je er geen wedstrijd van maken om de hoogste score op toetsen en praktijktesten te halen. We zijn niet zo geïnteresseerd in winnaars en verliezers, maar gewoon in mensen die hun werk goed doen. In het bedrijfleven telt (meestal) veel meer je constante resultaat en je persoonlijke ontwikkeling dan het moeten pieken.

Het ligt er ook maar aan wat je intentie is natuurlijk. Zoals op de binnenflap vermeld staat, heeft Gerbrands als milieumanager bij de gemeente Harderwijk de milieuprijs in de wacht gesleept. In zo'n geval werk je als team naar het beste resultaat op een specifiek gebied en dat is natuurlijk wél heel erg doelgericht.

Veel van de pagina's leveren wel een tekst op om sowieso eens goed bij stil te staan, of je nu coacht of niet. (Al stelt de auteur dat iedereen wel iemands coach is, al is het maar van jezelf.) Zo stelt hij bijvoorbeeld dat 6 smsjes gelijk staan aan 1 email, 14 emails zijn 1 telefoongesprek etc. Hij concludeert dat mensen relaties willen en dat je daarom beter zo direct mogelijk, dus in echte gesprekken, met mensen kunt communiceren. Daar kan ik me goed in vinden, zeker omdat het in mijn werk juist om communicatie draait. Ook zijn checklist voor een winnende organisatie vind ik erg goed, veel punten erop heb ik inderdaad ondervonden.

Al met al geeft elke pagina je iets om over na te denken. Zelfs als je het er niet mee eens bent, zul je hierdoor wel je eigen visie scherper gaan formuleren en kom je weer een stap verder. Zoek je prestatiegerichte inspiratie, dan sla je de spijker op zijn kop met dit boek. Zoek je meer iets ontwikkelingsgerichts, dan kun je vast wel een boek vinden dat beter aansluit.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden