10 februari 2016 | Peter Streefkerk

Problemen, zorgen en vraagstukken op het gebied van leiderschap, organisatie, strategie en uitvoering binnen je bedrijf of organisatie. Onderwerpen waarover de afgelopen eeuw onnoemelijk veel boeken en artikelen zijn geschreven.

De keuze is reuze, maar hoe bepaal je nu het verschil tussen waardevol en waardeloos? Met het boek ‘MBA in één dag’ helpen de auteurs Ben Tiggelaar en Joël Aerts je daarbij op weg door van de onderwerpen leiderschap, organisatie, strategie en uitvoering de ideeën van de meest vooraanstaande managementdenkers per hoofdstuk samen te vatten.

In het eerste deel van het boek komt het onderwerp leiderschap aan de orde via de theorieën van Peter Drucker, Stephen Covey, Robert Quinn en Ken Blanchard. Zoals zelf aangegeven door de auteurs aan het begin van dit deel zijn de meningen verdeeld over wat leiderschap nu precies inhoudt en waarom het zo belangrijk is. Daarin bewijst dit deel en daarmee het boek direct al zijn waarde, want in korte, krachtige stukken tekst worden de verschillen en overeenkomsten tussen de theorieën uiteengezet en inzichtelijk gemaakt met praktijkvoorbeelden. De uitspraak ‘leiderschap is het vermogen om anderen te beïnvloeden, te motiveren en in staat te stellen om bij te dragen aan de effectiviteit en het succes van de organisatie van welke ze deel uitmaken’ geeft aan waarom meer inkopers zich in dit onderwerp zouden moeten verdiepen.

Het tweede deel behandelt de visies van Henry Mintzberg, Tom Peters, Michael Hammer en Marcus Buckingham over inrichting van organisaties, ontwikkeling van excellente organisaties, eventuele herinrichting van organisaties en niet onbelangrijk hoe je de sterke punten van mensen in een organisatie productief maakt. Want dat is wat alle goeroes gemeen hebben in hun stellingname over dit onderwerp: de mensen maken het verschil. Daarbij is het vele malen interessanter je met name te richten op de sterke in plaats van op de zwakke punten van diezelfde mensen. En laat dat laatste nu net niet de wijze zijn waarop veel mensen binnen organisaties worden beoordeeld en gestimuleerd om zich verder te ontwikkelen.

De ideeën van Michael Porter, Philip Kotler en Alexander Osterwalder komen terug in het derde deel. Onderwerpen, zoals de essentie van marketing, de basisstrategieën, het verbinden van je strategie met je interne organisatie en het samenvoegen van al die elementen tot een goed businessmodel. De invulling van de strategie vormt als het ware het cement tussen de onderdelen van een goede inrichting van je organisatie.

Het vierde en laatste onderdeel over uitvoering vormt het logische sluitstuk van het boek, want zonder een probate en adequate uitvoering zijn leiderschap, organisatie en strategie zonder enige waarde. In dit deel vind je de theorieën van Jim Collins, John Kotter, Robert Kaplan & David Norton en Eli Goldratt terug. De ontwikkeling van een goed naar geweldig bedrijf, de beschrijving van een effectieve veranderaanpak, de vertaling van een strategie naar concrete acties die iedereen begrijpt en het logische begin van al die veranderacties vormen de onderwerpen in dit deel.

Zonder kennis van alles wat er om je heen gebeurt, kun je niet goed functioneren als inkoper. Dat betekent werk aan de winkel. Het boek ‘MBA in één dag’ biedt je de kans dat op een heel efficiënte manier te doen. Qua tijdsinvestering kost het lezen van het boek je niet meer dan de beloofde ene dag. Uiteraard wel met de bedoeling om het boek later nog eens te herlezen als je met een specifiek onderwerp aan de slag gaat. Het boek levert je de inspiratie op om nu eens niet van binnen naar buiten te bekijken, maar van buiten naar binnen. Alleen al die andere invalshoek is het meer dan waard dit boek aan te schaffen. Die kleine investering verdien je vervolgens gegarandeerd terug als je tegenover je collega’s blijkt kunt geven van een bredere (bedrijfskundige) blik op de bedrijfsvoering.

InFocus: 'MBA in een dag'
8 november 2013 | Nienke van Oeveren

Alle bekende managementdenkers komen aan bod in MBA in een dag'. Hun meest inspirerende ideeën, superscherp samengevat en glashelder geordend. Met tal van voorbeelden, checklijsten en praktische tips. Wat vinden de klanten van Managementboek van dit boek van Ben Tiggelaar?

Robert Kroon
Programma Directeur Business Development Innovatie bij ARCADIS Nederland

Bij innovatie draait het erom om steeds de klantbehoeften in lijn te brengen met de kwaliteiten van de organisatie. In mijn baan zoek ik daarom constant naar de meest efficiënte en effectieve manier dit met anderen (intern én extern) ‘georganiseerd’ te krijgen.

Bij het snel vinden van onderbouwingen en verrijking van mijn gut feeling en kennis helpt dit heerlijk compacte boek met zeer veel informatie enorm. In het deel ‘Business Modellering’, ontleedt je een nieuw te bouwen bedrijf, programma of project. Met dit inzicht test je verschillende verdienmogelijkheden en dat werkt als een trein. Ook ‘dienend leiderschap’ bevestigt het handelen van Arcadis. Hierbij gaat het niet om de leider als persoon, maar over het bundelen van de kwaliteiten van medewerkers door die leider. Zoals Ben tijdens zijn introductiebijeenkomst ook aangaf: ‘Je haalt er meer uit als je gericht vanuit een vraagstuk leest.’ Dat kan ik inmiddels beamen. Het is een ‘ezelsoren-met-koffievlekken’-boek op mijn bureau geworden.

8,5

Jaap Mackaay
Directeur/eigenaar Pure M

Met veel plezier heb ik het nieuwe boek van Ben Tiggelaar gelezen. Na mijn MBA-opleiding was het een vlaag van herkenning. Een echte en duidelijke opfrisser van de theorieën en modellen van grote managementdenkers. Het boek is zeer overzichtelijk vormgegeven, theorieën zijn geordend per aandachtsgebied, waarbij elk aandachtsgebied zijn eigen kleur heeft gekregen. Waar nuttig en nodig zijn de hoofdstukken van bijbehorende modellen voorzien. Elk hoofdstuk wordt geopend met een pakkende spreuk die de essentie van elk hoofdstuk weergeeft en aanzet tot reflectie.

Dit boek is zeer functioneel als naslagwerk, want Tiggelaar is in staat om van de samenvatting weer een samenvatting te maken die je in de praktijk gelijk kunt toepassen. In mijn werk als verander- en interim-manager, maar ook als trainer en coach is dit een handig boek om bij de hand te hebben. Een aanrader voor elke medewerker en manager die wil groeien en wil bijdragen aan betere resultaten.

9

Geert H. de Klaver
Training, coaching en interim management bij Klaver Management

De huidige economische situatie is niet langer een crisis maar de nieuwe werkelijkheid, waarin we op zoek zijn naar een nieuwe balans. De nieuwe werkelijkheid vraagt om een andere manier van leidinggeven en strategie. MBA in een dag is een must have voor iedereen die dienend wil leidinggeven en op zoek is naar de nieuwe werkelijkheid en een manier om hier invulling aan te geven. Praktisch, duidelijk, overzichtelijk en goed leesbaar zonder saai te worden. Door de vragen-en-antwoorden-rubriek en trefwoordenregister, maar ook als naslagwerk zeer praktisch.

De kracht van het boek is ook gelijk zijn valkuil. Het mist hier en daar de diepgang. Zoals het model van Ken Blanchard voor situationeel leidinggeven. Een zeer praktisch en zinvol model, maar wel erg summier behandeld. Laat dit boek dan ook vooral een eerste kennismaking of recap zijn, waarna je de verdieping zoekt in de genoemde boeken en theorieën.

9

6 mei 2013 | Lodi Planting

Het boek 'MBA in één dag' van Ben Tiggelaar heb ik zeer graag gelezen. In het boek laat Tiggelaar de meest actuele en invloedrijke managementdenkers aan bod komen. Of zoals hij het zelf zegt: 'Een frisse blik op de beste ideeën van de belangrijkste managementdenkers.' Dit gegeven is een feit, maar laat u niet misleiden door de titel. U kunt onmogelijk 8 meter boeken leren in één dag!

Ben Tiggelaar heeft structuur aangebracht in de ideeën en theorieën van managementdenkers door ze op te delen in vier delen: leiderschap, organisatie, strategie en uitvoering. Dit verhoogt de leesbaarheid van 'MBA in één dag'. Tegelijkertijd heeft Tiggelaar er een praktische dimensie aan toegevoegd zodat u daar als professional onmiddellijk mee aan de slag kunt.

1. De denkers over leiderschap
Het eerste deel is gewijd aan leiderschap. De managementdenkers die in dit hoofdstuk naar voren komen zijn: Peter Drucker (wat je van een manager mag verwachten), Stephen Covey (gewoontes voor effectiever leiderschap), Robert Quinn (tegenstrijdige ideeën over leiderschap), Ken Blanchard (wat medewerkers echt nodig hebben) en vele andere inspirerende visies op leiderschap. De 3 belangrijkste lessen voor de praktijk zijn:
- leiderschap kun je leren,
- de aanpak voor alles en iedereen bestaat niet
- en overwin jezelf en help anderen dat ook te doen.

2. De denkers over organisatie
Het tweede deel gaat over de organisatie. De managementdenkers die in dit hoofdstuk hun ideeën vertellen, zijn: Henry Mintzberg (hoe bouw je een organisatie?), Tom Peters (excellent worden en blijven), Michael Hammer (waarom iedereen moet re-engineeren), Marcus Buckingham (de kracht van de sterkepuntenaanpak) en vele andere inspirerende visies op organisatie. De 3 belangrijkste lessen voor de praktijk zijn:
- organisatiestructuur reguleert het menselijke gedrag,
- klanten willen één proces dat om hen draait
- en denk vanuit de sterke punten van medewerkers.

3. De denkers over strategie
Strategie is het onderwerp van het derde deel. De belangrijkste managementdenkers die in dit hoofdstuk aan bod komen zijn: Michael Porter (kiezen om de concurrentie te verslaan), Philip Kotler (4 P's waarmee je klanten verovert), Alexander Osterwalder (hoe je winnende modellen creëert) en vele andere inspirerende visies op strategie. De 3 belangrijkste lessen voor de praktijk zijn:
- alleen de klant bepaalt of je strategie klopt,
- strategie draait om samenhang
- en hou vast aan je plan en experimenteer.

4. De denkers over uitvoering
Het vierde en laatste deel gaat over de uitvoering. De belangrijkste theorieën en ideeën komen van: Jim Collins (van goede naar geweldige bedrijven), John Kotter (veranderen doe je in acht stappen), Kaplan & Norton (gebalanceerd van strategie naar praktijk), Eli Goldratt (hoe de zwakste schakel alles bepaalt). Tiggelaar noemt daarnaast nog vele andere inspirerende visies op uitvoering. De 3 belangrijkste lessen voor de praktijk zijn:
- uiteindelijk draait het om menselijk gedrag,
- richt je op de onderwerpen die echt tellen
- en vertaal langetermijnambities naar dagelijks werk.

Wat gaat u doen met de theorieën?
Op het einde raadt Tiggelaar aan om iets met het boek te doen. Hij zegt dat op deze manier de ideeën en hun praktische toepassing beter blijven hangen. Deze recensie is een manier voor mij om alles beter te begrijpen. Tegelijkertijd heeft Tiggelaar me op de idee gebracht om alle managementdenkers en hun ideeën of theorieën (die aan bod zijn gekomen) toe te passen op het binden en boeien van personeel (retentiemanagement). Dit zal gaan leiden tot de MBA-cursus toegepast op retentiemanagement.

Voor iemand met een boekenkast vol managementboeken was 'MBA in één dag' een fantastisch boek om te lezen. Veel theorieën kende ik vanuit mijn opleiding (postgraduaat in HRM), werkervaring als HR-professional of door persoonlijke interesse. Een aantal andere theorieën of personen waren zelfs volledig nieuw voor mij. Het leuke vond ik dat ik ook nieuwe zaken in bekende concepten heb ontdekt. Ik vermoed dat hetzelfde voor u zal gelden als u ooit een MBA heeft gevolgd of het boek hebt gelezen.

4 april 2013 | Rob van Nes

De eerlijkheid gebiedt om deze recensie te beginnen met te bekennen dat ik een fan van Ben Tiggelaar ben. Ik heb heel veel respect voor de wijze waarop hij al jaren - en in diverse vormen - de beste ideeën van de belangrijkste managementdenkers weet te distilleren op een manier dat wij, de drukke managers, in korte tijd onze kennis opfrissen en aan een inspiratieboost worden blootgesteld. Het boek is een logisch vervolg op de MBA in één dag-bijeenkomsten waarin Tiggelaar claimt in 1 dag de toehoorder mee te nemen door 8 meter aan managementboeken. Een briljante gedachtegang waaraan, gelet op het jarenlange succes, duidelijk behoefte aan was en is.

Het zal mij dan ook niet verbazen als het boek een succes wordt. Ik heb de lezing nooit bezocht, maar ik kan mij voorstellen dat ook voor wie daar wel is geweest het boek nog steeds van toegevoegde waarde is, zowel als naslagwerk als voor extra diepgang.

Ben is een meester in het helder en bondig weergeven van de essentie van literatuur. 'MBA in één dag' is zeer gestructureerd opgezet. Er zijn vier hoofdonderwerpen nl; leiderschap, organisatie, strategie en uitvoering. In ieder deel worden de belangrijkste stellingen van auteurs op dit gebied (door de jaren heen) beschreven. Elk deel wordt afgesloten met een samenvatting. Tiggelaar sluit het boek af met een MBA in één minuut, de allerbelangrijkste statements in zijn opinie.

Veel lof dus voor zowel het idee als de uitvoering. Is er dan geen enkele kritiek? Het is al bijna 10 jaar geleden dat ik de CD-box 'Management Classics', een van de andere uitstekende ideeën van Tiggelaar, kocht. In de keuze van te behandelen boeken is Ben in die periode niet heel erg vernieuwend geweest. Toegegeven, de gekozen auteurs behoren nog steeds tot de smaakmakers van de managementliteratuur en er zijn zeker nieuwe werken in dit boek betrokken, maar al met al is er wel iets te veel 'oude koek'. Wordt het niet eens tijd om wat die auteurs betreft te volstaan met een vermelding, maar het accent te leggen op nieuwe inzichten? Daarbij komt dat bijna alle behandelde auteurs van Amerikaanse origine zijn of daar hebben gestudeerd en/of hoogleraar zijn. Het zou fris zijn om eens wat meer Aziatische en Afrikaanse managementinzichten anno nu voor het voetlicht te brengen en niet louter te blijven voortborduren op veelal dezelfde inhoud, zij het in een andere uitingsvorm.

Dat laat onverlet dat 'MBA in één dag' een werk is om in huis te hebben. Niet alleen voor naslag, maar ook om te lezen. Tiggelaar heeft een schrijfstijl die niet alleen helder informeert, maar vooral ook inspireert. Ik heb die 8 meter literatuur waaraan hij refereert zelf ook in de kast, desondanks ben ik blij met dit boek en heb ik het van begin tot eind met aandacht gelezen.