2 juli 2015 | Kristel Beerling

Een sterk concept vormt de basis voor je productontwikkeling en communicatie. Maar: waar begin je? Dick Holzhaus is al jarenlang een grote naam in de reclamewereld en een rasechte ervaringsdeskundige op het gebied van conceptontwikkeling. Op basis van zijn praktijkervaring heeft hij de zogenaamde 4WaardenMethoden ontwikkeld, dat een leidraad biedt om een idee met conceptpotentie te herkennen.

In het handige, compacte ‘Conceptueel denken met de 4WaardenMethode’ beschrijft Dick Holzhaus heel praktisch hoe je sterke concepten voor producten, diensten, merken, activiteiten, plannen en storytelling kunt ontwikkelen. Voor professionals, maar ook voor ondernemers. Holzhaus gaat eerst in op de principes en theorie van het begrip concept en zet vervolgens de stap naar zijn 4WaardenMethode.

De kern van de 4WaardenMethode is een eenvoudig kruis, met aan het eind van iedere as een waarde:
1. Gebruiker - wat is de wens/behoefte?
2. Instrumenteel - hoe geef je daar invulling aan?
3. Rationeel- hoe beargumenteer je dat?
4. Emotioneel - welke gevoelens/waardering moet het oproepen?

Het lijkt kinderlijk eenvoudig. Per waarde omschrijf je in sleutelwoorden de kwaliteiten en eigenschappen van het product, waarna je de drie meest relevante termen selecteert. Met deze ConceptKeys maak je per waarde een zin die de lading dekt. Maar het kan ook één zin of zelfs één woord zijn dat het totale concept dekt. Zo kom je een paar stappen tot de essentie van je product.

Het prettige aan dit boek is, dat de methode aan de hand van een voorbeeld wordt uitgewerkt. Toch denk ik dat het voor een ondernemer, die zich normaal niet met deze materie bezighoudt, wel enige oefening vergt voordat hij tot een gedegen en succesvol concept komt. Maar: de 4WaardenMethode laat je wel heel gestructureerd nadenken over je product en maakt inzichtelijk welke aspecten werkelijk van belang zijn en de nadruk verdienen. Alleen al dat inzicht is goud waard!

22 mei 2015 | Janneke van Bemmel

'Conceptueel denken met de 4WaardenMethode' heeft als ondertitel 'Leer sterke concepten maken'. En dat is precies waar Dick Holzhaus, een topman in de reclame, u in zijn boek stap voor stap in begeleidt. Met een goed idee bent u er nog niet. Een sterk concept in de markt zetten, dat is iets heel anders.

Het belang van sterke concepten maken, weet Dick Holzhaus, die gepokt en gemazeld is in de reclame, als geen ander. In zijn boek ‘Conceptueel denken met de 4WaardenMethode’ legt hij stap voor stap uit hoe u komt tot het concept van een product of dienst. Dit concept wordt gevat in slechts een paar kernwoorden. De weg naar deze kernwoorden zorgt dat u nadenkt over veel zaken die belangrijk zijn om uw product of dienst op een goede manier in de markt te zetten, zoals over de gebruiker / doelgroep, waaraan het product / de dienst moet voldoen, welke argumenten zijn er voor het product / de dienst en welk gevoel / emotie het product / de dienst moet oproepen.

Aan de hand van voorbeelden van merken die bij iedereen bekend zijn, beschrijft de schrijver wat de achtergrond is van het product, waar het voor bedoeld is én voor wie én wat de kernwoorden zijn waarmee het product wordt beschreven. Hij laat zien dat een sterk concept het merk toekomst en duidelijkheid biedt. Bovendien geeft een sterk concept vorm en inhoud aan de beleving van het merk.

Als voorbeeld voor de 4WaardenMethode gebruikt Dick Holzhaus een fictief reisslot. Hij laat zien dat alle woorden die passen bij een van de waarden teruggebracht kunnen worden tot twee of drie kernwoorden, waar uiteindelijk een productconcept mee geschreven kan worden.

Het boek 'Conceptueel denken' is prettig geschreven en daardoor goed leesbaar, hoewel de gebruikte taal niet door iedere leek onmiddellijk te begrijpen is. Reclame- en marketingmensen zullen veel herkennen in het boek en de mensen die voor hun eigen product of dienst een concept willen bedenken aan de hand van de 4WaardenMethode zullen met de gebruikte taal misschien af en toe wat moeite hebben.

De uitvoering van het boekje (ruim honderdtwintig bladzijden) is mooi. De prachtige foto's illustreren de tekst, de indeling is goed en overzichtelijk en het gebruikte papier straalt professionaliteit uit. De flappen aan de kaft zijn handig als bladwijzer en bevatten als extraatje de 4Waarden voor communicatie, de 4Waarden voor productontwikkeling en de hoofdstukindeling.

Achterin het boek staat een handig overzicht hoe het merk, product of de organisatie naar buiten kunnen treden om zich bekend te maken aan de consument, de handel of de media. Dat Dick Holzhaus het boek 'Conceptueel denken' zelf ziet als een leerboek, wordt nog eens benadrukt door de kopieermodellen voor een productconcept en een communicatieconcept achterin het boek. Ook is daar de mogelijkheid tot het maken van notities.

Het boek zal tot de verbeelding spreken van en iets toevoegen voor mensen die zich bezig houden met concepten, zoals in de marketing- of de reclamewereld. Ik denk echter dat er voor al die anderen die bezig zijn een nieuw product, merk of dienst op de markt te zetten en weinig tot niet zo creatief zijn, het boek niet veel zal bijdragen. Het is, zoals Dick Holzhaus zelf schrijft, een leerboek, maar dan voor mensen die de taal van conceptueel denken kennen.

Of ik voor mijn al lange tijd bestaande tekstbureau een concept zal bedenken aan de hand van de 4WaardenMethode? Misschien, maar voorlopig niet.