Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
15 maart 2010 | Marius van Rijswijk

Als leidinggevende wil je wellicht meer je medewerkers coachen dan ze daadwerkelijk opdrachten geven, sturen en beïnvloeden. Je wilt dat medewerkers met wat hulp meer uit zichzelf halen. Coachen is dan een manier om leiding te geven. Maar hoe doe je dat? In 'Help! Ik ga coachen' bieden Marijke Lingsma en Aty Boers basisinzichten met checklists, reminders, tips en achtergrondinformatie. 'Help! Ik ga coachen' is onderdeel van de serie Help! Coaching Bibliotheek.

In 'Help! Ik ga coachen' behandelen Marijke Lingsma en Aty Boers het onderwerp onderhandelen; de vier succesfactoren van een coach, de start van een coachingtraject, de voortgang ervan, het taalgebruik van de coach en valkuilen voor een beginnend coach. Ze vullen de hoofdstukken aan met hulpmiddelen, oefeningen, checklists en voorbeelden. De onderwerpen worden zeer beknopt behandeld en weinig onderbouwd met bestaande theorieën en onderzoeken.

Zoals de auteurs zelf aangeven; 'Het is een doeboek voor als je zelf coacht of gaat coachen'. Het boekje kan, in mijn optiek, op twee manieren worden gebruikt. Als 'opfriscursus' of als eerste oriëntatie. Als je een eerste indruk wilt krijgen van wat coachen is, kan het boekje een eerste aanzet geven tot verdieping. Zoals gezegd is het wel geschikt als opfriscursus voor degene die zich reeds inhoudelijk op dit onderwerp hebben verdiept. Als je meer over het specifiek coachen op competenties wilt lezen, dan is het boekje uit deze serie 'Help! Ik coach op competenties' aan te bevelen.

Als je echter daadwerkelijk gáat coachen, is dit niet het boekje dat je verder helpt. Voor dat doel mist het de inhoudelijke onderbouwing en diepgang. Wil je goed kunnen coachen, dan zul je enig inzicht moeten verwerven in het gedrag van mensen, motieven, beweegredenen en drijfveren. Dit boekje heeft jammer genoeg op geen enkele manier de psychologische insteek die voor goede coaching nodig is.

Wat ik persoonlijk aardig vond aan dit boekje is dat het net even wat handige tips geeft om in de praktijk toe te passen. Een inzicht dat ik aardig vind, is dat voor het coachen de probleemstelling niet interessant is, dat is meer iets voor een werkoverleg. Het gaat om de bijdrage van degene die wordt gecoacht in een van de verhalen; waarom is het een probleem voor de gecoachte? Ook een aardig tip is dat je als coach kunt switchen tussen drie posities; jezelf, de ander en met een helikopterblik. Met deze posities kun je de gecoachte in beweging krijgen. Zo staat het boekje vol met handige inzichten.

'Help! Ik ga coachen' zet snel alle inzichten op een rij waarmee je vervolgens je eigen stijl kunt ontwikkelen. Het adagium van de auteurs daarbij is: zorg dat plezier de basis blijft van coachen!


Help! Ik ga coachen (C1)
15 maart 2010 | Marius van Rijswijk

Als leidinggevende wil je wellicht meer je medewerkers coachen dan ze daadwerkelijk opdrachten geven, sturen en beïnvloeden. Je wilt dat medewerkers met wat hulp meer uit zichzelf halen. Coachen is dan een manier om leiding te geven. Maar hoe doe je dat? In 'Help! Ik ga coachen' bieden Marijke Lingsma en Aty Boers basisinzichten met checklists, reminders, tips en achtergrondinformatie. 'Help! Ik ga coachen' is onderdeel van de serie Help! Coaching Bibliotheek. In 'Help! Ik ga coachen' behandelen Marijke Lingsma en Aty Boers het onderwerp onderhandelen; de vier succesfactoren van een coach, de start van een coachingtraject, de voortgang ervan, het taalgebruik van de coach en valkuilen voor een beginnend coach. Ze vullen de hoofdstukken aan met hulpmiddelen, oefeningen, checklists en voorbeelden. De onderwerpen worden zeer beknopt behandeld en weinig onderbouwd met bestaande theorieën en onderzoeken.

Zoals de auteurs zelf aangeven; 'Het is een doeboek voor als je zelf coacht of gaat coachen'. Het boekje kan, in mijn optiek, op twee manieren worden gebruikt. Als 'opfriscursus' of als eerste oriëntatie. Als je een eerste indruk wilt krijgen van wat coachen is, kan het boekje een eerste aanzet geven tot verdieping. Zoals gezegd is het wel geschikt als opfriscursus voor degene die zich reeds inhoudelijk op dit onderwerp hebben verdiept. Als je meer over het specifiek coachen op competenties wilt lezen, dan is het boekje uit deze serie 'Help! Ik coach op competenties' aan te bevelen.

Als je echter daadwerkelijk gáat coachen, is dit niet het boekje dat je verder helpt. Voor dat doel mist het de inhoudelijke onderbouwing en diepgang. Wil je goed kunnen coachen, dan zul je enig inzicht moeten verwerven in het gedrag van mensen, motieven, beweegredenen en drijfveren. Dit boekje heeft jammer genoeg op geen enkele manier de psychologische insteek die voor goede coaching nodig is.

Wat ik persoonlijk aardig vond aan dit boekje is dat het net even wat handige tips geeft om in de praktijk toe te passen. Een inzicht dat ik aardig vind, is dat voor het coachen de probleemstelling niet interessant is, dat is meer iets voor een werkoverleg. Het gaat om de bijdrage van degene die wordt gecoacht in een van de verhalen; waarom is het een probleem voor de gecoachte? Ook een aardig tip is dat je als coach kunt switchen tussen drie posities; jezelf, de ander en met een helikopterblik. Met deze posities kun je de gecoachte in beweging krijgen. Zo staat het boekje vol met handige inzichten.

'Help! Ik ga coachen' zet snel alle inzichten op een rij waarmee je vervolgens je eigen stijl kunt ontwikkelen. Het adagium van de auteurs daarbij is: zorg dat plezier de basis blijft van coachen!


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden