Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
16 maart 2010 | Marius van Rijswijk

Uit onderzoek blijkt dat 25% van de managers het lastig vindt om goede omschrijvingen en afspraken op papier te zetten. Ook leert de ervaring dat competentiemanagement alleen succesvol is als dit ontwikkelgericht wordt toegepast in plaats van mechanisch en beoordelend. Marijke Lingsma en Aty Boers beogen met 'Help! Ik coach op competenties' een instrumentarium te bieden om beter te leren coachen op competenties.

Coachen op competenties is ingewikkeld. Het vraagt van u, als leidinggevende, ook veel tijd en geduld. Maar hoe doet u dat? 'Help! Ik coach op competenties' biedt basisinzichten met checklists, reminders, tips en achtergrond informatie. In het boekje behandelen Marijke Lingsma en Aty Boers onder andere de basis voor het coachen op competenties, namelijk hoe je een competentie, diverse methoden en specifieke competenties ontwikkelt. De hoofdstukken worden aangevuld met hulpmiddelen, oefeningen, checklists en voorbeelden. De onderwerpen worden zeer beknopt behandeld en weinig onderbouwd met bestaande theorieën en onderzoeken.

Het boekje kan, in mijn optiek, op twee manieren worden gebruikt. Als 'opfriscursus' of als eerste oriëntatie. Als je een eerste indruk wilt krijgen van wat competentiemanagement is, kan het boekje een eerste aanzet geven tot verdieping. Als je echter echt wilt gaan coachen op competenties, is dit niet het boekje dat je echt op weg helpt. Voor dat doel mist het vooral de praktische tips zoals de praktische beschrijvingen van competenties. Wil je goed kunnen coachen op competenties, dan is het van belang de competenties goed te kunnen duiden met praktisch voorbeeldgedrag. Een goed boek daarvoor is het boek 'Coachen op gedrag en resultaat' van Nico Smid en Martijn van der Woude. Hierin staan beschrijvingen van 43 competenties die gedrag bespreekbaar en meetbaar maken.

Als leidinggevende is 'Help! Ik coach op competenties' toch wel aardig om door te lezen. Het geeft soms net even wat handige tips om in de praktijk toe te passen. Een aardig voorbeeld is dat mensen wel willen veranderen, maar niet veranderd willen worden. Met name de STARR-vraagmethode (Situatie, Taak, Actie, Resultaat en Reflectie) is in de praktijk erg waardevol en helpt je om snel inzicht te krijgen in het handelen van je medewerkers. Zo staat het boekje vol met handige inzichten en methoden. Als je meer over het coachen zelf wil lezen, dan is het boekje uit deze serie 'Help! Ik ga coachen' aan te bevelen.

'Help! Ik ga coachen op competenties' zet snel alle inzichten op een rij waarmee je vervolgens je eigen stijl kunt ontwikkelen. Als leidinggevende is het goed te weten dat het coachen op competenties zowel een 'zachte' (gevoelsmatige) als een 'harde' (meetbare) kant heeft. Het adagium daarbij is: 'Ik wil graag dat je me helpt het zelf te doen'.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden