Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
15 maart 2010 | Marius van Rijswijk

Dit boekje geeft basisbeginselen, tips en checklists over het onderwerp coachen van conflicten. 'Help! Ik coach conflicten' van Marijke Lingsma en Aty Boers is onderdeel van de serie Help! Coaching Bibliotheek. Het boekje is geschikt als 'opfriscursus' of als eerste oriëntatie en voor leidinggevenden bevat het handige inzichten.

Marijke Lingsma is mede-oprichter van diverse toonaangevende bedrijven op het gebied van coaching, training en persoonlijke ontwikkeling. Aty Boers houdt zich bezig met - veelal met ICT samenhangende - grote veranderingstrajecten. De auteurs hebben al heel wat boeken op hun naam staan met het onderwerp coaching en ontwikkeling. Zij zijn onder meer bekend van 'Coachen op competentieontwikkeling', 'CoachingWaaier voor managers', 'Spelen met conflicten', 'Samenspel in teams' en de dvd 'Team in Beeld'.

In de praktijk worden conflicten vaak vermeden of ze escaleren zonder dat partijen dat wensen. Ook leert de ervaring dat conflicten erg productief kunnen zijn. Eis is dan wel dat uw medewerkers goed met conflicten omgaan. 'Help! Ik coach conflicten' wil een instrumentarium bieden om leidinggevenden vaardiger te laten zijn met conflictensituaties. Maar ook om medewerkers te coachen hoe zij productief met conflictsituaties kunnen omgaan. Maar hoe doe je dat? Marijke Lingsma en Aty Boers bieden basisinzichten met checklists, reminders, tips en achtergrondinformatie.

Het boekje behandelt onder andere wat conflicten zijn, de escalatietrap en de houding en werkwijze van u als conflictcoach. De auteurs vullen de hoofdstukken aan met hulpmiddelen, oefeningen, checklists en voorbeelden. De onderwerpen worden echter beknopt behandeld en weinig onderbouwd met bestaande theorieën en onderzoeken.

U kunt 'Help! Ik coach conflicten' in mijn optiek op twee manieren gebruiken; als 'opfriscursus' of als eerste oriëntatie. Als je een eerste indruk wilt krijgen hoe je als leidinggevende met conflicten kunt omgaan, kan het een eerste aanzet geven tot verdieping. Als je echter daadwerkelijk de psychologisch kant van conflicten wilt ontdekken, mist het boekje de inhoudelijke onderbouwing en diepgang. Je zult dan immers enig inzicht moeten verwerven in het gedrag van mensen, motieven, beweegredenen en drijfveren. Dit boekje heeft op geen enkele manier een psychologische insteek. Zoals gezegd is het wel geschikt als 'opfriscursus' voor degene die zich reeds inhoudelijk hebben verdiept.

Als leidinggevende is 'Help! Ik coach conflicten' toch wel aardig om door te lezen. Het geeft soms net even wat handige tips en tricks om in de praktijk toe te passen. Een eye opener is bijvoorbeeld het feit dat het gebrek aan duidelijke werkafspraken één van de grootste bronnen van conflicten in organisaties is. Een ander opmerkelijk gegeven. Een ziekmelding door één van uw medewerkers vanwege een conflict leidt vaak tot medicalisering van het conflict. De arboarts adviseert dan vaak een aantal weken rust. Dit terwijl het eigenlijke conflict niet ter sprake komt. Uw medewerker gaat zich als een patiënt gedragen. Maak dus het conflict bespreekbaar en leer uw medewerker effectief omgaan met conflicten en uw ziekteverzuim zal afnemen. De escalatietrap van Friedrich Glasl laat de verschillende fasen in het conflict zien en het daarbij getoonde gedrag.

Zo staat het boekje vol met handige inzichten en methoden. Als je meer over conflicten zelf wilt lezen, raad ik 'Conflicten en onderhandelen' van Ritsema van Eck en Huguenin aan. Dit boek gaat wat dieper in op de diagnose van conflicten, verschillende conflictstijlen en het ingrijpen in conflicten.

'Help! Ik coach conflicten' zet snel alle inzichten op een rij waarmee je vervolgens je eigen stijl kunt ontwikkelen. Als leidinggevende is het goed te weten, zoals Ghandi ooit zei: 'Je kunt geen hand schudden met een gebalde vuist.'

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden