19 mei 2010 | Marius van Rijswijk

Als beginnend leidinggevende kun je wel wat basisingrediënten en handvatten over leiderschap gebruiken. Je wilt persoonlijk groeien, je emotionele intelligentie en zelfbewustzijn blijven ontwikkelen. Leiderschap begint met persoonlijk leiderschap, laten Marijke Lingsma en Aty Boers zien. Maar hoe doe je dat? 'Help! Ik geef leiding' biedt basisinzichten met checklists, reminders, tips en achtergrondinformatie.

'Help! Ik geef leiding' behandelt onder andere de basisingrediënten voor succes, het opbouwen van een relatie met medewerkers, het ontwikkelen van medewerkers en hoe je van een leidinggevende naar een leider groeit. Ook komen de mechanismen aan de orde die een rol spelen in groepsdynamiek. De hoofdstukken worden aangevuld met hulpmiddelen, oefeningen, checklists en voorbeelden. Marijke Lingsma en Aty Boers behandelen de onderwerpen jammer genoeg beknopt en onderbouwen deze weinig met bestaande theorieën en onderzoeken.

Zoals de auteurs zelf aangeven; 'het is een doe-boek voor als je zelf leiding geeft of gaat geven'. Het boekje kan, in mijn optiek, op twee manieren worden gebruikt. Als 'opfriscursus' of als eerste oriëntatie. Als je een eerste indruk wilt krijgen van wat leidinggeven is, kan het aanzet geven tot verdieping. Als je echter daadwerkelijk leiding wilt geven, is dit niet het boekje dat je echt op weg helpt. Voor dat doel mist het de inhoudelijke onderbouwing en diepgang en zul je enig inzicht moeten verwerven in het gedrag van mensen, motieven, beweegredenen en drijfveren. Dit boekje heeft een zekere psychologische insteek maar dit is zeker niet voldoende. Zoals gezegd is het wel geschikt als 'opfriscursus' voor degene die zich reeds inhoudelijk hebben verdiept.

Als leidinggevende zul je je ook moeten verdiepen in het coachen van competenties en conflicten en coachend leidinggeven. Om je op deze onderwerpen ook te oriënteren, zijn de boekjes uit deze serie 'Help! Ik coach op competenties', 'Help! Ik coach conflicten', 'Help, Ik ga coachen' en 'Help! Ik geef coachend leiding' aan te bevelen. Er zijn boekenkasten vol geschreven over leidinggeven, maar deze serie helpt je op weg om te bezien op welke onderwerpen je je verder wilt verdiepen. Met de auteurs ben ik het eens dat leiderschap vooral te maken heeft met persoonlijke groei van de leidinggevende. Leiderschap kun je niet uit boeken leren, het is vooral doen, vallen en opstaan en er van leren.

Als beginnend leidinggevende is 'Help! Ik geef leiding' toch wel aardig om door te lezen. Het geeft soms net even wat handige tips om in de praktijk toe te passen. Eén van de adviezen is bijvoorbeeld; 'Wil je méér autoriteit: geef dan veel complimenten!' Ook wijzen de auteurs op nieuwe ontwikkelingen die zeggen; 'Ga voor betrokkenheid in plaats van tevredenheid.' De tip die mij zelf erg aansprak was de techniek van 'de discussie laten lopen'. Dit houdt in; reageer niet direct op kritiek vanuit de groep. Las een stilte in en laat daardoor andere medewerkers reageren. Stel je vervolgens op als procesbewaker en de kritiek zal vervolgens door de groep zelf worden genuanceerd en eventueel komen uw medewerkers met een oplossing. Zo staat het boekje vol met handige inzichten.

'Help! Ik geef leiding' zet snel alle inzichten op een rij waarmee u vervolgens uw eigen stijl kunt ontwikkelen. Het adagium van de auteurs daarbij is: 'Echt leiderschap is alleen mogelijk vanuit persoonlijke groei.'

4 mei 2009 | Ward Grootens

Het boekje 'Help! Ik geef leiding' van Marijke Lingsma en Aty Boers is bedoeld voor professionals die leiding gaan geven. De schrijvers beloven tips, inzichten, checklists en one-liners om in beweging te komen en de eigen stijl te ontwikkelen. Als trouwe scheurder van de 'Coachingskalender' (van dezelfde auteurs) begin ik verwachtingsvol aan dit aantrekkelijk en uitnodigend vormgegeven boek. Zeer benieuwd over wat Lingsma en Boers over mijn favoriete onderwerp zouden vertellen wanneer zij meer dan een velletje van een kalender tot hun beschikken hebben. Maar na het lezen van het boek was, naar mijn mening, de titel 'kalenderpagina's gebundeld' passender geweest voor dit eerste deel uit de 'Help!-Coaching Bibliotheek'.

'Help! Ik geef leiding' is prikkelend geschreven en stimuleert tot nadenken, zoals ik dat ook gewend ben van de 'Coachingskalender'. Veel verder dan deze 1-punts-wijsheden gaat dit boek helaas niet. Uiteindelijk zijn het naar mijn mening 50 pagina's van de coachingskalender gebundeld en geordend naar onderwerp.

Hierdoor ontstaat er zeker een mooi en inzichtgevend overzicht van wat belangrijk is bij leiding geven. In die zin is het boek waardevol in de beeldvorming voor (startende) leidinggevenden. Door het format dat Marijke Lingsma en Aty Boers voor het boek hebben gekozen, worden alle vijftig onderwerpen - enigszins geforceerd - in twee halve pagina's behandeld. Voor de meeste onderwerpen betekent dit dat de diepgang onvoldoende is en daarmee weliswaar veel herkenbaarheid gecreëerd wordt, maar dit uiteindelijk tot weinig persoonlijke inzichten leidt.

In het voorwoord van het boek stellen de auteurs dat veel andere boeken erg theoretisch zijn of dingen uitleggen die je met je gezond verstand al snapt. Mijn mening is dat Lingsma en Boers er echter niet in slagen om onderwerpen, die al succesvol waren beschreven, beter of kernachtiger te verwoorden dan de oorspronkelijke auteurs. Ken Blanchard, Robert Quinn en Stephen Covey - wiens theorieën uiteraard allemaal voorbij komen in het boek - hebben niet voor niets een aantal hoofdstukken of een geheel boek nodig om hun onderwerpen met impact en inzichtgevend aan de lezer uit te leggen. In die zin mis ik ook de verwijzingen naar deze boeken.

Wat goed is in 'Help! Ik geef leiding' zijn de hoofdstukken rond 'bijzondere situaties met medewerkers'. Het lukt de schrijvers om aanpakken voor omgang met onder andere 'De tegenvallende nieuwe medewerker' en 'Achterblijvende prestaties' origineel en in de vorm van praktische handvatten over te brengen op de startende leidinggevende. Dit deel van het boek is echt: vandaag lezen, vanavond nog eens over nadenken en morgen toepassen.

Persoonlijk vind ik het laatste deel over leiderschap over inspirerende visies, charisma, authenticiteit en dienend leiderschap minder passen in dit boek voor startende leidinggevenden. Ik denk dat de startende leidinggevende deze onderwerpen in theoretische zin wel begrijpt, maar dat er meer vlieguren nodig zijn om deze onderwerpen op zichzelf te betrekken. Net als het eerste deel - over persoonlijke groei, emotionele intelligentie en zelfbewustzijn- komen de auteurs bij deze onderwerpen niet verder dan waar we waren aangeland met behulp van de 'Coachingskalender'.