7 december 2009 | Elly Lijnse

Presenteren is niet alleen verbaal overtuigen maar vooral ook non-verbaal deze overtuiging durven uitstralen. In 'Woorden laten spreken' geeft Ike Smitskamp u de handvatten om met bezieling een verhaal te vertellen. Of dat nu in een overleg is, een presentatie of bij de koffieautomaat. De auteur vindt 'presenteren is te leren' en daarin is dit boek dan ook zeer overtuigend. In eerste instantie is het boek door de lay-out moeilijk toegankelijk. Maar als u deze hobbel eenmaal genomen heeft, blijkt de inhoud logisch en overzichtelijk en door de vele voorbeelden goed toepasbaar in de praktijk.

Sommige mensen hebben het gewoon; ze kunnen met bezieling een verhaal vertellen en hun luisteraars overtuigen, nieuwe inzichten geven of een mentaliteitsverandering bewerkstelligen. In 'Woorden laten spreken - De fijne kneepjes van het presenteren' helpt Ike Smitskamp u om een betere spreker te worden. Zij is ervan overtuigd dat goed presenteren te leren is. In dit boek leert u vaardigheden om uw presentatie verbeteren.

Dat de auteur veel ervaring heeft als docent aan een acteursopleiding geeft een extra dimensie aan een boek over presenteren en presentatievaardigheden. Zij besteedt namelijk veel aandacht aan de vele mogelijkheden die acteren biedt bij het geven van een presentatie en aan de mogelijkheden om meer muzikaliteit te brengen in een presentatie door het ritme en de melodie van uw stem goed te gebruiken. Smitskamp begeleidt u om uw verhaal, uw lichaamstaal, uw stem en het beeld op elkaar af te stemmen zodat er een krachtige presentatie uitkomt. Als u de richtlijnen uit dit boek toepast, is het niet meer nodig om van sheet naar sheet te rennen, op monotone toon voor te lezen, halverwege het betoog af te dwalen en met je handen geen raad te weten.

Smitskamp bouwt haar uitleg op aan de hand van vijf rollen die u begeleiden in het ontwikkelen van uw presentatievaardigheden:
- De Architect levert de opbouw van de presentatie en geeft u de bouwstenen voor een logische inhoudelijke opbouw.
- De Componist laat u uw presentatie afstemmen op het gehoor van de luisteraar door het gebruik van klanken, tempo, pauze, timing en de kracht van de herhaling.
- De Gids levert de bewegwijzering door het verhaal en leert hoe u met lichaamstaal de luisteraar bereikt.
- De Laborant probeert van tevoren uit wat het beste werkt en gaat oefenen.
- De Acteur geeft de presentatie en laat u nadenken over de mentale voorbereiding, hoe u uit een black-out komt, welke kleding u het beste draagt en hoe u zich positioneert op het toneel.

Al met al levert deze verhaallijn u een gedegen voorbereiding van uw presentatie, ook omdat de auteur daarnaast gebruikmaakt van bestaande presentaties, presentatieoefeningen, praktische tips en samenvattingen.

In eerste instantie nodigt het boek door de lay-out niet uit tot lezen, het komt heel rommelig over. De pagina's staan vol met tekst, er is rode tekst, witte tekst op een rode of zwarte achtergrond, tekst in kaders en heel weinig witruimte. Hoewel na wat analyse blijkt dat er systeem zit in de verschillende kleuren en typologie, blijft het moeilijk leesbaar.

Afgezien van de lay-out is de tekst op zich logisch gestructureerd en goed opgebouwd met voorbeelden die de theorie verduidelijken en ook heel praktisch zijn bij het oefenen. Want dit is echt een oefenboek. Het is heel normaal om nu te oefenen als u volgende maand een gitaarconcert moet geven, maar over het algemeen is het veel minder vanzelfsprekend om te oefenen als u volgende maand een presentatie moet geven met uw spreekstem. Dus oefenen, oefenen, oefenen, de hele maand lang.

'Woorden laten spreken' is een boek voor iedereen die vindt dat hij zijn presentaties kan verbeteren of zijn eerste presentatie moet voorbereiden. Volgens de auteur kunt u de in het boek genoemde vaardigheden ook gebruiken in een vergadersituatie, een tweegesprek en zelfs bij de koffiecorner. Het is haast een belediging voor de schrijfster om dit boek alleen te gebruiken voor een gesprekje bij de koffiecorner, ook al kunnen de beschreven vaardigheden ook daar van pas komen. Als u de beschreven technieken beheerst, bent u namelijk tot veel meer presentaties in staat!

Woorden laten spreken
7 december 2009 | Elly Lijnse

Presenteren is niet alleen verbaal overtuigen maar vooral ook non-verbaal deze overtuiging durven uitstralen. In 'Woorden laten spreken' geeft Ike Smitskamp u de handvatten om met bezieling een verhaal te vertellen. Of dat nu in een overleg is, een presentatie of bij de koffieautomaat. De auteur vindt 'presenteren is te leren' en daarin is dit boek dan ook zeer overtuigend. In eerste instantie is het boek door de lay-out moeilijk toegankelijk. Maar als u deze hobbel eenmaal genomen heeft, blijkt de inhoud logisch en overzichtelijk en door de vele voorbeelden goed toepasbaar in de praktijk. Sommige mensen hebben het gewoon; ze kunnen met bezieling een verhaal vertellen en hun luisteraars overtuigen, nieuwe inzichten geven of een mentaliteitsverandering bewerkstelligen. In 'Woorden laten spreken - De fijne kneepjes van het presenteren' helpt Ike Smitskamp u om een betere spreker te worden. Zij is ervan overtuigd dat goed presenteren te leren is. In dit boek leert u vaardigheden om uw presentatie verbeteren.

9 november 2009 | Perry Oostrum

Of het nu in vergaderingen is, in de koffiecorner of vanaf een podium: presenteren is meer dan alleen inhoud uitspreken. Presenteren is non-verbaal en verbaal overtuigen, er voor zorgen dat de luisteraar na de presentatie anders doet of denkt dan doorvoor. Dat kan niet iedereen zomaar en toch is Ike Smitskamp, met 25 jaar ervaring als docent acteren, stem en Shakespeare, ervan overtuigd dat het wel is te leren. In 'Woorden laten spreken' heeft zij haar ervaring bijeengebracht en biedt ze de lezer een inkijk in de fijne kneepjes van het presenteren.

Het is niet voor het eerst dat ik lees dat communicatie slechts voor een klein deel wordt bepaald door woorden, door inhoud. Sterker nog, Ike Smitskamp maakt aan de hand van wetenschappelijk onderzoek duidelijk dat het voor slechts 7 procent de woorden zijn die dat bewerkstelligen, terwijl intonatie maar liefst 38 procent van de boodschap overbrengt en fysiologische factoren 55 procent. En toch wordt in presentaties veel, heel veel aandacht gegeven aan de inhoud. Meestal blijft het daar zelfs bij.

Al heel snel weet de auteur te overtuigen dat hoe beter je definieert wat je wil dat de luisteraar doet of denkt na afloop van een presentatie, des te meer focus die presentatie krijgt. Dit inzicht komt aan als een onomstootbare werkelijkheid. En hierop bouwt Smitskamp verder in hoofdstukken die zij ophangt aan de rollen die een spreker te vervullen heeft: de architect, componist, gids en acteur. De voorbereiding, alsmede het experimenteren en leren, zet zij uiteen in een stuk dat is opgehangen aan de rol van laborant.

De bouwstenen voor de inhoudelijke opbouw, door de architect uit te werken, zullen voor menigeen het meest vertrouwd overkomen. Het zijn met name de uiteenzettingen over de componist, gids en acteur die mij in ieder geval het meeste hebben opgeleverd. Zo gaat het hoofdstuk over de componist, de muzikale opbouw, uit van het feit dat een spreker rekening moet houden met het feit dat niet iedereen altijd luistert en ook niet altijd alles hoort. Iedere luisteraar heeft een ander niveau van begripsvorming, voorkennis, ervaringsdeskundigheid en concentratie, bovendien heeft elk van de luisteraars een andere vocabulaire dan zijn buurman. Toch wil een spreker al die luisteraars prikkelen en moet hij daar in zijn spanningsboog rekening mee houden.

De acteur is het instrument in de spreker dat hij inzet met een mentale instelling, die ervoor moet zorgen dat zijn boodschap op zijn gehoor overslaat. En ten slotte is het de gids die de luisteraar moet helpen. Hijzelf kan nog zozeer op de inhoud gericht zijn, zijn publiek is dat niet noodzakelijkerwijs. De luisteraar ziet (meestal niet zo bewust) het lichaam dingen doen, hoort (idem dito) de stem dingen doen, hij bekijkt de sheets en luistert naar de inhoud. Maar hij wil wel één betekenisvol geheel zien en heeft daar begeleiding bij nodig. Onder meer met beweging en dynamiek in de stem. Maar dat zijn slechts enkele van de hulpmiddelen die Smitskamp aanreikt.

Toch kan het allemaal nog zo vanzelfsprekend overkomen wat in 'Woorden laten spreken' gebracht wordt. Je zult maar voor een groep staan en de zenuwen slaan toe of - erger nog - een black-out dient zich aan. Ook daarvoor biedt het boek tastbare hulpmiddelen.

Als ik de aanbevelingen op de achterkant van 'Woorden laten spreken' lees, aanbevelingen van mensen die de kans hebben gekregen een training te volgen bij Ike Smitskamp, krijg ik het gevoel dat dit boek niet veel meer is dan een teaser voor wat zij in haar mars heeft. En het zou ook niet kloppen als zoiets levendigs als het bijbrengen van de fijne kneepjes van het presenteren in boekvorm - zo beknopt als dat gedaan wordt in dit werk - gevangen zou kunnen worden. Iedere lezer kan er in ieder geval mee aan de slag, maar de honger naar méér, naar een verdere kennismaking met de auteur en haar aanpak is gewekt... De inhoud zelf is immers maar 7 procent van de boodschap.

Woorden laten spreken
9 november 2009 | Perry Oostrum

Of het nu in vergaderingen is, in de koffiecorner of vanaf een podium: presenteren is meer dan alleen inhoud uitspreken. Presenteren is non-verbaal en verbaal overtuigen, er voor zorgen dat de luisteraar na de presentatie anders doet of denkt dan doorvoor. Dat kan niet iedereen zomaar en toch is Ike Smitskamp, met 25 jaar ervaring als docent acteren, stem en Shakespeare, ervan overtuigd dat het wel is te leren. In 'Woorden laten spreken' heeft zij haar ervaring bijeengebracht en biedt ze de lezer een inkijk in de fijne kneepjes van het presenteren. Het is niet voor het eerst dat ik lees dat communicatie slechts voor een klein deel wordt bepaald door woorden, door inhoud. Sterker nog, Ike Smitskamp maakt aan de hand van wetenschappelijk onderzoek duidelijk dat het voor slechts 7 procent de woorden zijn die dat bewerkstelligen, terwijl intonatie maar liefst 38 procent van de boodschap overbrengt en fysiologische factoren 55 procent. En toch wordt in presentaties veel, heel veel aandacht gegeven aan de inhoud. Meestal blijft het daar zelfs bij.