Het Netwerk Boek
11 oktober 2016 | Désirée Boerema

Netwerken, we ontkomen er niet aan. Hoewel veel mensen denken dat dit alleen belangrijk is voor ondernemers, is het zeker ook heel waardevol voor iedereen die in loondienst of werkzoekend is. Netwerken is voor iedereen belangrijk.

Wanneer je voor het eerst actief gaat netwerken is het allemaal wat aftasten. Hoe stap je op mensen af, waar ga je het over hebben, geef je er een vervolg aan en zo ja hoe doe je dat? In Het Netwerk Boek neemt Rob B. Tol ons mee in de wereld van het netwerken. De combinatie tussen theorie, voorbeeldcases en praktische tip zorgen voor dé handreikingen om jezelf te ontwikkelen tot een netwerkexpert.

In Het Netwerk Boek van Rob B. Tol worden alle ins en outs verteld met betrekking tot netwerken in de breedste zin van het woord. Een mix tussen kennis, sterke verantwoording, heldere ervaringscases, leuke oefeningen en praktische tips voor zowel voor de beginnende netwerker als de gevorderde netwerker. Het boek is interessant voor iedereen die zijn of haar netwerk in wil zetten om persoonlijke of zakelijke doelen te halen en daar zelf actief in wil investeren.

De opbouw van het boek is helder. Hoe verder je in het boek komt, hoe diepgaander de inhoud wordt. Bij het thema verwacht je gauw een droog theoretisch boek, maar dat is hier echt niet het geval. Er worden allerlei takken van de ‘sport’ bijgehaald. Zo wordt er onder andere ook ingegaan op het ontwerp van het visitekaartje, personal branding, social media en veel meer. De afwisseling van inhoud, de foto’s, afbeeldingen en oefeningen zorgen voor een fijne variatie. Hij heeft een fijne schrijfstijl waarin hij stap voor stap uitleg geeft zodat het goed te volgen is.

Wat me aanspreekt is zijn visie over netwerken. Ik geloof erin dat je door te delen kunt vermenigvuldigen. Durf je kennis en ervaring gratis te delen, zonder wat terug te verwachten. Zowel offline als online. De kans is groot dat deze mensen enthousiast over je zijn en dit met hun netwerk delen. Daarnaast geef je zo beeld met welke vraagstukken en opdrachten mensen uit je netwerk je kunnen benaderen.

En zoals Rob aangeeft; ook je privé netwerk kan interessant zijn. Je familie en vrienden zijn de warmste contacten die je hebt. Maar ook aan de rand van het voetbalveld, kijkend naar je zoon, kun je netwerken met andere ouders. Ook iemand die op het eerste gezicht niet interessant voor je lijkt, kan een heel waardevol netwerk hebben en daarin een verbinder zijn.

Rob heeft mij met Het Netwerk Boek nog enthousiaster gemaakt over netwerken. Zijn visie past goed bij hoe ik in het netwerken sta. Met zijn boek heeft hij me geïnspireerd om blogs te gaan schrijven over netwerken voor OpenCoffeeHaren.nl. Ik geloof dat er veel mensen in mijn omgeving heb waarvoor dit boek heel waardevol zal zijn en heb het nu al aan verschillende mensen aanbevolen.

Désirée Boerema is eigenaar iDees online (Social Media Advies, Plan, Training, Beheer), de Social Media Community (Online platform om zakelijk meer uit Social Media te halen) en initiatiefneemster van Open Coffee Haren.

17 februari 2012 | Linda Poort

Netwerken doen we allemaal. Maar niet iedereen is hier even goed in. Rob Tol vertelt in zijn boek gepassioneerd hoe je netwerken het beste kunt aanpakken én waarom netwerken ook zo leuk is. 'Het netwerkboek' is een grote verzameling van tips, uitspraken, ideeën en opdrachten. Het is een doeboek voor iedereen die (beter) wil leren netwerken.

De informatie in 'Het netwerkboek' wordt in korte, behapbare brokken gepresenteerd. Zo geeft Rob Tol tips over het voorbereiden van een elevator pitch, hoe je geconcentreerd luistert, hoe je een netwerk opbouwt en hoe je contacten onderhoudt, welke gesprekstechnieken je kunt gebruiken, wat je kunt bereiken met netwerken, hoe je welke sociale media het beste kunt inzetten en wat je kunt doen als je een naam vergeten bent. Ook de beginnersfouten en do's en don'ts aan het eind van 'Het netwerkboek zijn informatief'.

In de individualistische samenleving van tegenwoordig staat vooral online netwerken in de schijnwerpers. Behalve dat dit door de toegankelijkheid voor vele voordelen zorgt, zijn er ook nadelen. Het is niet altijd gemakkelijk om ermee om te gaan. Naast de tekst en uitleg staan er dan ook veel oefeningen in het boek. Hierbij wordt onder andere ingegaan op wat voor soort netwerker je bent en hoe je aan je personal branding kunt werken.

Naast alle toegankelijke informatie staan er twee volledige hoofdstukken in het teken van zogenaamde 'tips van netwerkers'. Hier interviewt Tol mensen over netwerken en hoe zij ermee omgaan. Sommige lezers vinden dit wellicht interessant, maar het had wat mij betreft niet gehoeven. Wat ik ook onnodig vind, is dat het boek een aantal grammaticale fouten en spelfouten bevat. Tol is een betere netwerker en spreker. Het is zeer verhelderend om al zijn kennis en ideeën verenigd te zien in dit boek, maar de uitvoering had dus wel iets beter gekund.

'Het netwerkboek' is met de vele oranje kopjes, kaders met tips en voorbeelden en oefeningen eigenlijk meer een doeboek dan een doorsnee managementboek. Het is een behapbaar boek voor wie tijd wil gaan investeren in netwerken en om die reden op zoek is naar inspiratie en ideeën.