10 november 2015 | Frank Munnecom

De economische dip is voorbij; ondernemers kijken weer vooruit. Oude plannen worden weer uit de kast gehaald. Of het nu gaat om investeren of verkopen: we mogen weer!

Ieder jaar worden er tussen de tienen vijftienduizend bedrijven overgenomen. De bedrijfsovernemers variëren van mbi- en mbo-kandidaten tot obi's. Deze en vele andere termen uit het bedrijfsovernameproces worden uitgelegd in deze handzame bundel.

Het boek draagt als ondertitel Handboek bedrijfsovername voor (aspirant) ondernemers (sic), waarmee de groep lezers wordt aangeduid. De haakjes om ‘aspirant’ mogen alleen nog wel weg. Hoe koop ik een bedrijf? is écht bedoeld voor de oriënterende aspirant-ondernemer.

In elf hoofdstukken wordt steeds een onderdeel van het kopen van een bedrijf op prettig leesbare wijze belicht. Ieder hoofdstuk heeft daarbij een gelijke opbouw: eerst een meer theoretische uitleg van het betreffende onderdeel, gevolgd door verhalen uit de praktijk en als afsluiter een korte checklist van de zaken die de aspirant dient te onthouden. Deze hoofdstukopbouw zorgt ervoor dat het boek snel leesbaar is, met als gevaar dat de allersnelste lezers geneigd zullen zijn alleen de checklisten te bestuderen. Dat zou overigens jammer zijn, want het handboek is voor zijn doelgroep een basis-/stoomcursus bedrijfsovername.

Hoe koop ik een bedrijf? is een leuk, goed leesbaar boek en is wat de ondertitel belooft: een handboek voor (aspirant-)ondernemers. Alleen dan zonder de haakjes.

Hoe koop ik een bedrijf?
10 november 2015 | Frank Munnecom

De economische dip is voorbij; ondernemers kijken weer vooruit. Oude plannen worden weer uit de kast gehaald. Of het nu gaat om investeren of verkopen: we mogen weer! Ieder jaar worden er tussen de tienen vijftienduizend bedrijven overgenomen. De bedrijfsovernemers variëren van mbi- en mbo-kandidaten tot obi's. Deze en vele andere termen uit het bedrijfsovernameproces worden uitgelegd in deze handzame bundel.

Hé pssst, bedrijf kopen?
11 juni 2008 | Pierre de Winter

Altijd aardig om in een boek dat ergens vurig voor pleit, te lezen dat het ook mis kan gaan. Hoe koop ik een bedrijf? van Peter Rikhof en Koen van Santvoord is zo’n boek.

Michiel Radder had een riante baan bij de Europese branche van Citibank, maar besloot te kiezen voor het ondernemerschap. Hij ging op zoek en vond het bedrijf Mols-Van Lierop Hekwerken in Weert. Hij betaalde 2,3 miljoen euro, stak er 50.000 eigen geld in en dacht in business te zijn. Maar de verkopende partij was het met allerlei vernieuwingen die Radder door wilde voeren niet eens. En aangezien die nog familieleden in het bedrijf had werken, werd Radder’s relatie met z’n nieuw verworven werknemers er niet beter op. Het conflict is inmiddels zo hoog opgelopen dat Radder de transactie ongedaan wil maken ‘omdat de verkoper bewust onjuiste informatie heeft verstrekt.’ Hij heeft beslag laten leggen op verkopers huis en bankrekening.

Het is het verhaal in het klein van menig mislukte megafusie of –overname van de laatste jaren. Volgens hoogleraar Hans Schenk van de Universiteit Utrecht slaagt slechts 15 procent van die operaties. Is het dan wel zo slim om als beginnend ondernemer meteen op het overnamepad te gaan?

Volgens Peter Rikhof en Koen van Santvoord wel. Al was het maar om redenen van demografie. Rond 2010-2011 wordt verwacht dat de babyboomers massaal hun bedrijven gaan verkopen. Veel van die ondernemingen hebben een opvolgingsprobleem omdat kinderen hun vader niet meer opvolgen. Daarnaast zoekt de nieuwe lichting ondernemers steeds vroeger naar kopers voor hun bedrijf, omdat ze wel eens wat anders willen. Bedrijven zijn veel meer ‘commodities’ geworden.

De auteurs weten de markt die door dit spel aan het groeien is, aardig te schetsen. Nu nog verwisselen jaarlijks zo’n 15.000 bedrijven van eigenaar met een gemiddelde transactiewaarde van 800.000 euro (totale waarde: 12 miljard), straks zullen dat er 20 tot 25.000 zijn.

Wat dat betekent voor de beginnende ondernemer? Dat hij er goed aan doet eerst rond te kijken of er kandidaat-bedrijven in de markt zijn die hem een vliegende start kunnen bezorgen. En wil hij of zij weten hoe vervolgens te werk te gaan, dan moet-ie vooral dit zeer informatieve boek lezen. Bedenk echter wel: het kan ook misgaan!

Peter Rikhof, Koen van Santvoord, Wietze Willem Mulder
Hoe koop ik een bedrijf?