23 augustus 2012 | Amber Zwartbol

'Wie vraagt wat hij altijd al vroeg, krijgt wat hij altijd al kreeg. Over het algemeen stellen mensen altijd dezelfde vragen.' Zo begint een van de 44 kaarten van 'Bruisende reinen, kansdenken kaartboek' van Martijn Anderson. In twee zinnen vat deze kaart precies samen waar het in dit spel over gaat: vraag eens wat anders, denk eens wat anders en durf van de gebaande paden te treden.

44 inspiratiekaarten ter grootte van een kwartetspel en dus overal mee naar toe te nemen. Vertraging in de trein? In een file beland? Feestje? Pauze op het werk of juist heel druk aan het werk maar geen inspiratie? Trek een kaart en verras jezelf en/of anderen!

Probleem of uitdaging?
Volgens Martijn Anderson hebben sommige mensen een probleem met het woord probleem, omdat dit een negatieve benadering van een situatie is. Anderson zelf vindt dat een probleem niet per se negatief is. Hij omschrijft een probleem als een situatie waar je niet tevreden over bent en niet direct weet hoe je die situatie kunt veranderen. Hij onderscheidt verschillende soorten problemen.

Een probleem van minder ernstige aard noemt hij een blokkade, waar creatief denken niet per se nodig is, maar wel kan bijdragen aan een oplossing. Een probleem dat vraagt om een creatieve oplossing, waarbij je op zoek moet gaan naar totaal andere invalshoeken dan dat je eerder hebt geprobeerd om het probleem op te lossen, omschrijft hij als een complex probleem.

Tot slot is er 'the problem of no problem'. Er is niet direct een groot probleem, alles gaat zoals het altijd gaat. Daardoor merk je bepaalde kleine problemen niet direct op. Regelmatig even van denkspoor wisselen, zoals Anderson zegt, zou problemen op de lange termijn helpen voorkomen.

Een bruisend brein in 11 stappen
Een bruisend brein en creatieve oplossingen voor verschillende soorten problemen bereik je volgens het spel 'Bruisende breinen' in 11 stappen:
- Ruim op
- Gebruik alle zintuigen
- Verwonder je
- Fantaseer
- Relax
- Denk in verbindingen
- Stel andere vragen
- Kruip in de huid van een ander
- Wees eigenwijs
- Steel
- Deel

Elk stap bestaat uit 4 kaarten, ter grootte van een kwartetkaart. De meest simpele spelvorm om te spelen is kwartetten. Hoe leuk wellicht ook, er is meer uit het spel te halen. Het kostte me even wat moeite om daar achter te komen. Het spel kent namelijk geen gebruiksaanwijzing.

Toepassingen
Doordat de auteur alleen het doel van het spel heeft benoemd en niet de toepassingsmogelijkheden, heeft het even geduurd voordat ik me er toe kon zetten iets met het spel te doen. Overigens is deze recensie gebaseerd op de eerste druk, voor de tweede druk zou een aantal toepassingsmogelijkheden aan het kaartspel zijn toegevoegd.

Een blik op de bijbehorende internetsite www.bruisendebreinen.nl gaf meer duidelijkheid. Hoe je het spel wilt gebruiken, bepaal je zelf, maar op deze site staan wel wat voorbeelden. Zo kun je naast kwartetten ook analoge memory spelen en kanskaarten (als variant op pesten).
Het leuke was dat toen ik dat eenmaal doorhad, de ideeën vanzelf leken te komen.
Als start van de dag een kaart trekken, in de trein op weg naar het werk of tijdens een opleiding om mijn cursisten weer even op te frissen. En dat bleek nou ook een toepassingsmogelijkheid van de kaarten volgens de site: 'Dit kaartboek is erg geschikt om lukraak (random) inspiratie op te doen. Voor jezelf en anderen.'

Bruisend!
'Bruisende breinen' is een leuke set kaarten die zeker bijdraagt aan creatieve oplossingen voor blokkades en complexe problemen. Ook kunnen ze worden ingezet om het probleem 'problem of no problem' te ontdekken.

Verras jezelf en anderen en ontdek hoe bruisend jouw brein is! Geef je over aan de kaart die je in je handen hebt en laat je zeker niet beperken door tijd of de Hollandse nuchterheid 'doe maar gewoon...'

22 december 2009 | Elly Lijnse

'Bruisende breinen' van Martijn Anderson is een spel met veel mogelijkheden om bestaande denkpatronen te leren doorbreken. Zo kunt u dit spel bijvoorbeeld ook lezen als een boek en op die manier nieuwe ideeën opdoen. 'Bruisende breinen' geeft vijf verschillende speltoepassingsmogelijkheden en u kunt er nog veel meer verzinnen als u eenmaal goed op dreef bent in het kansdenken. Goed voor een hele middag spelplezier, creativiteit en een bruisend brein.

Het spel bevat 44 kaarten met een onderverdeling in elf stappen met elk vier kaarten. De elf stappen vormen de rode draad op weg naar een bruisend brein, zoals Ruim op, Gebruik je zintuigen, Erger je, Relax, Denk in verbindingen. Per stap zijn er vier kaarten waarop Martijn Anderson beschrijft wat u kunt doen om meer open te staan voor kansen en mogelijkheden. Op ieder kaartje staat een nuttige tip, idee, vraag en een afbeelding. Zo heeft u na het lezen van de 44 kaartjes al veel tips en ideeën te pakken en begint uw kansdenken eigenlijk al.

Daarnaast zetten de prikkelende vragen aan tot creatief denken. Wat bijvoorbeeld te denken van de vraag: 'Op welke manier kunnen we de productiviteit verhogen door onder werktijd te kwartetten?' En waarom ook niet? Door de kaartindeling van elf groepen en vier kaarten per groep kunt u er gemakkelijk mee kwartetten, dus waarom dan niet onder werktijd? Een spelletje kwartetten dus, om de kaarten beter te leren kennen. Of gewoon als ontspanning.

U kunt ook een spelletje analoge memory doen. Dit spel komt dichter in de buurt van creatief denken omdat u overeenkomsten moeten zoeken tussen afbeeldingen die totaal niets met elkaar te maken hebben. Een zonnebloem en een stapel vaatwerk bijvoorbeeld. 'Wie het weet mag het zeggen.' Of het spel 'kanskaarten' waarbij de winnaar de speler is met de meeste kaarten. Een boek of een kaartspel met vele mogelijkheden dus. U vindt de beschrijvingen van de spellen op de kaartjes. U kunt ook zelf spelmogelijkheden verzinnen en plaatsen op de speciale internetsite van 'Bruisende breinen'.

Van het spel naar het serieuzere werk. We hebben het spel per slot van rekening als hulpmiddel om te brainstormen. Dus: trek een kaart en breng een verbinding tot stand tussen de afbeelding op de kaart en het onderwerp van de brainstorm. Ik dacht aanvankelijk: dit wordt nooit wat, je moet wel erg wanhopig zijn om het verband te willen zien tussen een tuinkabouter en de promotie voor een nieuwe vorm van dienstverlening. Maar tot mijn stomme verbazing werkte het wel. Door de tip die onder de afbeelding staat, kom je los van het beeld en komen de associaties en ideeën als vanzelf.

Dit spel laat u op verschillende manieren kijken naar de randvoorwaarden om bestaande denkpatronen te doorbreken. Hierdoor wordt het mogelijk om nieuwe kansen te ontdekken. Het spel kan goed gebruikt worden als creatieve ondersteuning om producten of diensten te ontwikkelen of om ze te verbeteren. Ik heb zelf met het spel creatieve ideeën opgedaan voor promotie. Dus kansen genoeg, je moet ze alleen even zien en dat kan dan weer door dit spel.