23 december 2009 | Daniëlle de Jonge

Een toolkit om uzelf te coachen naar succes klinkt goed. Het is immers goed om eens in de zoveel tijd pas op de plaats te maken, te kijken waar u nu staat en waar u naar toe wilt. Succesvol zijn en blijven is wat we allemaal willen. 'Het SuccesManagementSpel' van Miranda Langedijk en Wendy de Peuter pakt werken aan succes op een 'speelse' manier aan. Door de keuze voor een bordspel word je aangezet om op een andere manier aan jezelf te werken. Leuk en leerzaam! Wie al eerder een recensie van mij heeft gelezen over een van de vele managementspellen, weet dat dit maar op een manier goed kan: spelen!

'Het SuccesManagementSpel' is heel handig opgebouwd. Twaalf categorieën variërend van plannen en de computer tot efficiënt werken en in actie komen. Het beslaat daarmee alle aspecten die u als ondernemer, manager of andere professional tegenkomt in uw werksituatie. Uit die twaalf onderwerpen selecteer ik er drie waarvan ik vind dat er in mijn situatie wel wat te verbeteren valt. Bij die drie categorieën horen drie stapels met 'to do'-kaarten. Nu wordt het al wat lastiger en moet ik serieuzer naar mezelf gaan kijken. Want uit ieder stapeltje selecteer ik wat mijn kwaliteiten zijn, mijn ontwikkelpunten en waar ik neutraal tegen aan kijk. In de categorie 'Kiezen' vind ik mezelf bijvoorbeeld heel goed in 'Pro-actief zijn en mijn leven vormgeven', maar schort het wat mij betreft een beetje aan 'Tijdig en op een prettige manier dingen loslaten'. Ik ben een vasthoudend typje, dat blijkt maar weer.

Als ik voor de drie categorieën de kaarten heb geselecteerd, blijven twee stapels over: de kwaliteiten en de ontwikkelpunten. De rest mag terug in de speldoos. Werken aan succes doe t u niet even tussendoor, dat mag duidelijk zijn. Met het spelbord voor mij op tafel ga ik combinaties maken tussen de kwaliteiten en de ontwikkelpunten: hoe kunnen ze elkaar helpen, is de opdracht. Een heel gepuzzel waar je goed over na moet denken.

Daar komt nog bij dat je een keuze moet maken uit de ontwikkelpunten gelinkt aan de belemmeringen die daarbij gevoeld worden. Is iets een ontwikkelpunt omdat u niet goed weet wat u wilt, heeft u overtuigingen die u in de weg zitten of bent u niet zo'n doorzetter? Dit vraagt om een aardig staaltje zelfreflectie. Als dit onderdeel is afgerond, rest nog het opstellen van een goed actieplan. Zeker nuttig om ook hier voldoende tijd aan te besteden, anders had u alleen een leuk speeluurtje en verandert er uiteindelijk nog niets.

Voor mensen die meer visueel zijn ingesteld, biedt het spel foto's op de kaarten. Door hier naar te kijken komen er vanzelf afbeeldingen naar voren waar u 'iets' mee heeft. Het spel helpt om te ontdekken wat de achterliggende categorie is waar u mee aan de slag gaat. Ook leuk: niet zelf een categorie uitkiezen maar het lot laten bepalen. De dobbelsteenvariant maakt het mogelijk om meer zicht te krijgen op de zogenaamde 'blinde vlekken'. Het thema kiest u aan de hand van het nummer van de (twaalfzijdige) dobbelsteen en daar mag u het spel mee vervolgen. Daar komen soms verrassende inzichten uit!

Wilt u het spel spelen met een team? Dat kan, maar het lijkt mij alleen effectief als daar een goede coach of begeleider bij aanwezig is. Iemand die niet in maar buiten het team staat en daardoor het proces kan begeleiden.

Succes bereiken door op een inspirerende manier aan de slag te gaan met werkgerelateerde onderwerpen. Leuk, zinvol en de moeite waard om geregeld te herhalen. Zo houdt u zichzelf scherp en blijft u zich ontwikkelen.

Toolkit voor teameffectiviteit
16 december 2009 | Bert Peene

Een feedbackinstrument en een ‘tool’ om het eigen functioneren bespreekbaar te maken. Aldus wordt Het SuccesManagementSpel gepresenteerd. Je kunt het in je eentje spelen én in teams, bijvoorbeeld bij het voorbereiden van POP- en coachingsgesprekken, maar ook als leidraad tijdens die gesprekken zelf. Het spel is ontwikkeld door Miranda Langedijk en Wendy de Peuter, die inspiratie opdeden tijdens hun werk als trainer en personal coach.

‘Twintig jaar lang hebben we ervaring opgedaan in uiteenlopende organisaties, tijdens coachingsgesprekken, workshops, trainingen en complexere ontwikkeltrajecten. En geleidelijk ontstond toen een droom: we wilden de ideale toolkit ontwikkelen om jezelf en anderen te coachen naar succes. Zo is dit spel ontstaan.’ Dat beide dames en passant ook uitstekende marketeers zijn, blijkt onder meer uit het feit dat ze ‘succesmanagement’ meteen maar tot soortnaam hebben verheven. ‘Succesmanagement is het bewust hanteren van (zelf)managementprincipes om sturing te geven aan je leven en werk,’ schrijven ze in de begeleidende brochure, waarin ook de spelregels worden uitgelegd, ‘zodanig dat je jouw doelen realiseert, waarbij je gericht bent op continu leren en ontwikkelen. Het gaat hierbij over het hele scala aan doelen dat je kunt hebben: van de zogenaamde ‘grote levensdoelen’ tot de invulling van je agenda van dag tot dag.’ Dat klinkt als Covey, en dat is het ook. In het Dankwoord bekennen de auteurs dat zij in hun spel een groot aantal theorieën en inzichten over efficiënt en effectief (samen)werken, timemanagement, communiceren en ontwikkelen hebben verwerkt en daartoe behoren onder meer de inzichten die Stephen Covey wereldwijd tot een ‘all time guru’ hebben gemaakt. Andere inspiratiebronnen zijn Knoope, Kolb en Tiggelaar, maar dat merk je pas als je het spel gaat spelen.

Het SuccesManagementSpel gaat uit van vier essentiële sturingsprincipes: Richting, Ruimte, Rekenschap, en Resultaat. Wie succesvol(ler) wil zijn in zijn leven, moet zich allereerst afvragen met welke van deze principes hij aan de slag wil. Vervolgens moeten deze vertaald worden naar kwaliteiten en ontwikkelpunten, eventuele belemmeringen geïdentificeerd en tenslotte wordt een ontwikkelingsplan opgesteld. Dit plan doorloop je met behulp van Coachkaarten op het klokvormige spelbord.

Van de vier sturingsprincipes spraken Resultaat en Richting mij het meest aan en ik besloot van de nood een deugd te maken door via het spel te onderzoeken hoe ik de effectiviteit van mijn eigen functioneren groter kon maken. (Hoewel ik daar op zich helemaal niet zo ontevreden over ben.) Uit de Themakaarten die bij het principe Richting horen, koos ik de thema’s Plannen en Kiezen. Ik zie namelijk nog wel eens meer uitdagingen dan er mogelijkheden blijken zijn. Bij ieder thema horen twaalf zogenaamde ‘to do-kaarten’ die even zo vele aspecten van het thema vertegenwoordigen. Die moet je verdelen over drie categorieën: kwaliteiten, ontwikkelpunten en ‘neutrale’ kaarten (niet goed en niet slecht). Mijn belangrijkste ontwikkelpunt was Keuzes maken, de koop doorhakken, dat is soms inderdaad zo verdraaid moeilijk. Prima, zegt de handleiding bij het spel dan, onderzoek nu maar eens wat je belemmert bij het maken van keuzes. Weet je niet goed wat je wilt, zitten bepaalde overtuigingen in de weg, vind je het lastig bepaalde dingen te zeggen of te regelen of vind je het moeilijk om door te zetten?

En daar liep ik vast. Het lukte mij niet in m’n eentje mijn blinde vlekken op te sporen, laat staan dat ik erin slaagde ze kleiner te maken. Daarvoor heb ik toch echt iemand nodig die mij streng maar rechtvaardig bevraagt. Waarschijnlijk zijn de Coachkaarten bedoeld om in die behoefte te voorzien, maar het lijkt me sterk dat je met een set van twaalf kaartjes dezelfde resultaten bereikt als met een deskundige coach. ‘Het SuccesManagementSpel’ bleek dus geen ideale toolkit om mijzelf te coachen naar succes.

De teamvariant daarentegen werkt wel. De vele keuzemomenten waarmee het spel je confronteert, zorgen steeds voor stevige discussies. Succes blijkt uiteindelijk niet alleen behaald te worden in termen van eindresultaat, ook procesmatig is er na het spelen heel wat gebeurd. Daar verdient dit spel dan ook zijn plaats: niet in de categorie persoonlijke effectiviteit maar tussen de teamspellen. En daar komt het meteen binnen met stip.

3 november 2009 | Jan Jacob Bos

Hebt u ooit een boek gelezen waarvan u dacht: dit wil ik overbrengen op mijn collega's? Bleef het dan bij denken of is het u gelukt? 'Het SuccesManagementSpel' helpt u om uw voornemen te laten slagen. Omdat u dit spel ook met uw team kunt spelen, heeft u geen excuus meer om niet samen te werken aan succes. Ik ben onder de indruk van de aanpak van Miranda Langedijk en Wendy de Peuter en het uiteindelijke resultaat.

Het lijkt vaak zo eenvoudig om de ideeën die u krijgt tijdens het lezen van een boek ook daadwerkelijk te implementeren in uw organisatie. De praktijk is meestal wat weerbarstiger. Miranda Langedijk en Wendy de Peuter slaan een brug tussen uw voornemens en de praktijk met 'Het SuccesManagementSpel'.

Wat ik zelf zo aardig vind aan de opzet van het spel, is dat het je echt helpt om niet alleen de knelpunten op te sporen, maar ook de eerste stappen naar een oplossing te zetten. Om tot een oplossing te komen wordt de primaire speler uitgedaagd om een aantal thema's in te brengen die hij wil onderzoeken. Dit doet hij aan de hand van themakaarten. Vervolgens bepaalt deze speler zijn kwaliteiten en ontwikkelpunten met behulp van de to do-kaarten op dit gebied.

Wat zijn de belangrijkste belemmeringen om tot succes te komen? Zit dat bijvoorbeeld in het uitvoeren, of moet eerst nog meer onderzoek gedaan worden? Ten slotte zal de medespeler de primaire speler coachen aan de hand van rake coachvragen. Zo helpt hij bij het onderzoeken welke kwaliteiten de speler kan inzetten om de belemmeringen weg te nemen. Aan de hand daarvan kan de primaire speler of het team een ontwikkelingsplan opstellen.

Het spel is onder andere gebaseerd op 'De zeven eigenschappen van effectief leiderschap' van Stephen Covey, 'De Creatiespiraal' van Marinus Knoope en 'Dromen, durven, doen' van Ben Tiggelaar (alle drie erg inspirerende boeken trouwens). Ik heb het spel zelf een aantal keren als coach gespeeld, ik kan u dan ook van harte aanbevelen om tenminste enkele boeken van de hiervoor genoemde schrijvers gelezen te hebben. Dit helpt u als coach zeker om de achtergronden van het spel duidelijker naar voren te laten komen.

Miranda Langedijk en Wendy de Peuter zijn er goed in geslaagd om het gedachtegoed van een aantal managementgoeroes te vertalen naar een gereedschapskist waarmee u elke keer vanuit een andere invalshoek uw collega's kunt coachen naar succes. Leo Tolstoy zei meer dan honderd jaar geleden: 'Het is eenvoudiger tien boeken met filosofie te vullen dan één principe in praktijk te brengen.' Dat geldt natuurlijk niet alleen voor filosofie, ik hoop dat u met 'Het SuccesManagementSpel' talloze principes in de praktijk zult brengen.

Miranda Langedijk, Wendy de Peuter
Het SuccesManagementSpel