Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
24 april 2012 | Nico Jong

De titel van het jongste boek over verandercommunicatie doet vermoeden dat er opnieuw een gereedschapskist vol instrumenten voor maakbare veranderingen over de communicatiewereld is uitgestort. Niets is echter minder waar. Monica Wigman heeft met 'Regel jij het draagvlak?' weliswaar een praktisch boek geschreven, maar dan vooral vanuit de kennis en ervaring dat instrumentele communicatie hooguit voor matige resultaten zorgt op het gebied van draagvlak en beweging.

'Regel jij het draagvlak?' is fris en luchtig van opzet en vormgeving. Maar laat je daardoor niet op het verkeerde been zetten. Het is een serieus en degelijk onderbouwd boek over verandercommunicatie. Veranderingen zijn aan de orde van de dag en iedereen weet dat communicatie daar een cruciale rol bij speelt, maar literatuur over verandercommunicatie moet je moeizaam bij elkaar sprokkelen. En dan is de kwaliteit ook vaak nog teleurstellend. Wigman biedt gelukkig soelaas.

Verandering ontstaat door interactie en niet door instrumenten. Beweging ontstaat door met elkaar van gedachten te wisselen, inzichten te delen, maar ook door meningen te laten botsen. Dit is het belangrijkste uitgangspunt van het boek dat begint met een beschrijving van verschillende soorten verandering en de betekenis daarvan voor communicatie. Het belangrijkste instrument bij verandering is de communicatieadviseur zelf. Daarom wijdt Wigman er een heel hoofdstuk aan. Hetzelfde geldt voor een goede analyse van de verandering en het formuleren van de communicatievraag. Verder komen aan bod wat je kunt doen om doelgroepen te betrekken, hoe je luistervermogen organiseert, het fenomeen weerstand en hoe je het interactievermogen vergroot. Een apart hoofdstuk bevat alle modellen waar de auteur zelf graag mee werkt.

'Regel jij het draagvlak?' is de betere handreiking voor communicatie bij veranderingsprocessen. Het boek is breed opgezet en nodigt uit zelf je keuzes te maken. Wel is het aan te raden ook de achterliggende literatuur te raadplegen als je echt aan de slag gaat. Wigman toont wel de mogelijke wegen, maar niet de complete routes die je kunt bewandelen.

1 maart 2012 | Bert Thiel

Veranderingen horen bij leven en werk als Laurel bij Hardy. Hoe je als communicatieprofessional, manager of HR-manager in een bedrijf of organisatie vorm en koers kunt geven aan een veranderingsproces vertelt Monica Wigman in 'Regel jij het draagvlak?' . Een helder overzicht van strategieën en handelwijzen in een prachtig vormgegeven en prima leesbaar boek.

Stilstand is achteruitgang. Verandering van spijs doet eten. Als het getij verloopt, verzet men de bakens. Hij is omgekeerd als een blad aan een boom. De bakens zijn verhangen en de hekken zijn verzet. Deze kleine keuze uit de vele tientallen spreekwoorden over verandering die onze taal rijk is, weerspiegelt onze diepste gedachten over verandering: verandering moet, verandering verrijkt, verandering is onomkeerbaar. Dat een bedrijf of organisatie dus gebaat is bij feilloze communicatie in veranderingsprocessen, is evident. Communicatieadviseur Monica Wigman gebruikt haar grote praktijkkennis om professionals handvatten, tips en voorbeelden aan te reiken, zodat de vraag 'Regel jij het draagvlak?' met een gerust hart bevestigend beantwoord kan worden.

Monica Wigman gaat uit van een aantal basisgedachten. Een communicatiemedewerker is zelf zijn belangrijkste instrument: zijn of haar manier van communiceren bepaalt het succes en maakt het verschil. Het communicatieproces immers drijft op en gedijt bij interactie tussen mensen, omdat het schrijven van een effectief communicatieplan geen technocratisch proces is, opgesteld achter een schrijftafel en van daar ook uitgevoerd. De sociale media spelen in deze processen een steeds belangrijkere rol en dat 'nieuwe' communiceren past natuurlijk beter bij bedrijven die de stap naar het nieuwe werken al hebben gezet.

Hoe dat dan precies werkt, dat proces, welke stappen gezet moeten worden en hoe je het veranderingscommunicatieproces precies aanvliegt, om eens een gevleugelde uitspraak van mijn onderwijsmanager te gebruiken, komt in 'Regel jij het draagvlak?' vervolgens op buitengewoon overzichtelijke wijze aan de orde. Eerst maakt Wigman een belangrijk onderscheid tussen diverse typen veranderingen: de ene verandering is immers de andere niet. Een reorganisatie vereist een andere insteek dan bijvoorbeeld een sanering of een fusie. Hoe krijg je mensen in een organisatie vervolgens zo ver, dat ze naar elkaar luisteren (luisteren in plaats van downloaden: alleen maar tot je nemen wat je nodig hebt), dat ze met elkaar praten (praten in plaats van zenden), dat ze de veranderingen dragen en steunen? Ze legt het uit, ondersteunt haar verhaal met columns van professionals en reikt in de zogenaamde schatkamer een bron van kennis aan – ook over te slaan door wie slechts het verhaal wil.

Onvermijdelijk heeft dit soort boeken een groot aantal open deuren. Dat lijkt me inherent aan het genre. En toch is het aardig om het allemaal weer eens op een rijtje te zien. Neem nou het hoofdstukje 'valkuilen bij betrekken' van werknemers. Ik neem aan, dat iedere communicatieprofessional wel kan bedenken, dat het betrekken van medewerkers bij een veranderingsproces niet altijd per se een formule voor geluk en succes is en ook waarom dat zo is. Als je dan het lijstje valkuilen van de auteur bekijkt, bekruipt je een comfortabel gevoel: O ja, zo was het! En: Hier staat het bij elkaar. (Had u ze overigens, die valkuilen? Niet eerlijk zijn over de mate van invloed, geen heldere kaders en marges bieden, niets doen met input, niet terugkoppelen, teveel ruimte geven aan gezeur.)

Ik vond het een lekker boek: prettig geschreven, met humor geformuleerd ('veranderen is iets anders dan hiërarchisch door de organisatie toeteren'), verhelderende columns, grappige soundbites in de marge, functionele, speelse en originele opmaak, goede tabellen en graphics en buitengewoon overzichtelijk – ook al door een leeslintje en de aan de zijkant zichtbare hoofdstuktabs. En zo maakt Monica Wigman (waar) wat op de kaft staat: 'een praktisch handboek over verandercommunicatie.' Aanrader!

27 december 2011 | Martin van 't Klooster

Zeventig procent van de veranderingen in organisaties heeft niet het beoogde resultaat. Dat is een veel aangehaald citaat van professor Jaap Boonstra. Hij heeft zich als wetenschapper en adviseur veel bezig gehouden met complexe veranderingsprocessen in overheidsinstanties en bedrijven. Mensen willen wel veranderen, maar niet veranderd worden (van onder meer professor De Caluwé ) is een ander bekend citaat. Wat kunnen communicatieadviseurs bijdragen aan wat (bijna?) een ieder voor veranderingen onmisbaar vindt; het draagvlak? Monica Wigman levert in 'Regel jij het draagvlak?' meer dan handige tips. En niet alleen voor communicatieadviseurs overigens.

Monica Wigman maakt in 'Regel jij het draagvlak. Een praktisch handboek voor verandercommunicatie' heel duidelijk dat niemand het draagvlak even regelt. Zij geeft wel aan hoe je het benodigde draagvlak kunt verdienen. Essentieel voor Monique Wigman is dat je kiest voor interactie tussen alle betrokken geledingen van management en medewerkers. En als je dat niet wilt of kunt bieden dan kun je beter onverbloemd voor een 'top down' benadering kiezen. Monique Wigman maakt een helder onderscheid tussen de diverse vormen van veranderingen. Van reorganisatie tot fusie of verandering in het ICT-systeem het maakt nogal wat uit voor de communicatieaanpak. In heldere taal beschrijft zij de verschillende manieren om het communicatiebeleid vorm te geven en geeft zij de middelen aan die kunnen worden ingezet. Zij biedt de communicatieadviseur logische bagage om gewenste veranderingen met beleid aan te kunnen pakken. Wigman laat de lezers lekker rondgaan in een schatkamer met verander- strategieën, topmodellen bij verandercommunicatie en suggesties om de stakeholders in kaart te brengen. En zij vergeet de nieuwe media niet. Op zich is veel informatie niet nieuw. Wel nieuw is de link die zij legt met de rol voor de communicatieadviseur. Deze krijgt steeds alternatieven aangereikt om het communicatiebeleid in te richten. Niet van achter zijn of haar bureau even de communicatie bedenken, maar met alle betrokkenen bij de veranderingen; inclusief bestuur en management.

Ook nieuw is de uitwerking van Monique Wigman van 'de trap van Quirke'. De trap van Quirke is een bekend model onder communicatieprofessionals. Het geeft antwoord op de vraag voor welk doel je welk middel het beste kunt gebruiken. Hoe meer ambitie hoe meer communicatie nodig is. Moeten medewerkers alleen maar weet hebben van de verandering of moeten zij ook meedoen. Voor dat laatste wijst zij ook op mogelijkheden om het gedrag van betrokkenen bij een verandering te veranderen. Over de bijdrage van communicatie en de inzet van allerlei middelen is men het in communicatiekringen en daarbuiten wel eens. Ook optimistisch is men over de bijdrage van communicatie aan verandering van de attitude; roken of alcohol drinken zijn schadelijk voor de gezondheid. Maar ronduit pessimistisch is men over de bijdrage van communicatie aan de verandering van het gedrag (de huisarts, die nog steeds rookt of drinkt). Monica Wigman wijst op de perspectieven bij gewenste verandering van gedrag als betrokkenen gedragsalternatieven voorgelegd krijgen en daaruit zelf kunnen kiezen. De huisarts wordt in dit model niet gedwongen op te houden met roken en/of drinken, maar hij kan ook matigen (slechts drie of vier sigaretten of drankjes) of bij bepaalde gelegenheden niet en bij andere wel drinken of roken. Dat verhoogt aanzienlijk de kans dat hij door een ander gedrag uiteindelijk gezonder gaat leven.

Deze publicatie van Monica Wigman tenslotte helpt elke communicatieadviseur af te komen van het niveau van 'middelenmannetje of-vrouwtje. Met deze bagage kan hij of zij bestuur en management steeds op tijd en op strategisch niveau adviseren. Maar ook voor bestuurders en managers bevat deze publicatie aantrekkelijke informatie over wat met een doordacht communicatiebeleid mogelijk is om het draagvlak voor een gewenste verandering ook daadwerkelijk te realiseren.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden