14 augustus 2012 | Arjan Vermeulen

'Modern' leiderschap aan de top van een organisatie, daarover gaat 'De schijf van vijf' door Olivier Sprangers. Met modern leiderschap bedoel ik leidinggeven mét en op basis van gevoel. Dit thema kan snel vervelen omdat auteurs en sprekers soms doorslaan en de realiteit uit het oog verliezen. In dit boek is dat zeker niet het geval. De kracht ervan ligt vooral in de vele doorverwijzingen naar recente theorieën en boeken van anderen waarbij meneer Sprangers zijn persoonlijke interpretatie, verbanden en eigen mening weergeeft.

Het boek komt langzaam op gang maar begint na de moeizame start erg te boeien. 'De schijf van vijf' begint met een soort argumentatie waarom de theorie van de schijf van vijf nodig is in het bedrijfsleven en hoe de ontdekkingstocht naar deze schijf van Olivier Sprangers is ontstaan. Zoals de titel al verklapt, geeft Sprangers een rij van vijf waar je aan moet voldoen om een goede leider te zijn.

1 Inspiratie uit roeping en passie komt éérst
Leiders moeten inspireren, anders leiden ze niet. Er moet 'een punt op de horizon' zijn dat aantrekkingskracht uitoefent, dan komt er beweging.

2 Ruim baan voor eigen wijsheid
Zelfstandige mensen sturen zichzelf, ze weten zelf heel goed waar ze staan en wat ze te doen hebben. Laat ze, geef ze veel ruimte.

3 Samenwerking ontstaat door geloof in een gezamenlijk doel
De individuele doelen van elk topteamlid moeten openlijk op tafel. We gaan alleen samenwerken als die echt goed herkenbaar zijn in een gezamenlijk doel.

4 Waarden vereisen handhaving van minimum normen
Het moet niet alleen kloppen, maar ook deugen wat we samen doen. We zijn duidelijk: zó doen we het. Dat is niet onderhandelbaar en overtreding wordt zichtbaar aangepakt.

5 Erkenning en waardering betekenen groei
Werken aan de relaties moet: de juiste erkenning op elk mogelijk moment levert de energie op om in beweging te blijven, door het besef dat je deel uitmaakt van iets moois.

Groep corrigeren
Toch maak ik een paar kanttekeningen bij het boek. In de vierde schijf stelt Sprangers dat de leider de groep moet corrigeren en voorbeeldgedrag moet vertonen. Om een groepsvolwassenheid op niveau 3 te behouden of op niveau te komen is het belangrijk dat er voldoende vertrouwen is om elkaar aan te spreken op kwaliteit en de normen en waarden in de groep. De vraag is of alleen een leider dit moet doen. Ik ben het dan ook niet eens met het feit dat de leidinggevende dit moet doen. Zo ontstaat er eenrichtingsverkeer met een afhankelijkheid van de leider. Die zou de groep moeten stimuleren om zelf op normen en waarden te sturen.

Daarnaast geloof ik niet in voorbeeldgedrag. Een leider die zelf hard werkt, heeft kans om luie medewerkers te creëren. De leider doet het toch wel.

Motivatie
Spranger verwijst naar een filmpje over de theorie van Daniel Pink, genaamd 'The Surprising Truth About What Motivates Us'. Dit filmpje beschrijft dat mensen niet worden gedreven door geld. Geld motiveert niet, maar werkt alleen demotiverend wanneer de beloning te laag is in verhouding met de taak. Overigens geldt dit alleen voor taken waarbij nagedacht moet worden. Er zijn drie zaken die positief bijdragen aan de motivatie:
- geef mensen ruimte en vrijheid om te doen wat ze willen;
- daag mensen uit op hun kunde;
- mensen willen graag bijdragen aan een groter doel.

Dit is waar modern leiderschap naartoe groeit.

Kader
Ik denk dat de beschreven 'schijf van vijf' de belangrijkste voorwaarden zijn waar moderne leiders serieus aan moet voldoen. Mensen de ruimte durven geven en jezelf als leider blijven ontwikkelen en de stip aan de horizon (blijven) ontdekken en communiceren. Dit geldt als kader waarin de moderne medewerker de vrijheid krijgt om zijn kunde te kunnen uitoefenen en mee te werken aan het samengestelde hogere doel. Zoals ook Jan Setten schrijft in zijn boek 'Hoe krijg ik ze zover' hebben mensen het nodig om hun eigen voordelen in te zien bij de doelstellingen van een organisatie.

Eindelijk weer eens een goed boek van een Nederlandse schrijver. Ik zet 'De schijf van vijf' graag in mijn boekenkast.

17 juli 2012 | Carla Derijck

Aan de hand van vijf principes voor gezond leiderschap verbindt Sprangers hoofd – de harde rationele zakelijke kant – en hart – het zachte emotionele, zielsverwante stuk – van leiderschap. Deze integratie van hoofd en hart leidt tot zichtbaar leiderschap, groei in samenhang met anderen en tot beweging. Dit heeft als resultaat een gezonde, plezierige en duurzame balans tussen hoofd en hart.

Vijf principes voor gezond leiderschap: dat is de Schijf van Vijf van Sprangers. Met deze schijf van vijf refereert de auteur natuurlijk aan gezond eten. Het is een aardige kapstok om in te gaan op het snijvlak tussen het zakelijke en persoonlijke, de grens waar zakelijk en persoonlijk elkaar ontmoeten. Inspiratie, passie, 'eigen wijsheid', samenwerking, waarden, erkenning en waardering zijn de onderwerpen. De auteur beschrijft geen nieuwe inzichten maar kiest voor een eigen manier van groeperen en voegt daaraan zijn groeiproces en ervaringen toe.

De kracht van dit boek zit niet in de (her)groepering als wel in de combinatie van coachervaring van de auteur en het gebruik van inzichten van mensen die hun sporen hebben verdiend bij het duiden van gedrag in en buiten organisaties – zoals Senge, Covey en Scharmer. Steeds opnieuw koppelt hij bestaande inzichten aan het persoonlijke en beschrijft hij het effect van het volgen van je 'eigenheid', je talent, je passie voor jezelf en anderen. De auteur vertelt – ondersteund met voorbeelden uit de praktijk – hoe elk principe bijdraagt aan het combineren van je intellectuele en emotionele intelligentie tot een effectieve mix.

De Duitse filosoof Nietzsche vond het belangrijk te kunnen leven met je tekortkomingen, en te accepteren dat je identiteit doorlopend wijzigt. Dat is een goed begin voor iedereen. Maar om een leider te zijn is een diep begrip van jezelf nodig. En de wil daar voortdurend aandacht aan te geven. Vanzelfsprekend is het van belang weet te hebben van je sterktes en zwaktes, en weet te hebben van je waarden, maar Sprangers maakt duidelijk dat leiderschap vooral ook te maken heeft met durf. Durf om in beweging te komen en persoonlijke groei te ontplooien.

Hoewel het boek in het begin wat moeizaam op gang komt is 'De Schijf Van Vijf' zeker de moeite waard om te lezen.