Bespaar 300 mensuren! - 'Zak van Sinterklaas'
17 november 2020 | Jaap Peters

De tsunami aan managementboeken is nog nauwelijks bij te benen. Zoveel boeken dat je door de bomen het woud niet meer ziet. Kennelijk valt er nog heel veel te verbeteren in onze organisaties

En dat blijft ook zo, een organisatie is nooit af. Op zich overigens best boeiend je te realiseren dat de aarde zonder mensen heel goed de boel op orde kon houden door zelforganisatie, maar sinds er mensen zijn - verhoudingsgewijs nog niet eens zo heel lang overigens - moet er heel veel worden ‘gemanaged'. Kennelijk gaat niets meer vanzelf als je het gedachteconstruct ‘de organisatie' toevoegt. De eerste fabriek werd in het Verenigd Koninkrijk zo rond 1720 gebouwd, weten we. Hoe paradoxaal is het dan als iemand (in dit geval Emmy en Koos) de moeite neemt door al die boeken heen te worstelen en daar een handleiding bij schrijven. Dus nog een boek extra! Een soort catalogus/wegwijzer om het kaf van het koren te scheiden.

Een groene (!) wegwijzer van nog geen 200 pagina's. En welke kant wijzen de schrijvers de lezer de weg? Daar wijden de beide auteurs ieder een eigen hoofdstuk aan: ‘de kijk van'.  Duidelijk is dat beiden een auteurs een voorkeur hebben voor ‘een andere kijk op leiderschap'. Althans die kant staan de wegwijzers op. Het boek kent 14 ‘hoofdstukken' en binnen die hoofdstukken krijg je de meest relevante namen en titels (trends, thema's, modellen, stromingen, organisaties, bestuurders/oprichters, auteurs en hun boeken). Het zijn wel Chinese rijtjes: ineens zit je in het hoofdstuk ‘Lichte Kost'.

Zoom je wat dieper in op een hoofdstuk, wat gebeurt er dan? Bijvoorbeeld Hoofdstuk B: ‘Bedrijven en organisaties die aan de slag zijn gegaan I de Trendsetters', dan kom je bij: de slimste bedrijven van NL, vervolgens bij de oprichters en de auteurs die daarover schrijven. En kom je bijvoorbeeld bij een oprichter of een auteur dan staan er nog doorwijzingen buiten het boek (YouTube, een website). Een ander hoofdstuk (H) heet Visionairs I Koplopers I Trensetters dan kom je bijvoorbeeld bij Tony Hsieh (van schoenen en kledingreus Zappos) die werkelijk alles doet om de klant tevreden te houden, maar niets weet van schoenen en kleding.

Dit boek is een soort ‘zak van Sinterklaas' op weg naar 5 december met allemaal cadeautjes die de moeite waard zijn, maar je moet ze nog steeds zelf uitpakken om er wat mee te kunnen doen. En dat was precies de bedoeling van Emmy en Koos. Er is hoe dan ook een goede voorselectie gemaakt. Het scheelt je overigens geen 300 uur, het geeft je een ander leven als je met die opgedane kennis daadwerkelijk wat doet.

Drs. Jaap Peters is directeur van DeLimes | organisatieontwikkeling in Zwammerdam en is auteur van onder andere 'Intensieve Menshouderij'. Hij is mede-oprichter van www.cooprijnlands.nl en Slow Management.

Bespaar 300 mensuren! - 'Naar hartenlust grasduinen'
20 oktober 2020 | Sjors van Leeuwen

Wil je meer weten over NIEUW LEIDERSCHAP maar weet je niet waar te beginnen? Zoek je inspiratie voor de volgende stap als leidinggevende? Heb je niet veel tijd om zelf op zoek te gaan? Lees dan Bespaar 300 mensuren! Een handzame gids van Koos Groenewoud & Emmy Soplantila op weg naar dienend en deinend leiderschap.

Koos Groenewoud en Emmy Soplantila schreven samen Bespaar 300 mensuren! Koos Groenewoud is zoals hij zelf omschrijft kantelaar, spreker, columnist, recensist, bruggenbouwer, adviseur, hospitalityman en facilitair expert, met een grote passie voor dienend leiderschap. Emmy Soplantia is coach, mentor, motivator, inspirator, columnist en auteur met passie voor persoonlijk leiderschap en spiritualiteit in business.

De schrijvers hebben de afgelopen jaren stapels boeken gelezen, seminars bezocht en ondernemers, professoren en organisatie-experts gesproken. Over onderwerpen als leiderschap, zelfsturing, nieuwe economie, verandermanagement, klanten, MVO en duurzaamheid. Het resultaat van hun lees- en studiewerk hebben ze kort en krachtig gebundeld in Bespaar 300 mensuren! Ingegeven door de verwondering van de auteurs dat veel consultants, managers, directeuren, bestuurders en toezichthouders nog nooit gehoord hebben van Ricardo Semler, Lars Kolind, Robert Greenleaf, Simon Sinek, Marshall Goldsmith en Daniel Pink, terwijl ze toch te maken hebben met P & O en HRM. Of dat er mensen bezig zijn met R & D en innovatie en nog nooit gehoord hebben van Marga Hoek, Jan Jonker of Jan Rotmans.

Bespaar 300 mensuren! bevat thema- en paginagewijs een verzameling van korte beschrijvingen, recensies, columns, visies en gedachtespinsels. Met een groot aantal verwijzingen en links naar boeken, video's, schrijvers, sprekers, visionairs, ondernemers, managementdenkers, bedrijven, organisaties en events. Over tal van onderwerpen als nieuw dienend leiderschap, unboss-en en zelfsturing, nieuwe economie en nieuwe businessmodellen, transitie en verandermanagement, innovatie en trendsetters en excellente dienstverlening. Een mooi stukje huisvlijt dat een vlot overzicht geeft van boeken die je gelezen moet hebben, video's die je bekeken moet hebben, events die je bezocht moet hebben en ondernemers, wetenschappers, visionairs en managementdenkers waarvan je zeker gehoord moet hebben. Gelardeerd met uitspraken en citaten tegen die je aan het denken zetten of laten glimlachen zoals dit voorbeeld van Stephen Covey over de zaag scherp houden: ‘Een houthakker is met het zweet op het voorhoofd druk aan het zagen met een botte zaag. Een voorbijganger adviseert de houthakker om de zaag te slijpen. De houthakker negeert het advies want daar heeft hij immers geen tijd voor.'

Bespaar 300 mensuren! is een niet alledaags boek. Een soort leeswijzer, reisgids of grabbelton waarin je naar hartenlust kunt grasduinen op zoek naar inspiratie en leestips. Als bonus krijg je ook nog het e-book Authentieke leiders, echte leiders. Een handzaam boek(je) waarvan het enthousiasme voor een nieuw soort leiderschap van af spat. Hard nodig volgens de auteurs want we moeten terug naar de basis: ‘Hoe ga je met elkaar om? Hoe ga je je club motiveren, je team betrekken, binden en boeien, het ziekteverzuim laag houden en verloop beperken. Duidelijk wordt dat het niet gaat om processen, procedures, programma's, projecten, dashboards, benchmarks et cetera, maar om MENSEN.'

Het boek begint met de zin: ‘Veel consultants, managers, directeuren, bestuurders en toezichthouders weten niet wat ze niet weten, ik weet het wel...' Dus ik zou zeggen, lees het boek en je bespaart al snel 300 mensuren!

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver's seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people, Hoe agile is jouw strategie?, Wendbare strategie op een A4, Online marketing in de zorg en Sterk merk in de zorg . Sjors van Leeuwen is verder initiatiefnemer van Zorgmarketingplatform, hét kennisplatform voor marketing in de zorg.

Koos Groenewoud, Emmy Soplantila
Bespaar 300 mensuren!