22 mei 2015 | Sonja de Bruin

Ben jij een verzamelaar of een romanticus, of wellicht een alchemist? Vreemde vragen? Niet meer als je het nieuwe boek van Ellen de Lange-Ros; ‘Een zaak van geld’. Dit zijn namelijk enkele van de negen geldtypes die zij onderscheidt. Welk geldtype je bent kun je achterhalen met een bijbehorende test op www.mijngeldtype.nl.

Na ‘Een zaak van fans’ en ‘Een zaak van zacht werken’ is dit al weer het derde boek in deze serie. Ook dit laatste boek is weer in romanvorm met dezelfde hoofdpersonen en volgt weer dezelfde structuur. Dit keer is het Danielle, de vriendin van Joris en de zus en manager van David, die haar kennis over geldzaken deelt met het vriendenclubje bestaande uit Anna (zelfstandig ondernemer), Orlando (eigenaar van een hoedenzaak), Joris (manager bij een bedrijf) en David (zanger). De hoeveelheid karakters kan soms verwarrend zijn, zeker als je de voorgaande boeken niet hebt gelezen.

Het boek is opgedeeld in vijf hoofdstukken die ieder een les bevatten. De eerste belangrijke stap is te beseffen wat je houding ten opzichte van geld. Dit heeft namelijk effect op hoe je met geld omgaat. Essentieel is om te realiseren dat geld rond stroomt. In het tweede hoofdstuk leer je dat je sluiswachter bent van het geld dat je ontvangt; jij bepaalt waar het naar toe stroomt. Om er goed zicht op te krijgen is het van belang dat je achterhaalt of je geldlekken hebt. Dit is geld dat je onbewust uitgeeft. Een mooi voorbeeld is dat van Orlando, de hoedenmaker, die iedere werkdag ’s ochtend onderweg een luxe cappuccino koopt. Het was voor hem een eyeopener dat hij van dat geld ook jaarlijks een keertje met zijn partner een weekendje weg kan.

In het derde hoofdstuk kan je door middel van de test op www.mijngeldtype.nl bepalen welk geldtype je bent. Dit helpt om te begrijpen welke emoties er bij jou spelen als het om geld gaat. De oorsprong van je geldemoties zijn vaak de ideeën en opvattingen over geld waar je in je verleden mee te maken hebt gehad. Dit wordt in de vierde les behandeld. In het laatste hoofdstuk wordt uitgelegd hoe je je gelddoelen bepaalt, dit zijn doelen die je wilt bereiken met je geld. Geld kan je dus zien als middel voor alles wat je wilt bereiken in je leven.

Wat weer heel fijn is van dit boek zijn de romanvorm, de duidelijke structuur en de opdrachten aan het einde van ieder hoofdstuk waarmee je meteen aan de slag kunt met wat je net hebt geleerd. Wat ik echter jammer vind is dat in dit boek sommige onderwerpen naar mijn idee onvoldoende worden uitgewerkt. Zoals het duisterdenken versus krachtdenken in hoofdstuk 4 en de geldlevels en geldbaas in hoofdstuk 5. Het was beter geweest om ze weg te laten of verder uit te werken. Nu kan ik er niet zo veel mee.

Maar laat dat je zeker niet weerhouden om dit boekje te lezen. Het heeft mij niet alleen aan het denken gezet, maar ook aan het handelen. Met dank aan de opdrachten en de gerichte instructies voor mijn geldtype (gecombineerd verzamelaar/ruler).

30 april 2015 | Dick Bos

Nu net na de economische recessie is omgaan met geld misschien nog wel belangrijker dan anders. Hoe kun je effectief omgaan met geld en waar komt je waardering of afkeer van geld vandaan? Een paar aspecten die in een leuk, lekker licht, geschreven boek van Ellen de Lange-Ros met de titel ‘Een zaak van geld’ worden toegelicht.

Het boek ‘Een zaak van geld’ is het derde boek in een reeks van de schrijfster Ellen de Lange-Ros. Aan dit boek gingen vooraf ‘Een zaak van fans’ en ‘Een zaak van zacht werken’.

Twee van de drie boeken heb ik nu gelezen en wat opvalt, is de lichte schrijfwijze die de auteur hanteert. Ellen de Lange-Ros gebruikt voor het vertellen van haar boodschap het verhaal rond de vriendschap van een aantal mensen. Allen in een andere beroepsgroep werkzaam en in een andere fase van hun leven. Door het zo aanschouwelijk neer te zetten voel je je als lezer meegetrokken in het verhaal en wordt het herkenbaar.

Onderwerpen worden transparant en door de aan het einde van het hoofdstuk opgenomen opdrachten uit te voeren, krijg je meer gevoel bij het behandelde onderwerp. De onderwerpen die onder andere door de auteur aan de orde worden gesteld gaan over: welk geldtype ben jij, waar heb jij een geldlek, de emoties rond geld, je gelderfenis en gelddoelen.

In deze recensie worden er een paar uitgelicht. Een aansprekend en herkenbaar onderwerp is ‘het geldlek’. Wie van de lezers van deze recensie houdt nauwkeurig bij waar hij/zij zijn/haar geld aan uitgeeft? Als je dat een periode zou doen dan zou je zo maar kunnen zien, zou het je zo maar kunnen opvallen, waar onnodig geld aan wordt uitgegeven. Dan zou je zo maar eens kunnen schrikken. Neem bijvoorbeeld: meerdere keren uit eten gaan (excuus geen tijd om te koken), meerdere keren gaan winkelen (heb je die extra schoenen nu echt nodig), even de auto pakken (terwijl fietsen en het uitsparen van ergernis in het verkeer en parkeergeld mogelijk was geweest). Een uitdaging dus voor een lezer om aan te gaan werken.

Een ander onderwerp is de gelderfenis. Volgens de auteur is de wijze waarop je naar geld kijkt deels terug te voeren naar de wijze waarop je ouders er naar keken. Stroomde het geld in grote hoeveelheden binnen en was het makkelijk uit te geven, of moest elk dubbeltje worden omgedraaid. Veel van die ervaringen bepalen hoe jij met geld omgaat.

Een laatste punt is gelddoelen. De auteur verwacht van de lezer dat deze goed nadenkt over het gebruik van geld. Zo kun je veel sparen, maar met de huidige rente op spaargeld bijvoorbeeld weegt dat niet op tegen de rente die moet worden betaald voor een hypotheek. Ergo is het handiger om een deel van een hypotheek af te lossen en daarmee geld uit te sparen.

De teneur van het boek is dat mensen nadenken over het omgaan met geld, jouw geld! Het is geen hoogdravend wetenschappelijk onderbouwd boek. Maar wel een boek waarin Ellen de Lange-Ros legt op een simpele wijze uit hoe jij zou kunnen omgaan met geld. Hoe het anders zou kunnen en hoe je mogelijk meer uit je geld kunt halen. Een prettig geschreven boek, dat je aan het denken zet.